- Frenklin9 januari 2026 om 17:21
Ik heb al enkele jaren meerdere auto-immuunziekten, waarbij onder andere mijn huid en organen zijn aangedaan. Dankzij vrij zware medicatie is dit momenteel redelijk stabiel. Sinds enkele weken heb ik echter aanhoudende buik- en darmklachten. De klachten wisselen, soms zijn ze een paar dagen weg, maar daarna komen ze weer terug. Het gaat om een stekende en zeurende buikpijn, vaak in combinatie met dunne ontlasting.
Uit bloed- en ontlastingsonderzoek zijn tot nu toe geen bijzonderheden naar voren gekomen. Er is aangegeven dat stress mogelijk een rol speelt, wat ik begrijp gezien mijn situatie. Toch voelt het voor mij niet helemaal goed om het daarbij te laten, omdat de klachten blijven terugkomen.
Ik wil niet overkomen als iemand die klaagt, maar gezien mijn medische voorgeschiedenis en de aanhoudende pijn vind ik het belangrijk dat dit serieus wordt genomen. Bij het volgende ziekenhuisbezoek (over twee weken) wil ik daarom graag bespreken of aanvullend onderzoek, zoals een MRI-scan, zinvol kan zijn om andere oorzaken uit te sluiten.1 reactieReageren
Peter (huisarts)
10 januari 2026 om 12:28Terecht dat je dat serieus neemt, lijkt me. Ik weet alleen niet of een MRI dan eerste keus is , om eventuele ontstekingen te beoordelen…
Reageren
Ik neem aan dat je een faeces -Calprotectine test hebt laten doen? Ik weet niet welke immuno suppressiva je gebruikt, maar die zouden deze test ook minder betrouwbaar kunnen maken. Dat is anders misschien iets voor een MDL arts om te beoordelen..