- Mara13 maart 2026 om 00:12
Beste,
Sinds een tijd heb ik wat darmklachten (slappe ontlasting, winderigheid, gasvorming, krampen etc.), hiervoor ben ik reeds bij de huisarts geweest. Hiervoor bloed- en ontlastingsonderzoek laten doen. Niks verontrustends gevonden, calprotectine van <20, geen ijzertekort, geen verhoogde aantal witte bloedcellen, bezinking <3. Wel blijkt dat ik (deels) lactose-intolerant ben en daarnaast mogelijk pds heb.
Tóch constateer ik sinds een paar dagen bloed bij het afvegen en sinds vandaag ook in/op de ontlasting (zie foto). Nu begin ik me af te vragen of er niet meer aan de hand is dan alleen een functioneel darmprobleem. Lijkt het eerder op een lokale bloeding of een bloeding van hoger uit het darmstelsel? En is het raadzaam om hiermee langs de huisarts te gaan?
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
13 maart 2026 om 19:26Je kunt denken aan scheurtjes in de huid van de anus of een aambei bloeding (die hoeft niet uitwendig te zitten).
Reageren
Dat zou je kunnen laten beoordelen, om je eventueel met zalf te laten behandelen.Mara23 maart 2026 om 13:59Reeds teruggeweest bij de huisarts en vanaf de buitenkant was niks te zien, ook met een rectaal toucher waren geen scheurtjes of aambeien te voelen. Toch blijft het helderrode bloedverlies in gang. De huisarts denkt niet aan iets ernstigs (ondanks ook nog eens de eerder benoemde darmproblemen) aangezien ik 21 ben en stuurt me weer naar huis. Hij zegt dat het echt uiterst onwaarschijnlijk is dat er een poliep of een tumor zit, omdat mijn bloedwaarden zo goed waren. Toch voel ik me nog zeker niet gerust, en ook dit heb ik al aangegeven. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet. Zou ik toch aandringen om een colonoscopie te laten doen?
Reageren