Zoeken Vraag het forum

Buikpijnklachten rechtsonder

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi allemaal,

Ik heb een gek klachtenpatroon. Ik ben naar de dokter gegaan 2 weken terug ongeveer omdat ik duizelig was, zwarte vlekken voor mn ogen, bijna ‘out’ gaan, afwijkende menstruatie (terwijl die altijd hetzelfde is) en onverklaarbare blauwe plekken. Bloed laten prikken, lichte leukocytose en trombocytose. Week erna kijken welke leukocyten: alles was weer normaal. Had ook geen zwarte vlekken meer maar toen begon de buikpijn, eerste 3 dagen soms wel soms niet. 4de dag constant, 5de dag om 5 uur na de laatste ontlasting zoveel pijn rechtsonder dat ik naar de huisartsenpost ben gegaan. Leukocyten weer iets hoog. Onderzoek op blindedarm ontsteking, volgende dag terug naar ziekenhuis voor bloedonderzoek (leukocyten weer normaal) en echo. Geen blinde darm ontsteking. Terug naar huisarts en verwijzing naar internist over een week.
    Verder ben ik niet zwanger, lever, nier etc alles is goed. Ik heb zeer afwijkende ontlasting, brij-achtig, normale kleur en onverteerde stukjes en soms wit slijm. Ik moet tussen de 2 en 5 keer per dag ongeveer.
    Ik maak me best zorgen want ik wordt ook ’s nachts wakker van de pijn en kan niet rechtop lopen ervan. Heb nu 9 dagen buikpijn waarvan 4 dagen zo erg dat ik niet goed kan slapen en rechtop lopen. En ik heb gedurende een poosje (denk ongeveer een maand of langer) last van afvallen als ik niet oplet. Mijn eetlust is sinds de buikpijn enorm afgenomen, ik probeer zo normaal mogelijk te eten om niet verder af te vallen. Ben zo’n 3 a 4 kilo kwijt.

Herkent iemand deze klachten? Ik maak me best zorgen.

13 reacties
    Reageren
    Tandor1

Het zou eventueel een bacteriële of parasitaire infectie kunnen zijn. Is je ontlasting en je urine ook al eens onderzocht?

Reageren
    Anoniem

Urine is tweemaal onderzocht, geen bijzonderheden gevonden. Ontlasting is nog niet onderzocht. Vandaag is de ontlastig hoekig afgeplat en veel wit slijm zichtbaar. In mijn bloed zijn de ontstekingswaarden normaal en af en toe zijn mijn leukocyten iets verhoogd blijkbaar.

Reageren
    Tandor1

Een onderzoek van je ontlasting was wellicht wel handig geweest.
    Maar goed je gaat volgende week naar de internist. Daar zal dat dan toch wel aan de orde komen.
    Dus helaas nog even afwachten.

Reageren
    Anoniem

Gister gebeld met de HAP omdat ik lichte koorts had gemeten (schommelt tussen 38,2 en 37,5 heel de tijd) en al 3 uur misselijk was, werd zelfs van water misselijk. Ook erge diarree gehad gister.
    Op advies van de arts toch gegaan, zij vond dat ik echt mn buik nog een keer moest laten onderzoeken. Wilde eigenlijk niet want onderzoeken kosten me teveel energie. Deze huisarts dacht aan een spastisch colon, heb buscopan gekregen maar het maakt geen verschil (nog). Zou het kunnen dat dit een inwerktijd nodig heeft, als in, je moet een bepaalde spiegel in het bloed krijgen en houden? Ik weet dat sommige medicijnen zo werken, of zou deze direct moeten werken?

Reageren
    Tandor1

De werking van Buscopan begint normaliter binnen enkele uren. Het lijkt er dus op dat ze geen effect hebben. Neem dan contact op met je huisarts.

Je kunt natuurlijk ook wachten tot je bij de internist komt. Wanneer moest je daar zijn?

Reageren
    Anoniem

Aanstaande vrijdag. Bedankt voor je reacties trouwens 🙂

Reageren
    Tandor1

Graag gedaan.

Laat vrijdag even weten hoe het is gegaan.

Groet en beterschap.

Reageren
    Anoniem

Update: Ten eerste, hele fijne internist, aardige man. Volgende week urine, ontlasting en bloedonderzoek en ook een colonoscopie. Hij kon niet zeggen wat het zou kunnen zijn, eerst is er meer onderzoek nodig. Het duizelen en zwarte vlekken en bijna out gaan kon per toeval verklaard worden. Ongeveer 2 tot 3 minuten nadat hij mijn buik gevoeld had zag ik weer zwarte vlekken en het bleek dat ik ineens een heel lage bloeddruk had (schijnbaar verwijden de bloedvaten dan in mn buik ofzo). De reden waarom de bloedvaten verwijden is nog niet duidelijk maar in elk geval hebben de zwarte vlekken een lichamelijke oorzaak, wat fijn is om te weten omdat ik vanuit mijn omgeving een hoop ‘zit het niet in je hoofd?’ opmerkingen kreeg. Ik zie de colonoscopie niet echt zitten maar wat moet dat moet.

Reageren
    Tandor1

Goed dat er verschillende dingen degelijk worden onderzocht. Okay, de colonoscopie is niet echt prettig maar wel belangrijk voor een goed onderzoek. Gelukkig kreeg je de zwarte vlekken op het juiste moment. Een verlaagde bloeddruk kan die klachten idd veroorzaken.
    Ben benieuwd wat er dan uit gaat komen.
    Ik wens je succes en beterschap. Houd me op de hoogte!

Groet

Reageren
    Anoniem

De scopie is goed verlopen, wel wat last van bijwerkingen van de laxeermiddelen gehad en het roesje en het onderzoek zelf. Op zicht zag alles er goed uit zei de MDL-arts, zijn wat biopten genomen voor microscopisch onderzoek en kweek ofzo (was nog wat wazig toen hij het kwam vertellen). Dus geen ontstekingen of groeisels die er niet horen in elk geval, dat is al prettig 🙂 Nu nog wachten op de rest van de uitslagen.

Reageren
    Tandor1

Dat is in ieder geval al vast goed om te horen.
    Houd me op de hoogte als er nog andere uitslagen zijn .

Reageren
    Anoniem

Zo, daar ben ik weer. Een maand of 10 later. Het vorige oordeel was een virus-infectie. Welke wisten ze niet te vertellen want, wonder boven wonder, na de scopie voelde ik me ineens een stuk beter. Dus wat het nou precies was, dat wisten ze niet, ze hielden het op een virus. De klachten verdwenen in de 2 weken erna en ben zelfs in de kerstvakantie op een zware klimvakantie gegaan in de natuur (dus ook kamperen). Ging geweldig, ik voelde me weer energiek zoals altijd! Goed toen ik terugkwam, samen met de 2 maanden ziek zijn, was ik dan wel zo’n 8-10 kilo verloren (waarvan slechts 2 op vakantie, maar dat was heftig sporten en weinig eten, als in geen suikers en vetten waar ons dagelijks eten vol mee zit, dus dat is niet zo gek) maar ik voelde me geweldig, ik had me lange tijd niet zo sterk gevoeld! Ik kon alles aan.

Voor een poosje, daarna begon het langzaam af te nemen en de diarree kwam weer terug. Eerst af en toe eens wat brijerige ontlasting tot diarree totdat het weer een dagelijks ding werd. Af en toe is het iets minder brijerig, op mijn beste dag produceer ik slappe dunne slierten. Ik verteer ook niet zo goed, maar beter dan vorig jaar toen ik ziek was, toen leek het alsof mijn lijf niets gedaan had ermee behalve het kauwen.
    Vanochtend had ik enorme buikpijn, voelde me bijzonder zwak en de ontlasting, nouja die ging diarree voorbij. Alleen water. 3 keer. Verder niets behalve heel veel buikpijn en denken dat ik moet, maar als ik ga komt er niks. Veel aandrang dus. Heb natuurlijk enorme dorst vandaag. Na mn werk vanavond enorme last van maagzuur, tot bijna kotsen en niet meer kunnen fietsen omdat dat te zwaar was en me te misselijk maakte. Maar naar huis gaan lopen, dat ging beter. Toen op de bank gaan liggen met thee en de hevige pijn rechtsonder in de buik met de oude vertrouwde dikke bobbel was er weer (de appendicitis-plek), gelukkig verdween dat ook weer snel. Voel me verder enorm slap en een klein beetje duizelig met wat vagige hoofdpijn (het lijkt er niet helemaal te zijn ofzo).

Ik heb de afgelopen tijd heel hard mijn best gedaan om aan te komen, maar ik kom niet boven de 57 kilo (gemiddeld, schommel nu doorgaans tussen 56,5 en 57,5) terwijl mijn vorige stabiele gewicht tussen de 62 en 64 lag. Ik voelde me daar ook prettig bij en ik zou toch eigenlijk nog 1 of 2 kilo minimaal erbij willen. Ik ben een volwassen vrouw van 1,70 meter en heb een atletische bouw (dwz brede schouders, stevig bebot, relatief smalle heupen), dan weet je tenminste de verhouding van gewicht en lengte 😉
    Maar wat ik ook eet, aankomen lukt niet. Ik eet normaal gesproken 2 borden warm eten in de avond. Daarnaast eet ik in de ochtend een muesli die ik zelf samenstel met 5 verschillende soorten noten, 6 verschillende soorten zaden, gojibessen en cranberries en een stuk vers fruit met soyamelk (sinds de ziekte vorig jaar kan ik niet meer zo goed tegen melkproducten ineens). Ohja voor de hoeveelheden, ik doe van alles ongeveer een vuistje vol. En dan nog lunch waarbij ik vaak 6 boterhammen met beleg wegwerk, minimaal 3. Ik eet dus zat denk ik zo. Ik krijg zo vaak van mensen te horen dat ik gewoon wat meer moet eten, maar ik zit nogal aan mn max (ohja in de avond snack ik ook nog, vaak 2 boterhammen met chocopasta). Ik heb op deze manier wel mijn gewicht van 54 naar 57 weten te krijgen, maar ik kan echt niet meer eten. Maarja nu die klachten weer ineens zo heftig terugkomen (al is het minder heftig nu dan het vorig jaar was) verminderd mijn eetlust ineens, en ik weet wat er dan gebeurt: dan val ik weer af en dat wil ik echt niet!

Ik heb nu besloten dat ik geen jaar ga rondlopen met klachten. Ik ben in de tussentijd ook nog terug geweest bij de internist ergens in het voorjaar met terugkerende klachten en die stak het op stress. Nou de factoren waarvan hij dacht dat het stress was, die heb ik mijn leven uit weten te krijgen. Dus daar kunnen ze het in elk geval niet meer op steken. Alles voor mijn gezondheid. Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts aanstaande donderdag, ik begin gewoon weer bij het begin. Misschien een frisse blik van de huisarts ook.

Maar in de tussentijd: Als er iemand is die deze klachten herkent of denkt te herkennen, alsjeblieft reageer! Ik begin zo langzamerhand behoefte te krijgen aan antwoorden in plaats van meer vragen. Ik word een beetje radeloos hiervan, ik wil verdorie een gewoon leven kunnen leiden, niet dat ik de ochtenden vrij moet houden omdat ik voor 12 uur de deur niet uit kan omdat ik dan nog wc-gebonden ben. Ook als iemand dit leest en denkt tips te hebben voor het gesprek bij de huisarts. Alle tips zijn welkom.

Thanks, take care & enjoy! 🙂

Reageren
    Anoniem

Verwijzing naar de maag-lever-darm arts. Tot die tijd: the waiting game.

Reageren
Reageer op: Buikpijnklachten rechtsonder
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.