- Anoniem20 januari 2014 om 08:54
Beste,
Ik heb nogal een uitgebreide vraag. Ik heb al 2 weken last van mijn maag en buik. Het begon allemaal toen ik ben overgestapt op een gezond dieet, na 2 weken kerst en oud en nieuw. (Daarvoor at ik ook gezond.) Na het eten van ananas kreeg ik plots hevige krampen. Ik had het gevoel dat ik moest overgeven, en diaree kreeg. Maar ik kreeg het niet, alleen de buikpijn en maagpijn.
Dit kwam zo’n 2 keer per dag voor na bijvoorbeeld het eten van noten, banaan, ananas, aardbei en kwark. Ik ben naar de dokter geweest en die heeft mij Omeprozal voorgeschreven om de klachten te verminderen. Maar het is er nog steeds. Af en toe als ik iets verkeerd eet moet ik overgeven, me stoelgang is moeizaam. Meestal nemen de klachten naar mate de dag vordert toe. Als ik volkorenbrood eet of een plak ontbijtkoek nemen de klachten tijdelijk af.
Als ik in bed lig heb ik pijn, maar als ik in de morgen wakker word is alles over. De pijnklachten die ik heb zijn voornamelijk bij me maagstreek en over me hele buik. Ik heb af en toe last van loze aandrang als ik naar de wc gaat, en een vol en opgeblazen gevoel. Heeft dit met een maagzweer te maken? of twaalfvingerige darmzweer? Het vreemde is dat ik als ik ga slapen last heb, en de volgende dag is het over.
Met vriendelijke groet,
JB
14 reactiesReagerenAnoniem20 januari 2014 om 09:06John (moderator)
20 januari 2014 om 10:53Misschien is de overstap naar het “gezondere” dieet niet helemaal goed gevallen voor je darmen. De omschakeling kan te groot zijn. Wat is het voor een dieet?
ReagerenAnoniem20 januari 2014 om 11:10Dat zou kunnen, ik heb dit dieet al eerder 4 weken gevolgd en toen nergens last van. Daarna 2 weken wat ongezonde weken gehad. Toen weer begonnen met dieet. Zou die omschakeling zo erg zijn dat je krom ligt van de pijn?
Voorbeeld dieet dag:
Ochtend:
Eiwitshake met fruit,Tussendoor:
Hand ongebrande noten en stuk fruit.Middageten:
2 volkoren boterhammen met kipfilet en verse ananas tosti.Tussendoor:
Eiwitshake.Avondeten:
50 gr volkorenpasta, 200 gram gemengde groenten, 150 gram biefstukTussendoor:
250ml magere kwark.Zo ziet een dag er ongeveer uit. Eiwit shakes van Whey proteïne eet ik al heel lang, als aanvulling op de voeding en na het sporten.
ReagerenJohn (moderator)
20 januari 2014 om 15:03Los van het feit dat ik het een pover dieet vindt, waarbij ik me afvraag of je genoeg Kcal en overige voedingsstoffen binnen krijgt gezien je activiteiten, zou alleen de ananas het probleem kunnen veroorzaken. Eet je ook de kern van ananas?
ReagerenAnoniem20 januari 2014 om 15:35Nee, de kern eet ik niet. Ik ben gestopt met het dieet. Ik eet weer nu weer normaal zover dat lukt. De eerste keer dat ik kramp kreeg was na het schoonmaken van een ananas. wellicht heb ik toen mijn vingers afgelikt of een stukje gegeten. Daarna kreeg ik een dag later weer pijn na de ananas. En paar dagen later at ik verse ananas en kreeg ik daarna hevige buikkramp. en dit kwam er ook uit. Daarna gebeurde het ook met banaan en noten.
ReagerenJohn (moderator)
20 januari 2014 om 18:04Het sap van de ananas kan soms nog wel eens wat krampen opleveren. kijk even een paar dagen hoe het gaat. Als de klachten aanhouden is het misschien goed om toch even langs te gaan bij de huisarts.
ReagerenAnoniem20 januari 2014 om 18:09Juist. Dankje voor de reactie… Ik ben al bij huisarts geweest, maar als niet weggaat dan ga ik nog een keer.
ReagerenPulla5 januari 2017 om 10:20Ik heb zo een beetje hetzelfde voor
Reageren
Voor kerst en nieuw at ik gezond (Pascale Naessens)
Met kerst en nieuw dan wat ongezonder
Tweede nieuwjaardag na de avondmaaltijd hevig, branderig gevoel gekregen in de maag waardoor ik zelfs ben flauwgevallen.
Dokter dacht aan galcrisis of galsteen… heb ook Omeprazole gekregen die ik een maand moet innemen nu.
Als het dan niet beter is wordt er een echo genomen van de gal en een maagonderzoek.
Deze morgen ook last gehad van krampen in de maagstreek na het eten van ananas… ik zal die dus maar van mijn lijstje schrappen!Michel26 februari 2017 om 14:11ik heb dat ook altijd met ananas. Mijn zoontje heeft het ook.
ReagerenJanine2 maart 2017 om 11:08Hallo,
Ik herken dit probleem! Ik heb vorige week een smoothie gegeten van avocado met diepvries ananas. Kreeg dit ook acuut. En volgens mij is dat nooit helemaal weggegaan want ik at gisteren wat zonnebloempitjes (had geprobeerd een pesto hiervan te maken ipv pijnboom) en kreeg ik dat weer. Nu heb ik het nog!
Ben zelf ook van plan naar de huisarts te gaan. Mijn dietiste denkt dat het aan de spijsvertering ligt.
Zelf denk ik ook dat jouw dieet te heftige omschakeling is en veels te veel zuivelproducten.
Mijn exvriend is ook op zo een dieet voor het sporten overgestapt en kreeg eczeem. Hij ontkent dit maar nu heeft hij het niet meer en ik ontdekte dat hij gestopt was met die kwark. Dus dat zal het ook kunnen zijn geweest dat die omstelling je maag/darm heeft geirriteerd en die nog niet genezen was.Maar ik ben geen arts o.i.d. maar wens je wel veel success
ReagerenSammie22 maart 2021 om 13:05Hallo,
Al jaren kan ik geen ananas of bananen meer eten. Heeft niets te maken met een verkeerd dieet. Het is nog veel erger.
Als een boot met ananas of bananen in de haven komt, gaan ze naar een grote opslag en worden daar bewaard. Om het fruit niet verder te laten rijpen gebruiken ze Ethyleengas, dat gas gaat naar binnen in de vrucht en bij het nuttigen verzetten alle enzymen in je lichaam zich tegen dat gas. Dat gas geeft hevige buikpijn en misselijkheid.
Weinig, zeker de geneeskunde weten dat niet. Dat is de enige oorzaak. Stop met de medicijnen. Als appels uit het buitenland komen, schil ik ze en leg ze 1 minuut in de magnetron. Onder de schil, kan een stofje zitten wat dan allergie geeft.
succes!
ReagerenBonny2 juni 2024 om 14:52Verse ananas is de veroorzaker van de buik/maagpijn maar van ethyleen gas wist ik niet…
Reageren
Goed om dat te onderzoeken.David18 juli 2025 om 09:55U schrijft over een dieet met magere kwark. Weet wel dat daar suiker in zit.
ReagerenJohn (moderator)
18 juli 2025 om 18:58Ja, magere kwark bevat van nature suiker, maar het gaat hier om melksuiker (lactose)—niet om toegevoegde suikers. Dat maakt nogal verschil
Reageren