- Onbekend14 november 2022 om 13:56
Hoi,
Ik heb sinds een paar maanden regelmatig bloed bij het afvegen. Het is helderrood bloed en na een keer afvegen is het weg. Soms is het meer dan de andere keer. Eigenlijk heb ik nooit meer echt ontlasting als ik afveeg. Als er geen bloed bij zit, dan zit er niks op het wc papier. Na een tijdje ben ik hiervoor naar de dokter gegaan en ze gaven niet echt een duidelijk antwoord wat het precies kon zijn. (wellicht een scheurtje of een aambei). Ik heb daarna een zalfje meegekregen en toen ik dit gebruikte leek het bloeden gelukkig te stoppen. Ik had alleen nog altijd het gevoel dat ik heel nodig moest, maar als ik dan eenmaal op de wc zat dan kwam er niks. Sinds een week of 2 ben ik met het zalfje gestopt en nu heb ik weer als ik moet ontlasten regelmatig bloed bij de ontlasting en pijn als ik ga persen. Net alsof er iets langs de ontlasting heen schuurt. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik maak me echt zorgen dat het wat ergs is. Voor de rest voel ik me trouwens prima, heb geen algehele malaise.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 november 2022 om 14:00Het lijkt toch op een aambei of fissuur
ReagerenOnbekend14 november 2022 om 14:02Wat is hier meestal de beste behandeling voor? Ik heb gehoord dat het lastig is om deze helemaal te verwerken en operatief verwijderen best pijnlijk is en complicaties kan geven.
ReagerenJohn (moderator)
14 november 2022 om 14:06Aambeien en fissuren zijn in de meeste gevallen het gevolg van hard persen bij het ontlasten. Voor beiden is zalf beschikbaar.
Reageren
Zorg ervoor dat je ontlasting zacht is en blijft. Drink dus voldoende ( 1,5-2 liter) water per dag, vezelrijke voeding en dagelijks een stuk vers fruit. Ga op tijd naar toilet als je aandrang hebt en blijf niet onnodig lang op toilet zitten.