- Swift20 februari 2018 om 09:03
Hallo,
Ik heb nu al een paar maanden last van zachte ontlasting. Ik heb het vooral sochtends 1 x als ik ergens heen moet. Dan heb ik het savonds vaak nog 1 x. In de vakantie heb ik vrijwel nergens last van. Ik poep dan gewoon 1 x per dag een normale drol. Ik heb best veel stress, maar ik weet niet of het daardoor komt, omdat het al maanden speelt. Ik eet redelijk gezond en ik probeer al meer vezels te eten. Heeft iemand advies om mijn ontlasting harder te maken?
13 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 februari 2018 om 09:16Dat zal toch een gevolg van stress zijn…. Je zult dus wat aan die stress moeten doen. Of aan de angst die je waarschijnlijk hebt dat je niet op tijd naar de WC kunt als ergens naartoe moet gaan.
ReagerenSwift21 februari 2018 om 16:39Zou het ook nog nut hebben om naar de huisarts te gaan?
Reageren
Ik woon net op kamers, maar ik vind alles wel heel leuk. Die diarree elke dag verpest het wel behoorlijk. Ik merk dat ik steeds banger wordt om diarree te krijgen, waardoor het ook erger word. Zou dit na een tijdje weggaan?Catootje21 februari 2018 om 16:58Vooral zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon met complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels. Daarbij vooral ook zorgen voor oplosbare vezels, zoals psyllium, inuline en appelvezels.
denk verder aan factoren als een verstoorde darmflora, onder meer door antibioticagebruik of andere medicatie. Je zou misschien candida kunnen hebben. Steek je licht eens op op internet of vraag advies op natuurgeneeskundig gebied.
Daarnaast kan je tekorten aan diverse voedingsstoffen hebben. Niet alles is trouwens meetbaar in het bloed. De juiste voeding, in combinatie met bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kan stressbestendiger maken. Wel zorgen voor je hele gezondheid, voldoende beweging en rust enz.
ReagerenJohn (moderator)
21 februari 2018 om 19:01Misschien is toch een gevolg van stress, omdat je pas op jezelf bent gaan wonen. En misschien nog wat verkeerde voeding. Je moet natuurlijk zelf beslissen of je daarmee naar de huisarts gaat.
ReagerenWim3 maart 2018 om 13:26Hallo,
Reageren
Ik ervaar ongeveer dezelfde klacht. Eet gezond met vesels. Heb op vakantie harde drollen en thuis afentoe, laatste tijd dagelijks wat zachter. Zie foto, is dat diarree? Heb het al 2 weken.John (moderator)
3 maart 2018 om 13:35Geen foto……
ReagerenIwan3 maart 2018 om 14:47Kan slecht kauwen en snel doorslikken ook ertoe lijden?
ReagerenJohn (moderator)
3 maart 2018 om 14:50Dat zou kunnen
ReagerenWim3 maart 2018 om 15:52Wim3 maart 2018 om 15:53Heb geen waterige diarree maar wel vaak deze zachte ontlasting
ReagerenJohn (moderator)
3 maart 2018 om 16:48dat is zachte ontlasting maar geen diarree
ReagerenAnoniem13 augustus 2020 om 23:34Ik heb net als foto hierboven zachte ontlasting. Is dit normaal?
ReagerenJohn (moderator)
13 augustus 2020 om 23:41Dat is doorgaans vooral afhankelijk van wat je eet drinkt
Reageren