- Anoniem7 december 2014 om 09:44
Sinds ongeveer een jaar wordt ik zo goed als elke dag wakker door pijn in de buikstreek/dikke darm en heb daarnaast last van winderigheid. Ik moet vervolgens naar de WC voor de grote boodschap en dan is het probleem verholpen (gevoel dat de darmen zich hebben geledigd)… echter binnen een halfuur is de aandrang opnieuw aanwezig en moet ik wederom een ‘grote’ boodschap doen. Wederom het gevoel dat ik klaar ben maar ik kan er zeker van zijn dat ik hierna nog een keer hetzelfde ritueel doe.
De hoeveelheid verschilt per keer en ook de samenstelling is per keer anders: eerste keer ‘normaal’, tweede keer minder en ‘brei achtig’ en derde keer weinig en tegen diarree aan.Ik heb een onderzoek gehad van de dikke darm en hier is niets in gevonden. Geen poliep, ontsteking of iets anders wat zou kunnen wijzen op een oorzaak.
Wel moet ik zeggen dat ik behandeld ben voor een seminoom dmv. bestraling in 2009 en met chemo voor een mogelijke uitzaaiing in 2011. Sinds eind 2011 geen problemen en medicijn gebruik. Begin 2014 komen de klachten opeens.
Geen verandering van eetpatroon, geen verandering in sport/beweging of iets anders waaruit een mogelijke oorzaak herleid kan worden.
Ik krijg binnenkort nog een echo waarbij de buitenkant van de dikke darm in kaart wordt gebracht. Maar daarna ben ik bang dat de problemen onverklaarbaar worden beschouwd.
Ik hoop dat iemand zich herkent in deze klachten en hierdoor oorzaak/oplossing te vinden.
Alvast bedankt mogelijke antwoorden, adviezen etc.
Groet,
C.4 reactiesReagerenAnoniem7 december 2014 om 09:45kleine aanvulling: pijn zit linksonder in de buik (laatste gedeelte van de dikke darm voor deze overgaat naar endeldarm).
ReagerenJohn (moderator)
7 december 2014 om 11:33Maar eens even afwachten of de echo nog wat laat zien. Anders zal het wel als PDS gediagnosticeerd worden.
Reageren
Heb je voor de rest geen andere klachten?Anoniem7 december 2014 om 14:08idd geen andere klachten.
MDL arts heeft nu bij wijze van ‘proef’ een laxeermiddel voorgeschreven maar dit helpt in z’n geheel niet. De gang naar het toilet blijft hetzelfde 🙁
Reden voor MDL arts om dit voor te schrijven had te maken met het idee dat obstipatie een mogelijke rol zou spelen. Voor het darm onderzoek waren de darmen volledig geleegd en obstipatie is volgens mij dan ook niet oorzaak, maar ik ben geen arts.Wel gaf de MDL arts aan dat de bestraling uit 2009 een mogelijke rol zou kunnen spelen. In mijn gedachte is ruim 4 jaar na deze behandeling opeens de klachten krijgen een beetje raar… maare nogmaals, ik ben geen arts
ReagerenJohn (moderator)
7 december 2014 om 14:23De bestraling was ook mijn eerste gedachte. Maar ook ik had wat bedenkingen omdat dat dus ruim 4 jaar geleden is. Nog maar even afwachten dan.
Reageren