- Iris19 maart 2022 om 13:29
Hallo,
Ik ben een vrouw van 33 jaar en heb 7 a 8 jaar geleden een darmonderzoek gehad. Daar zagen ze een mooie roze gladde darm zonder gekke plekken. Mijn klachten werden dus gediagnostiseerd als PDS. Prima. Nu begonnen in december 2021 weer wat andere darmklachten, drijvende ontlasting. Dat komt doordat ik cola zero drink. Maar daardoor kan ik mijn ontlasting goed zien. Tot mijn grote schrik zie ik regelmatig bloed vermengd met mijn ontlasting. Er zitten veel onverteerde voedingsresten in, donkere plekken en is erg rafelig. In januari begon ik ineens af te vallen (heb normaal gewicht) en dat blijft doorzetten. Het is wel maar 3.5 kg in 3 maanden maar toch. De huisarts zei na mijn darmonderzoek dat ik me de komende 10 jaar niet druk hoefde te maken om darmkanker. Maar met deze klachten doe ik dat nu wel weer. Ik lees overal dat een poliep er 8 tot 10 (sommige zeggen zelfs 15) jaar over doet om kwaadaardig te worden maar 7 a 8 jaar geleden zat er dus nog niks. Ik vraag me dan alleen wel heel erg af waar t bloed vandaan komt. Het ligt er niet op en zit ook niet aan mn wc papier. Ook kleurt t water verder niet rood. Ik heb geen rode dingen gegeten zoals paprika of tomaat. Ik heb vd week sowieso een afspraak met de huisarts dus ga het wel bespreken. Ik zie heeeel erg op tegen weer een darmonderzoek, vooral tegen de voorbereiding.
Mijn vraag, kan t uberhaupt darmkanker zijn binnen 10 jaar na een coloscopie? Of kan dit een poliep zijn die de klachten veroorzaakt? Ik hoor t graag. Groetjes Iris1 reactieReagerenJohn (moderator)
19 maart 2022 om 22:38Dat zijn vragen die zo toch niemand kan beantwoorden. Bespreek het met je huisarts
Reageren