- Tandor14 januari 2014 om 19:02
Buikgriepje? of iets verkeerds gegeten tijdens de jaarwisseling.
Anoniem21 maart 2014 om 16:23Een ramp is dat. Ik heb meters toiletpapier nodig om het schoon te krijgen hoe klein de hoop ook is. Opvallend is dat ik bij antibioticakuren tegen wat dan ook nauwelijks papier nodig heb, 1 velletje. De ontlasting is dan harder mooier en schoner. Maar een week na de kuur begint dat vieze geplak weer. Ik heb overigens IBS (spastische darmsyndroom)al 40 jaar.Ik gebruik dus sowieso voldoende vezels.
Reageren
De huisarts kijkt mij glazig aan en zegt “geen idee”. Wie weet raad?John (moderator)
21 maart 2014 om 16:38Gebruik je nog andere medicijnen?
Ober het algemeen wordt plakpoep veroorzaakt door te weinig vezels of gebruik van veel “slechte” koolhydraten. Bij jou zou dus IBS ook de oorzaak kunnen zijn. Een antibioticakuur kan voor een lichte verstopping leiden. Bij jou heeft dat dan een gunstig effect op de ontlasting.
ReagerenAnoniem25 maart 2014 om 18:29Ik heb al 30 jaar plakkerige ontlasting; eet genoeg vezels en heb veel uitgeprobeerd qua eten. Het blijft hetzelfde. Ik neem nu al 3 maanden geen suiker, snoep en koek. Er verandert niets. Wat betreft het toilet: ik spoel na met zo’n liter koud water. Wel ’n gedoe maar beter dan ’n halve rol toiletpapier en een schrale anus….
ReagerenAnoniem16 juli 2014 om 13:58De diagnose IBD/PDS/prikkelbare/spastische darm mag pas gesteld worden als ALLE andere oorzaken zijn uitgesloten!
In de praktijk is het heláás vaak een vergaarbak-diagnose, gesteld door huisartsen die te beroerd zijn verder onderzoek te doen.
Heel erg vaak blijkt er meer aan de hand te zijn:
– voedselallergie/intolerantie.
– (eencellige) darmparasieten.
– overgroei van schadelijke darmbacteriën / tekort aan goede darmbacteriën.Wanneer deze oorzaken worden verholpen kunnen de problemen vaak gewoon verdwijnen.
Zelf ben ik momenteel druk bezig met het uitzoeken wat er bij mij aan de hand is.
Ik weet inmiddels al dat een deel van het probleem was dat ik wel 2 soorten eencellige darmparasieten in mijn dikke darm had. Daar heb ik medicatie tegen gehad, 1 van beide soorten is inmiddels verdwenen.
Verder lijkt het er met steeds meer zekerheid op dat ik gevoeligheden heb op voedselgebied en dat de problemen door het weglaten van bepaalde dingen vanzelf overgaan!En natuurlijk zijn er bepaalde adviezen op gezondheidsgebied te geven:
Reageren
1. veel groentes eten, zodat je allerlei gezonde stoffen binnenkrijgt en de darmflora voedt met veel vezels.
2. zo weinig mogelijk brood, pasta, rijst en aardappelen eten, om de zetmeelconsumptie laag te houden. Brood bevat helemaal niet zo veel vezels als ze je altijd vertellen, maar bevat veels te veel zetmeel, ook volkorenbrood! Vezels zitten vooral in groentes.
3. buitengewoon matigen met suikerrijke producten.
4. veel vette vis eten, voor de ontstekingsremmende omega-3-vetzuren.
5. plantaardige oliën als zonnebloemolie beperken, zodat je het ontstekingsbevorderende omega-6 matigt.
6. alleen biologische producten eten. Biologische producten zijn veel rijker aan goede stoffen, doordat ze op een natuurlijke manier verbouwd worden.Anoniem12 april 2015 om 07:56Laat een 3fase ontlastingtest doen.Plakkerige ontlasting kan een teken zijn dat er een parasiet in de darmen zit.Kwam er na 2 jaar ellende zelf achter.
ReagerenAnoniem13 april 2015 om 11:01Gewoon naar de dokter die zegt dit en die zegt dat kort om kan van alles zijn ik ben ook naar de dokter geweest heb me ontlasting ingeleverd nu wachten wat er mis is maar dit schiet niet op wat jullie doen zelf dokteren ik bedoel eerst maakte me ik druk maar nu boeit het me iet meer zie het wel en dood gaan we niet duhh maar het is wel vervelend dat dan wel weer ik hè een parasiet dat denk ik want voor koorts gevoel last van rug best wel snel moe geïrriteerd snel en noem al die anders symtomen maar op wat er bij hoort over week weet ik meer da bericht ik jullie rustig mensen en tot horens
ReagerenAnoniem13 april 2015 om 18:44Ik heb dagen achtereen dergelijke ontlasting, plakkerig en papperig, vaak op een dag naar het toilet: 4-6 keer, dan heb ik weer dagen achtereen gewoon goede ontlasting. Heb bijgehouden wat ik eet, maar het maakt niets uit… hetzelfde eten kan de ene week breijge, papperige ontlasting geven, een andere week goede ontlasting. Krijg het idee dat het niets met eten te maken heeft, maar met iets anders… maar wat dan? Darmen werken blijkbaar niet goed sommige dagen ,maar andere dagen weer wel…Snap er niets van. Dit gaat al zo ruim een jaar…., met soms daarbij lichte onbehaag/pijn in de darmen, met name rechtsonder, en soms een wat opgeblazen gevoel.
Reageren
Iemand idee wat dit zou kunnen zijn, of waardoor de darmen eenpaar dagen goed werken en andere dagen niet?John (moderator)
13 april 2015 om 19:25Misschien een prikkelbare darm.
Reageren
Ga eens met de klachten nar je huisarts.Anoniem13 april 2015 om 21:33Ja ik zal dat maar eens doe, wordt er schijt 🙂 ziek af om het maar zo te zeggen. Het is echter toch geen teken van darmkanker of een chronische ontsteking?
ReagerenAnoniem25 mei 2015 om 22:21Had Ook al een paar jaar last van plakkerige en stinkende poep. Na een acute blindedarm ontsteking is appendix verwijderd en heb ik ter nabehandeling antibioticakuur gehad. Draai sinds de operatie weer perfecte, normaal geurende drol.
ReagerenJoeydepoey11 september 2015 om 08:23Ik heb dit probleem al jaren. Inderdaad zijn de toiletrollen niet aan te slepen, en gebruik 12 wc borstels per jaar. Heel af en toe komt er eens een normale drol uit en kan ik mijn blijdschap bijna niet onderdrukken. Ik ben echter nooit naar de huisarts geweest om een onderzoek te laten doen. Ik denk dat het te maken heeft met mijn diabetes type één.
Reagerenpias14 december 2015 om 12:57Nou dit heb ik dus ook. Ibs en idd tijdens een antibiotica kuur voor wat fan ook gaat het tijdelijk beter! Weet je inmiddels al meer?
ReagerenAnoniem23 december 2015 om 07:26coeliakie??
ReagerenAnoniem13 juli 2016 om 22:06