Zoeken Vraag het forum

Zachte ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik heb sinds een jaar of 2-3 het probleem dat ik last heb van zachte ontlasting, dit wil zeggen dat ik er soms 15 minuten over doe en een kwart wc rol aan toiletpapier kwijt ben omdat het zo zacht en “plakkerig” is.

Kan dit door mijn eetgewoonte komen? ik moet toegeven dat ik niet altijd erg gezond eet, maar als ik dus eens een week of 3 (veel) meer vezels en groentes eet dan ik normaal doe merk ik weinig tot geen resultaat.

heeft iemand een suggestie?

ik slik dagelijks wel 2 vitaminepillen en een visolie capsule (sinds een jaar ofzo)

7 reacties
    Reageren
    Marc

Als u voortdurend last heeft van te dunne ontlasting en uw dieet is juist dan kan er iets aan de hand zijn dat uw huisarts moet onderzoeken.
    Is uw dieet niet goed, ga dan eens naar de website van het voedingscentrum, daar vind u alle informatie over gezond eten.

Reageren
    Marc

De hardheid van ontlasting wordt bepaald door de hoeveelheid water die er in de darm aan onttrokken kan worden. Wanneer de darm weinig tijd krijgt om voldoende vocht te onttrekken, wordt de ontlasting zacht en diarreeachtig. In het vocht zitten mineralen, vitamines en andere nutriënten opgelost, maar ook gifstoffen die we via de voeding opnemen, dan wel in het darmkanaal ontstaan door bv rottingsprocessen. Hoe sneller de darmpassage, des te minder voedingsstoffen kunnen worden opgenomen.

Reageren
    Anoniem

[b]Marc schrijft:[/b]
    [quote]De hardheid van ontlasting wordt bepaald door de hoeveelheid water die er in de darm aan onttrokken kan worden. Wanneer de darm weinig tijd krijgt om voldoende vocht te onttrekken, wordt de ontlasting zacht en diarreeachtig. In het vocht zitten mineralen, vitamines en andere nutriënten opgelost, maar ook gifstoffen die we via de voeding opnemen, dan wel in het darmkanaal ontstaan door bv rottingsprocessen. Hoe sneller de darmpassage, des te minder voedingsstoffen kunnen worden opgenomen.[/quote]

Hoe kan ik er voor zorgen dat het meer tijd krijgt om vocht te onttrekken dan? Kan ik daar invloed op uitoefenen?

Reageren
    Ook anoniem

Het probleem van “anoniem” is zeer herkenbaar.
    Ik heb de zelfde problemen.
    Anoniem, ben je bij een arts geweest en wat was het resultaat?

Bedankt,

Ook anoniem.

Reageren
    kroon

Ik zou eens kijken wat het voedingspatroon is. Om zachte ontlasting wat harder te maken moet men geen laxerende voeding gebruiken. Gebruik eens wit brood, eet bananen etc. Bij harde ontlasting moet men meer vezels gaan eten en goed drinken. Bij zachte ontlasting/diarree is het het tegenovergestelde. Bekijk het eens en vraag anders de huisarts/dietiste om advies.

Reageren
    Peter

Hallo

Ik wil heel graag harde ontlasting.

Wat moet ik hiervoor eten?

witbrood  bananen

Wat meer?

bedankt.

Reageren
    John (moderator)

Minder vet en minder suikers

Reageren
Reageer op: Zachte ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.