- Doornroosje9231 mei 2012 om 15:28
Hallo iedereen,
Minimaal ander half jaar heb ik elke dag last van ‘2 soorten’ buikpijn.
Soort 1 is; constant krampen en lucht in me buik. Deze heb ik meestal in de middag en af en toe in de avond.Ik heb het vooral nadat ik prik heb gedronken of kauwgom heb gegeten. Daarmee ben ik beiden gestopt maar het hielp helaas niet.Soort 2; heb ik elke avond tijdens of na mijn avondeten. Ik moet dan erg nodig naar het toilet en heb altijd dunne ontlasting (diarree). Ik moet vaak 3 tot 4 keer naar het toilet dit kan binnen een half uur tot een uur. ‘Normaal gesproken’ als je buikpijn hebt en je gaat naar het toilet is het over maar bij mij niet, het kan gerust een paar uur aanhouden. Verder heb ik er ernstige krampen en krijg ik het benauwd.
Voor allebei de soorten buikpijn ben ik al naar de dokter geweest, helaas kon die me alleen maar helpen met soort 1. Ik heb blijkbaar een spastische darm (als ik internet moet geloven) Elke ochtend moet ik een flesje Actimel drinken, of te wel probiotica.
Voor soort 2 is er helaas nog geen oplossing.. Ik wordt er erg moe van. Als ik bij iemand eet, uit eten ben of op het werk ben moet ik naar het toilet. Ik vind het ongemakkelijk om tijdens het eten of na het eten 3 á 4 keer naar het toilet te gaan.
Hopelijk herkend iemand dit en weet er een oplossing voor. Sorry voor het lange verhaal en ik kijk uit naar reacties!
Mvg Doornroosje 92
39 reactiesReagerenLiekie198231 mei 2012 om 17:54Hoi,
Na het lezen van je bericht heb ik een aantal vragen.
Heb je regelmatig last (gehad) van kuitkramp?
Heb je wel eens ontstoken ogen gehad?
Ben je ook erg moe?
Zijn er soorten eten waarbij het erger is?
Heb je last van eczeem?
Ben je regelmatig ziek, oftwel heb je een lage weerstand?Ik houd je berichtje in de gaten.
Groetjes,
Reageren
AngeliqueDoornroosje921 juni 2012 om 13:12Hoi hoi,
Ik heb geen last gehad van kuitkrampen, geen ontstoken ogen. Moe ben ik ook niet ik kan laat naar bed gaan maar en de volgende dag weer vroeg opstaan.
Ik heb niet een bepaald soort eten waarbij het erger is. Ik heb van alles al geprobeerd om het niet te eten of om het juist te eten.
Ik heb geen last van eczeem en ben niet regelmatig ziek. De laatste tijd wel iets vaker verkouden maar ik heb het ook als ik niet verkouden of ziek ben.
Bedankt voor je reactie! Groetjes
ReagerenLiekie19822 juni 2012 om 11:30Dat is misschien maar goed ook, want dit zijn tal van symptomen die bij de ziekte van Crohn horen.
Ik zou als ik u was gewoon nogmaals langs de dokter gaan en eventueel een verwijzing vragen voor een internist, misschien dat ze met een scopie de boel even van binnen kunnen bekijken.
Of misschien heeft u last van een voedselallergie.Succes!
ReagerenDoornroosje923 juni 2012 om 18:43Ik denk dat ik dat maar weer moet doen inderdaad. Ik heb wel 3/4 maanden bij een diëtiste gelopen maar die kon mij helaas ook niet helpen.
In ieder geval bedankt voor je reacties! 🙂
ReagerenRosa3 juni 2012 om 19:12Hoi Doornroosje,
Ik denk ook dat je een voedsel allergie of tolerantie kan hebben. Heb je wel is gekeken of je soms reageert om melkproducten of eventueel producten waar tarwe in zit?
een vriendin van me had dat ook.
ben benieuwd wat het is bij je, hopelijk kom je er gauw achter!@ Angelique,
Zijn dat de symptomen die bij Crone horen?
Want zelf heb ik ook stoelgang problemen.
waar ik last van heb is : Veel buikpijn en vooral steken, diarree en dan weer obstipatie, veel moe zijn laatste tijd, pak alles op qwa verkoudheid en dat soort dingen die langs komen,eczeem bij me handen, en af en toe ook ontstoken ogen.
Heeft u zelf Crone?Groetjes Rosa
ReagerenLiekie19823 juni 2012 om 20:49@ Rosa
Ik heb inderdaad de ziekte van Crohn. Bij darmklachten zijn dit dan ook altijd de dingen die ik als eerst vraag. Score je op het meeste ja, dan raad ik aan het wel na te laten kijken door een arts. Voor mij werd erg veel duidelijk toen de diagnose werd gesteld. Ik heb de exceem met name op mijn handen en in de winter wil het ook nog wel eens op mijn voeten voorkomen.
Reageren
Ik raad je zeker aan om langs de arts te gaan.Rosa4 juni 2012 om 19:20@ Angeliqe,
Mag ik vragen wat veder uw klachten zijn en wat voor onderzoeken ze gedaan hebben? Ik loop momenteel ook wel in het ‘medische circuit’ voor andere zaken, Heb het wel een aantal keer aangeven dat mij ontlasting patroon niet goed was maar daar werd niks mee gedaan. Had onder laatst had ik een slijmprop in me ontlasting, Maar ben toen niet naar de huisarts geweest.
Groetjes Rosa
ReagerenLiekie19824 juni 2012 om 19:40De punten op een rijtje, voordat ik wist wat het was, maar ook daarna nog. Nu mijn medicatie weer op orde is, is dit alles ook minder tot helemaal weg.
– Regelmatig blaasontsteking
– Regelmatig longontsteking
– Als er iemand griep heeft heb ik het later ook
– Oogontstekingen (2x gehad voor de diagnose)
– Diarree
– Obstipatie (maar meestal diarree)
– Ontlasting met slijm (soms bloed)
– Ontlasting met onverteerde etensresten
– Eczeem aan de handen/voeten
– Vaak moe, niet uitgerust
– Buikkrampen, onderin de buik
– Zeurende buikpijn, onderin de buik
– Wondjes zijn sneller onstoken
– Ook heb ik een ontsteking aan mijn SI gewricht onderin mijn rug, ook dit gaat gepaard met de ziekte van Crohn, dit is natuurlijk niet bij iedereen zo.
– Met stress worden klachten, als diarree en buikpijn ergerDingen die ik niet meer kan eten, als ik dit wel doe ben ik 3/4 dagen ziek, maar ook dit is per persoon verschillend.
– Pittig eten
– Rauwe vis
– Rood vlees wanneer dit rauw is, zoals carpaccio
– Bruin brood
– SlaZe hebben bij mij een coloscopie gedaan, hierbij gaan ze met een slang via de anus kijken in de darmen. Zo kunnen ze zien of er ontstekingen zijn, hoeveel en of dit in de dunne of de dikke darm is. Hierbij krijg je een roesje, dus van het onderzoek zelf merk je niks. Ik heb dit inmiddels 3 keer gehad en heb er nog nooit iets van gemerkt.
Ik raad je zeker aan met een internist of MDL arts te gaan praten.
Mag ik vragen waarvoor je nu in het medisch circuit zit?Groetjes Angelique
ReagerenRosa5 juni 2012 om 12:15Hoi Angelique.
Ik loop al vanaf me 11e te tobben met mij gezondheid. Ben nu 22. Momenteel loop ik nu alleen bij een internist voor maag klachten en uroloog vanwege dat mijn blaas niet goed werkt. Ik heb voor maandag een afspraak staan bij de huisarts. Daar ben ik wel is vaker geweest voor klachten en hij gaf me dan altijd een paar zakjes mee ( om de ontlasting te verbeteren). Maar ik denk wel dat het een keer goed onderzocht moet worden. Heb dit al een goed jaar dat het zo erg is maar de laatste tijd zit er ook slijm bij. en ik blijf zo ontzettend moe. Heb al een vitamine d kuur gehad want ze dachten eerst dat het daar aan lag maar die is inmiddels over en ik blijf maar moe.
Hoe oud was u toen u er achter kwam?groetjes Rosa
ReagerenLiekie19825 juni 2012 om 14:00Ten eerste zeg maar jij hoor haha.
Maagklachten horen er ook zeker bij. Sorry dit ben ik eigenlijk vergeten op te schrijven. Veel oprispingen, of boeren na het eten. En als het mis is met de darmen dan heb ik er soms ook wel eens gewoon pijn aan. Maar meestal alleen boeren gelukkig, ook al staat dit niet echt netjes.
Ik ben nu 29 en weet het nu zon 31/2 jaar inmiddels. Dus toen ik 26/27 was. Daarvoor had ik al veel klachten natuurlijk met name diarree, vaak ziek etc. Dat heeft zon 3 jaar ervoor gelopen. Maar mijn huisarts was er vrij makkelijk in, te makkelijk kwam ik dus later achter. Door de oogontsteking en een alvleesklierontsteking ben ik erachter gekomen wat ik had. Bij de oogontsteking moest ik aan de prednison, dat was geweldig, ik had geen pijn meer in mijn rug en had geen diarree meer. Toen dacht mijn oogarts en ook een vriendin van mij al aan Crohn, dit was echter in 2007 al. En pas in 2009 zijn we erachter gekomen, toen lag ik in het ziekenhuis met een alvleesklieronsteking, en ook had ik toen weer een oogontsteking.
De vermoeidheid is echt heel vervelend, en sloopt je van binnen. Je wilt van alles maar kunt niks, super klote…even hard gezegd…Groetjes,
Reageren
AngeliqueAnoniem15 juni 2012 om 15:59Handleiding Dokter.nl Medisch Forum
Reageren
Medisch Forum Reglement
Het is niet toegestaan om op het medisch forum van Dokter.nl:
E-mailadressen, adressen en/of telefoonnummers te plaatsenRosa6 juni 2012 om 06:29@ angelique,
Ik had je een mail gestuurd weet alleen niet of je hem aan heb gekregen,
Groetjes Rosa
ReagerenLiekie19826 juni 2012 om 08:06Excuseer voor het overtreden van deze regel…
ReagerenLiekie19826 juni 2012 om 08:08Ik had hem wel gehad Rosa, maar ik kan hem niet meer vinden op de een of andere vage manier. Zou je hem nog een keer willen sturen?
Reageren