Home / Maag & darmen / Blijvende darmklachten na galblaasoperatie
Het is of ik het zelf geschreven heb, 2024 augustus na 17 maanden met koliekaanvallen gelopen te hebben, en diverse andere vage maag/ darm klachten ook na operatie meer PDS klachten eraan over gehouden. Heel veel gassen, vreemde rommelende geluiden en nog steeds vaak zeurende pijntje rechts bij lever en rug en ook soms links… ook vaak maagzuur nu.
Het is allemaal wat, geen idee of het ooit nog minder wordt. Best bang vaak ook voor mijn alvleesklier.. maar goed we gaan maar niet de angst kant op want dan is het eind zoek. Eet nog wel normaal en geen geelzucht.. dus tja maar meer opletten van wat ik eet denk ik.
Mijn galblaas zat vol met sludge en witte pus, was een stille onsteking volgens chirurg en bij uitgang zat een steen klem. Ik denk dat mijn lever soms te dikke gal aanmaakt ofzoiets..
In 2002 kreeg ik PDS.. uiteindelijk naar een jaar of 5 (dit was in 2007) had ik het in zoverre onder controle. Daarbij bedoel ik wat ik kon eten en drinken en wat niet en welke medicijnen me hielpen. In 2011 kreeg ik vaker pijnklachten in mijn maagstreek en dat trok dan naar mijn rechterzij en door naar mijn rug tussen de schouderbladen. Begin 2013 ben ik flauwgevallen van de pijn. Toen zijn ze er pas achtergekomen dat ik las had van galstenen. Maar konden toen niet opereren, want mijn galblaas was ook behoorlijk ontstoken. Heb toen nog maanden moeten wachten. In Juni werd ik toen pas geopereerd en werd de galblaas verwijderd. Sindsdien ook alleen maar diarree, geregeld buikkrampen etc. Is nu bijna 12 jaar geleden. Verschillende medicijnen geprobeerd, maar ook veel bijwerkingen of zodanige obstipaties gehad dat ik in het ziekenhuis weer de nodige klysma’s moest krijgen.
Al met al.. maakt niet uit wat ik eet. Maar krijg er geen ritme meer in. Merk wel dat bij veel vezels eten en dingen zoals kwark/yoghurt, ik echt binnen 10 minuten na het eten met hevige buikkrampen, diarree en zwetend op de wc zit. Ook de nodige endoscopieën ondergaan, maar vinden ook niks.
Blijft echt verschrikkelijk. Maar heb een dochter van 10 dus ik probeer er het beste van te maken. Maar makkelijk en leuk is het niet!
In 2003 heb ik een gastric bypass gehad en in 2004 is mijn galblaas verwijderd. De eerste weken alleen maar diarree gehad. In de loop van de jaren heb ik vaak dat ik plotseling buikpijn krijg en gelijk een toilet moet opzoeken. Heb verschillende diëten geprobeerd, maand geleden door huisarts doorgestuurd naar mdl arts na jaren van problemen. Dietiste dacht dat ik voedsel allergie had, dus FODMAP en zelfs AIP gedaan. Hielp even en daarna kwamen klachten weer terug. Volgens mdl arts ben ik dubbel getroffen. Zowel GBP en galblaas verwijdering kunnen deze problemen geven. Sociale leven is ver weg. Durf nergens naar toe en alleen maar denken, is er een toilet in de buurt. Vooral als het eenmaal een keertje fout is gegaan, slaat de stress toe. Nu heb ik vier weken zakjes colestyramine genomen. En die eerste weken ging super. Sinds gisteren weer klachten. Hoop toch echt dat het weer beter gaat worden. In mei weer consult bii mdl arts. Ik herken zoveel wat hier staat geschreven. Ik ben trouwens 66 jaar en 70 kg afgevallen. Eet gezond en sport 3x per week flink.
Mijn galblaas is ook verwijderd en heb daarna heel veel last gehad van diaree en flink afgevallen kon alleen maar krakers eten en bij de arts geweest en doorverwezen naar ZH en die heeft mij een galzuurbinder voorgeschreven COLESTYRAMINE en vanaf dag 1 geen last meer en weer aangekomen .ps had veel eerder aan de bel moeten trekken
5 jaar geleden is mijn galblaas eruit gehaald vanwege ernstige pijnklachten/aanvallen. Na de tijd ging alles redelijk goed, wel last van diarree gehad maar ik vond dat redelijk begrijpelijk omdat mijn lichaam moest wennen. De afgelopen 4,5 jaar was het bittere ellende. Ik kreeg op de gekste plekken diarree aanvallen, schaamte ken ik inmiddels amper. Hier heb ik overigens echt wel overheen moeten zetten. Deze aanvallen gingen later gepaard met paniekaanvallen.. kortom echt drama. Ik was bang om ergens naartoe te gaan en als ik ergens was moest ik altijd weten of er een (openbare) wc in de buurt was. Dit kon niet langer zo doorgaan, het beheerste mijn leven. Inmiddels een week aan de Questran en ik moet zeggen naast dat ik nu wat last van osteopathie en winderigheid heb moet ik zeggen wat ik weer langzaam positief naar de toekomst kijk.
Ik ben ondertussen al 9 jaar geleden geopereerd en sindsdien heel erge darmklachten, diarree, opgeblazen buik, misselijk.
Voeding ( ik eet sowieso weinig vet) is geen pijl op te trekken.
Ik ben er zo klaar mee...
Januari is mijn galblaas verwijderd na eerst de sepsis onder controle moest komen. Zeer ernstig ziek geweest, veel complicaties, 5.5 wk in t zkh gelegen waarvan paar dagen op de IC. Nu 7 maand verder en mijn leven bestaat uit op de wc verblijven tot wel 10 x per dag. Ik eet wat en ik moet weer, diaree, opgeblazen buik. De boel gaat ook nog eens stuk van onder. Ik word er moedeloos en slap van. Bleek nu flink bloedarmoede te hebben en B 12 tekort ((logisch). "Blij" met te weten dat ik niet de enige ben en blij met de tip om aan de huisarts Questran te vragen. Ook de havermouttip ga ik uit proberen.
In 2019 galblaas verwijderd en ging daarna heel erg goed kon alles eten nu 4 jaar verder heb ik erge last van opsepatie ik krijg mijn ontlasting er niet meer uit ziekenhuis onderzoeken 2 dagen daar blijven gekeken darmen zien er goed uit weer naar huis maar kan niet poepen dus bisacocil tabletten genomen dan komt t los maar dat kun je geen maanden gebruiken overal gekeken voor oplossingen niets 😔 dokter weet t niet dan maar weer ziekenhuis ook geen resultaat ....wie heeft een blijvende oplossing ik word gek van dikke buik en moe zijn wie oh wie heeft een oplossing
Vraag aan de huisarts macrogol zakjes. En zorg dat je 2 liter water per dag drinkt
Ook ik heb jullie klachten en leef met jullie mee.
Hebben jullie misschien ook een SeHCAT-test gehad?
En zo ja, wat kwam daar uit?
Bij mij is het inmiddels 6 jaar geleden dat mijn galblaas eruit ging. Ik was 46, nu 52. In het begin ging het allemaal nog best wel. Maar bij te vet eten, vooral room, dan gaat het mis. Dus ik durf nooit meer een ijsje te nemen op straat of in een restaurant. Uit eten vind ik sowieso lastig. Sommige dingen kan ik prima eten, maar een gehaktbal moet ik maar niet meer doen. Ik vind het allemaal zwaar irritant. Heb echt niet iedere dag diarree, maar als het dan weer gebeurt...
In 2014 is mijn galblaas verwijderd.
Tot de dag van vandaag heb ik nog regelmatig last van erge buik en darmklachten.
Als ik iets eet wat wat vetter is (pizza,friet,enz) en ik drink hier 1 glas alcohol bij, kan ik plotseling onwel worden. Het start met acute buikklachten en ik heb het gevoel dat mijn darmen blokkeren. Vaak uitzich dit in meerdere keren braken en een hele nacht buikpijn.
Ook heb ik vaak in ochtend last van darmklachten.
Als ik iets van yoghurt of soya eet met of zonder haver product.
Moet ik vaak rennen naar de wc en heb ik waterdunne gele ontlasting. Ik voel dan mijn energie weg trekken en ik moet zweten.
Mijn buik is ook regelmatig opgezet, dat het bijna een kleding maat kan verschillen.
Ook kan ik sinds de operatie geen appel, peer of perzik verdragen en verse spinazie.
Zijn er mensen die deze klachten herkennen?
Ook al is de operatie al meer dan 10 jaar geleden?
Hoi, ik ben vorig jaar januari geopereerd en na de operatie ging het eigenlijk best goed. Maar nu bijna 2 jaar later heb ik bijna dagelijks diarree en rommelende darmen. Kan geen vet verdragen en moet echt oppassen met wat ik eet. Ik gebruik een goede multivitamine en probiotica van Orangefit maar het schijnt dat vetoplosbare vitamines niet goed worden opgenomen. Ik ben bang dat ik PDS ontwikkeld heb.
Ben eind september geopereerd. Kreeg op een vrijdagnacht hevige pijnen. Woon in DL en zaterdags 7 uur in het ziekenhuis allerlei onderzoeken gehad. Pijnstillers meegekregen. Maandagsmorgens naar mijn huisarts om een verwijzing te krijgen voor een maagonderzoek. Zei hem dat mijn urine donkergeel was. Bloed onderzocht en smiddags telefoon. Moesten direct naar de huisarts want er zaten heel veel bacterien in mijn lichaam. Huisarts heeft mij direct door verwezen naar het ziekenhuis. Daar de volgende dag geopereerd. Nog t/m zaterdag aan de antibiotica en in het ziekenhuis gebleven.
Nu kan ik smorgens naar de wc met normale stoelgang en moet na het broodeten nog een keer naar het toilet met iets wekere stoelgang.
Als ik alles hier lees mag ik me gelukkig prijzen want ik moet dan verder de hele dag niet meer naar het toilet. Ik had voorheen ontzettend veel last van opgeblazen gevoel en steeds maar windjes laten. Windjes laten is veel minder geworden moet af en toe wel meer boeren.
Ik wacht met spanning af hoe alles zich verder gaat ontwikkelen.
Ben 15 oktober geopereerd, galblaas verwijderd. Eigenlijk nergens last van gehad, behalve de CO2 wat in het lichaam gespoten was, maar dit was na een paar dagen over.
Kon ook alles eten zonder noemenswaardige klachten. Nu, sinds 09/12 heftige buikkrampen en diaree
Hoop dat dit incidenteel is, maar als ik de verhalen hier lees ben ik toch een beetje beducht.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!