Goedeavond,
Ik vroeg me af of iemand hier raad mee weet of advies heeft. Ik heb nu zon 8 maanden elke dag last van gasvorming en flatulentie en boeren. Met name in de avond neemt dit een extreme vorm aan. Ik heb meerdere onderzoeken gehad en hier is niks spannends uitgekomen. Ik eet al 3 maanden stricht low fodmap maar dit mocht niet echt helpen. Daarvoor at ik ook nooit gluten of lactose. Gemiddeld per dag eet ik 150-200gr koolhydraten. 180gr eiwit en 150-200gr vetten. De reden dat ik weinig koolhydrayen nuttig is dat ik een sterk vermoeden heb dat deze mijn klachten erger maken en hierdoor eerder op de dag al last van krijg (rijst, pasta en aardappel) de hoge eiwit en vet inname komt voornamelijk doordat ik veel vis, kip, soms rund en zelden varken nuttig. Ik nuttig ongeveer 3000kcal per dag, ik sport elke dag in de vorm van wandelen en fitnessen en weeg nu zon 82 kg op een lengte van 1.82. Ik ben al bij een dieetist geweest die mij dit fodmap dieet adviseerde + minder koolhydraten. Maar deze weet zich op het moment ook geen raad meer. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik ben getest op voedingsgevoeligheden voor bijvoorbeeld tarwe, soja, melkeiwit en nog veel andere allergenen. Hierop ook al een lange tijd mijn voeding aangepast. Ook is er geen sprake van een histamine intolerantie. Ik weet het zelf ook niet meer…
Ter extra info, ik ben een man van 20 jaar oud. Ben in de laatste 8 maanden 6 kilo afgevallen. Ik gebruik geen sport supplementen. Ik eet vaak 4x op een dag omdat ik anders niet aan de gewenste kcal kom en anders afval (mede door de lage inname van koolhydraten) , op deze manier kan ik mijn gewicht redelijk stabiel houden.
Hoi,
Ik weet van verschillende mensen dat zij door het weglaten van koolhydraten juist darm problemen kregen. Omdat in je darmen bepaalde darmbacteriën actief zijn om de suikers van de koolhydraten te verwerken. Eet je voor langere tijd geen of heel weinig koolhydraten, worden deze bacteriën steeds minder,omdat ze niet nodig zijn. Hierdoor onstaat een onbalans in de darmen,waardoor gasvorming ontstaat.
Bij die mensen werd het beter door wel weer koolhydraten, met name de langzame, aan hun dieet toe te voegen. (Dus dan geen witte rijst of pasta,maar volkoren producten en met mate).
Daarnaast kunnen ook (te veel) eiwitten voor problemen zorgen. Soms werkt het beter om uitgebalanceerd van alles een beetje te eten, dan te eenzijdig van bepaalde groepen.
Er valt me ook nog iets op in wat je schrijft.
Als je op een bmi tabel jou leeftijd, lengte en gewicht opzoekt, dan zit je op het uiterste randje van "goed", op de grens met "te zwaar".
Aan de hand daarvan zou je eigenlijk in ieder geval niet aan moeten willen komen, liever zelfs een paar kilo eraf.
Misschien neem je iets te veel eiwitten binnen. Het zou toch aan de voeding kunnen liggen
bedankt voor de antwoorden.
Ik ga langzaam proberen wat langzame koolhydraten te herintroduceren. Ik zie idd dat mijn bmi tegen zwaar aanzit. Maar aangezien mijn vetpercentage 13.5% is maak ik me hier geen zorgen om. Ik heb de laatste jaren veel spiermassa opgebouwd en dit zorgt er voor dat ik enkele kilo’s zwaarder ben geworden. Ik zal voorderest de inname eiwitten wat afbouwen. Ik consumeer vaak kokoskwark, maar vroeg mij af of er nog andere producten zijn die vol zitten met probiotica (liefst lactose en gluten vrij).
Belangrijk is zorgen voor een combinatie van langzame koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd. Matig met snelle koolhydraten. Eet zelf bijvoorbeeld boekweit. Dan voel je je bij de juiste hoeveelheid ook verzadigd en hoef je eigenlijk geen calorieën te tellen. Gaat vooral om naar je lichaam luisteren. Als je te intensief sport kan dat ook veel vergen van je lichaam.
Denk ook aan resistent zetmeel, dat juist gunstig is voor je darmen. Zit bijvoorbeeld in gekookte, afgekoelde aardappels.
Ook de oplosbare vezels zijn gunstig voor je darmen. Veel mensen hebben ook te weinig maagzuur, waardoor een slechtere vertering. Kokos kan voor sommige mensen ook problemen geven en bepaalde ingrediënten ook. Zo kan ik zelf niet tegen tapioca. Een natuurgenezer zou kunnen kijken naar je hele gezondheidssituatie.
Hi goedeavond,
Boekweit gekocht en geprobeerd (50gr) dit ging me goed af. Maandag wat witte rijst (snelle koolhydraten) geprobeerd (75-100gr) en reageerde hier slecht op terwijl ik hier volgens een bloedtest op allergien geen verhoogde gevoeligheidsreactie voor heb. Gisteren en vandaag opgwarmde en afgekoelde aardappelen op en ook hier 4-5 uur na consumeren last van flatulentie tot wel een paar uur lang. Moeilijk om in te schatten of dit kwaad kan of dat mijn lichaam gewoon weer moet wennen aan de koolhydraten. Verder heb ik echt de hele dag last van extreem veel boeren, darmgeluiden, soort van kleine spasmen in de darm. Ik durf de deur hierdoor niet meer uit.
Goedeavond,
Inmiddels heb ik een test teruggekregen. Deze heb ik bijgevoegd in de bijlagen. De bacteriewaarden in de darm blijken goed te zijn, heeft de probiotica in de afgelopen maanden toch zijn werk gedaan :). Toch nog erg veel last van gasvorming. Hoe zou ik hier verder onderzoek naar kunnen doen en waar zou ik op moeten letten ?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
De vraag is of je daar überhaupt onderzoek naar zou moeten doen. Je zult het toch in je voeding moeten zoeken. Je consumeert veel te veel eiwitten. En er zijn voedingsmiddelen die nou eenmaal gasvorming veroorzaken. Daar heeft dan ook iedereen last van. Peulvruchten, koolsoorten, ui, knoflook, scherpe kruiden...
Hi john,
Ik ben ervan op de hoogte dat er veel voedingsmiddelen zijn die gasvorming veoorzaken. Ik bedoelde echt flatulentie en extreem veel boeren. In mijn geval is dat op een ‘normale’ dag meer dan 50 boeren en in de avond op een paar uur tijd makkelijk meer dan 50 winden (overdag heb ik hier geen of amper amper last van) Mijn darmflora was een tijdje uit balans door antibiotica die ik vorig jaar moest slikken. Vandaar dat ik opnieuw een darmflora test heb gedaan. Ik maak me heel erg zorgen. Ook omdat ik regelmatig kleine steekjes heb in het laatste deel van de endeldarm/anus. Mdl arts kan ook niks geks vinden. Ontlasting ziet er ook niet raar uit en kan elke dag wel gewoon naar de wc. Het enige opmerkelijke is dat ik nooit echt aandrang heb en dat wanneer ik dit probeer op vaste tijden het altijd wel lukt.
Ben al bij een bekkenbodemtherapeut geweest voor deze klachten. Maar hier werd geconstateerd dat ik deze spieren na 5-6 sessies weer goed onder controle heb en niet meer terug hoefde te komen. Toch voelt het niet meer als normaal aan daar beneden en ervaar ik toch nog redelijk dagelijks wat vage klachten. Blijf ongerust hierover 🙁
Het enige wat ik je dan nog zou kunnen aanraden is, om naar een (andere) MDL arts te gaan
Bedankt voor je reactie, over 2 weken is mijn afspraak bij de mdl arts en ga dit dan aankaarten. Heb me ondertussen wat verdiept in het boeren en de winderigheid. Ik ga vandaag beginnen met een testkit van vitakruid tegen te weinig maagzuur om te kijken of dit effect heeft.