- Anoniem23 oktober 2008 om 18:02
Ik heb sinds een jaar of 2-3 het probleem dat ik last heb van zachte ontlasting, dit wil zeggen dat ik er soms 15 minuten over doe en een kwart wc rol aan toiletpapier kwijt ben omdat het zo zacht en “plakkerig” is.
Kan dit door mijn eetgewoonte komen? ik moet toegeven dat ik niet altijd erg gezond eet, maar als ik dus eens een week of 3 (veel) meer vezels en groentes eet dan ik normaal doe merk ik weinig tot geen resultaat.
heeft iemand een suggestie?
ik slik dagelijks wel 2 vitaminepillen en een visolie capsule (sinds een jaar ofzo)
7 reactiesReagerenMarc24 oktober 2008 om 01:40Als u voortdurend last heeft van te dunne ontlasting en uw dieet is juist dan kan er iets aan de hand zijn dat uw huisarts moet onderzoeken.
Reageren
Is uw dieet niet goed, ga dan eens naar de website van het voedingscentrum, daar vind u alle informatie over gezond eten.Marc24 oktober 2008 om 01:42De hardheid van ontlasting wordt bepaald door de hoeveelheid water die er in de darm aan onttrokken kan worden. Wanneer de darm weinig tijd krijgt om voldoende vocht te onttrekken, wordt de ontlasting zacht en diarreeachtig. In het vocht zitten mineralen, vitamines en andere nutriënten opgelost, maar ook gifstoffen die we via de voeding opnemen, dan wel in het darmkanaal ontstaan door bv rottingsprocessen. Hoe sneller de darmpassage, des te minder voedingsstoffen kunnen worden opgenomen.
ReagerenAnoniem24 oktober 2008 om 22:04[b]Marc schrijft:[/b]
[quote]De hardheid van ontlasting wordt bepaald door de hoeveelheid water die er in de darm aan onttrokken kan worden. Wanneer de darm weinig tijd krijgt om voldoende vocht te onttrekken, wordt de ontlasting zacht en diarreeachtig. In het vocht zitten mineralen, vitamines en andere nutriënten opgelost, maar ook gifstoffen die we via de voeding opnemen, dan wel in het darmkanaal ontstaan door bv rottingsprocessen. Hoe sneller de darmpassage, des te minder voedingsstoffen kunnen worden opgenomen.[/quote]Hoe kan ik er voor zorgen dat het meer tijd krijgt om vocht te onttrekken dan? Kan ik daar invloed op uitoefenen?
ReagerenOok anoniem12 december 2008 om 09:53Het probleem van “anoniem” is zeer herkenbaar.
Ik heb de zelfde problemen.
Anoniem, ben je bij een arts geweest en wat was het resultaat?Bedankt,
Ook anoniem.
Reagerenkroon13 december 2008 om 16:08Ik zou eens kijken wat het voedingspatroon is. Om zachte ontlasting wat harder te maken moet men geen laxerende voeding gebruiken. Gebruik eens wit brood, eet bananen etc. Bij harde ontlasting moet men meer vezels gaan eten en goed drinken. Bij zachte ontlasting/diarree is het het tegenovergestelde. Bekijk het eens en vraag anders de huisarts/dietiste om advies.
ReagerenPeter3 juni 2018 om 19:01Hallo
Ik wil heel graag harde ontlasting.
Wat moet ik hiervoor eten?
witbrood bananen
Wat meer?
bedankt.
ReagerenJohn (moderator)
3 juni 2018 om 19:04Minder vet en minder suikers
Reageren