Zoeken Vraag het forum

Luie darmen, spastische darm, ik weet het niet?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Luna

First of all begin ik maar met uitleggen, ik heb een eetstoornis gehad waarbij ik af en toe laxeermiddelen slikte. In totaal maar iets van 30 denk ik, omdat ik daarna merkte dat het bijna niets toevoegde aan afvallen. Ook niet dagelijks gebruikt.

Nu zit ik met een probleem, ik heb m’n hele leven al moeilijke darmen maar ik heb nu toch wel het hoogtepunt bereikt. Ik heb meerdere keren last gehad van obstipatie. Ik drink af en toe stoelgangthee, en slik de laatste tijd ook Wapiti (natuurlijk middel voor een regelmatige stoelgang), ik heb een enorme opgezette (onder)buik, de streek van mn navel ongeveer, heb elke dag buikpijn. Ik kan nu door die Wapiti wel elke dag naar de wc maar de klachten blijven aanhouden. Ik moet echt 4 liter drinken om normaal naar de wc te kunnen. Ik eet mn hele leven eigenlijk geen bruin brood, eet het laatste jaar wel geroosterd bruin brood en bruine zelfbak pistolets. Ik eet wel vezels aan groente en fruit, heb ook vezeltabletjes geslikt. Ik ga ook een vezeldieet volgen, hopelijk zit hier het probleem. Ik vind dit echt heel vervelend en vroeg me af of iemand dit probleem kent en me kan vertellen wat het is en wat ik er aan kan doen.

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Door de eetstoornis en het langdurig en veelvuldig gebruik van laxeermiddelen kan inderdaad een luie darm /spatische colon ontstaan. Je darmflora mis totaal ontregelt. Het is belangrijk om:
    regelmatig te eten, minimaal 4 x per dag,
    groente, fruit, bruinbrood, vezelrijk voedsel te nuttigen,(peulvruchten o.a.)
    minimaal 2 liter per dag te drinken,
    niet te veel koffie, thee en frisdranken,
    eventueel een voedingssupplement te gebruiken voor je darmflora. Yakult bijvoorbeeld.

Reageren
Reageer op: Luie darmen, spastische darm, ik weet het niet?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.