- nol15 augustus 2026 om 20:37
ode plekjes bij ontlasting – bloed of mogelijk etensresten?
Vanmorgen zag ik bij mijn ontlasting een paar rode plekjes/spikkeltjes. Ik weet niet zeker of dit bloed was. Het zag er in ieder geval anders uit dan het bloed dat ik in het verleden weleens bij mijn ontlasting heb gehad.
Ongeveer twee jaar geleden begon ik af en toe bloed bij de ontlasting te krijgen. Als dit gebeurde, was er eigenlijk steeds eerst sprake van harde, dikke ontlasting. Daarna zag ik duidelijk helderrood bloed, bijvoorbeeld als een plasje of laagje op het laatste gedeelte van de ontlasting. Het leek toen alsof er door de harde ontlasting iets was opengegaan of gescheurd.
Wat ik vanmorgen zag, vond ik anders. Het waren meer kleine rode plekjes/spikkeltjes en ik kon niet goed beoordelen of het daadwerkelijk bloed was. Inmiddels ben ik vandaag nog drie keer naar het toilet geweest en daarbij heb ik helemaal geen bloed of rode plekjes meer gezien.
Ik heb in 2009 en 2014 darmonderzoeken gehad waarbij poliepen zijn verwijderd (de eerste keer vier en de tweede keer één). Daarnaast heb ik in 2025 meegedaan aan het landelijke bevolkingsonderzoek naar darmkanker dat was goed.
Maandag neem ik voor de zekerheid contact op met mijn huisarts.
Mijn vraag is vooral: kunnen zulke kleine rode plekjes in de ontlasting ook gewoon etensresten zijn, bijvoorbeeld van rode groenten, tomaat, paprika of iets dergelijks? En is er een verschil in hoe voedselresten en echt bloed er meestal uitzien?