Zoeken Vraag het forum

Zachte poep

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Swift

Hallo,

Ik heb nu al een paar maanden last van zachte ontlasting. Ik heb het vooral sochtends 1 x als ik ergens heen moet. Dan heb ik het savonds vaak nog 1 x. In de vakantie heb ik vrijwel nergens last van. Ik poep dan gewoon 1 x per dag een normale drol. Ik heb best veel stress, maar ik weet niet of het daardoor komt, omdat het al maanden speelt. Ik eet redelijk gezond en ik probeer al meer vezels te eten. Heeft iemand advies om mijn ontlasting harder te maken?

13 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat zal toch een gevolg van stress zijn…. Je zult dus wat aan die stress moeten doen. Of aan de angst die je waarschijnlijk hebt dat je niet op tijd naar de WC kunt als ergens naartoe moet gaan.

Reageren
    Swift

Zou het ook nog nut hebben om naar de huisarts te gaan?
    Ik woon net op kamers, maar ik vind alles wel heel leuk. Die diarree elke dag verpest het wel behoorlijk. Ik merk dat ik steeds banger wordt om diarree te krijgen, waardoor het ook erger word. Zou dit na een tijdje weggaan?

Reageren
    Catootje

Vooral zorgen voor  een evenwichtig voedingspatroon met complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels. Daarbij vooral ook zorgen voor oplosbare vezels, zoals psyllium, inuline en appelvezels.

denk verder aan factoren als een verstoorde darmflora,  onder meer door antibioticagebruik of andere medicatie. Je zou misschien candida kunnen hebben. Steek je licht eens op op internet of vraag advies op natuurgeneeskundig gebied.

Daarnaast kan je tekorten aan diverse voedingsstoffen hebben. Niet alles is trouwens meetbaar in het bloed. De juiste voeding, in combinatie met bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kan stressbestendiger maken. Wel zorgen voor je hele gezondheid, voldoende beweging en rust enz.

Reageren
    John (moderator)

Misschien is toch een gevolg van stress, omdat je pas op jezelf bent gaan wonen. En misschien nog wat verkeerde voeding. Je moet natuurlijk zelf beslissen of je daarmee naar de huisarts gaat.

Reageren
    Wim

Hallo,
    Ik ervaar ongeveer dezelfde klacht. Eet gezond met vesels. Heb op vakantie harde drollen en thuis afentoe, laatste tijd dagelijks wat zachter. Zie foto, is dat diarree? Heb het al 2 weken.

Reageren
    John (moderator)

Geen foto……

Reageren
    Iwan

Kan slecht kauwen en snel doorslikken ook ertoe lijden?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou kunnen

Reageren
    Wim
    Wim

Heb geen waterige diarree maar wel vaak deze zachte ontlasting

Reageren
    John (moderator)

dat is zachte ontlasting maar geen diarree

Reageren
    Anoniem

Ik heb net als foto hierboven zachte ontlasting. Is dit normaal?

Reageren
    John (moderator)

Dat is doorgaans vooral afhankelijk van wat je eet drinkt

Reageren
Reageer op: Zachte poep
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.