- Joyce21 december 2019 om 02:10
Hallo allemaal,
Hopend dat iemand wellicht iets kan geven qua inzicht. Vorig jaar begon het rond Augustus dat mijn smaak ineens veranderde, ok kan gebeuren. Daarna kwamen er heftige krampen in de opeenvolgende weken. Heb het toen twee weken afgewacht voor ik toch maar naar de dokter ging.
De pijn was erg vergelijkbaar met een galaanval, die ik niet kan hebben want mijn galblaas is er al zo’n 15+ jaar uit.
Inmiddels heb ik een echo van de buik gehad, feces onderzoek, onderzoek naar de helicor pyalori (spelling), en een gastroscopie. Daar kwam uit naar voren dat er gal terugstroomt in de maag, welke de heftige pijn kan verklaren. Ik heb toen Ursofalk gekregen welke het goed deed. Dit pakte ik zodra ik het voelde opkomen en slikte het dan een paar dagen voordat ik er weer mee stopte – mits de pijn weg was (dit zo afgesproken met de huisarts).
Echter nu heb ik sinds een 2 weken weer steeds meer maagpijn. En het heeft zijn hoogtepunt weer bereikt dat ik toch terug ben gegaan naar de dokter. Deze weet ook niet zo goed wat hij er mee aanmoet, want alles wat is gedaan is inmiddels al onderzocht.
Hij wilde mijn leverwaardes laten testen, en wat andere waardes.
De pijn die ik nu heb is een zeer scherpe pijn net onder de borstkas. Het komt en gaat. Als ik lig is het iets erger dan wanneer ik zit en met mijn buik op een kussen liggen biedt soms, al is het voor even, een verlichting.
De bloedwaardes die ik heb teruggekregen, zijn in principe allemaal prima op de volgende na:
leucocyten 12.5H (ref 4.0-10.0), Neutrofielen abs 7.5 (op het randje van de ref waarde), lymfocieten 4.2H (ref 1.0-3.5), CRP 17H (ref 0-8).
De rest zitten gewoon tussen de normaalwaardes. Ook niet tegen de randjes aan, leverwaardes zien er verder goed uit.
Waar ik op uitkom is dat er een mogelijke ontsteking zit, maar ik ben verder niet ziek. Af en toe misselijk. Maar geen koorts of misselijkheid. Soms vlagen van vermoeidheid, maar goed op het moment slaap ik door de pijn van de buik gewoon niet echt goed. Ik ben vandaag naar de winkels geweest en lopen ging in principe prima, heb niet meer pijn gehad. Ook niet doodmoe geweest. Nu moet ik wel zeggen dat ik vaker hoge ontstekingswaarde had waarbij ik niet ziek was, maar gewoon niet helemaal lekker, zonder koorts. Ook lees ik dat de CRP ontsteking van de hartvaten kan zijn, maar de pijn die ik heb zit volgens mij wel echt ter hoogte van de maag/ lever (iets meer richting te rechterkant, maar over het algemeen vrij in het midden.
Heeft iemand iets soortgelijks gehad? Alvast bedankt!
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 december 2019 om 16:33De waarden geven aan dat er een kleine ontsteking aanwezig is of er een is geweest. Het zijn maar lichte verhogingen. En dat zou dan wel je maag kunnen zijn (geweest)
ReagerenJoyce22 december 2019 om 01:31Beste John, bedankt voor uw antwoord.
Kan het zijn dat dit een maandelijks terugkerend phenomeen is? Het gaat echt met curves en doorgaans is de pijn goed te doen (het is er, maar niet belemmerend), maar de afgelopen dagen was het zo pijnlijk dat ik bang was dat het wellicht mijn hart was ipv mijn maag. De dag van het bloedonderzoek was de pijn iets minder dan de voorgaande dagen.
Ik ben voor vandaag gestopt met de Ursofalk en slik alleen mijn Omezaprol. Ik kijk of het daar wellicht ook mee te maken kan hebben. Het gaat vandaag gelukkig al weer een stuk beter wat dat betreft.
ReagerenJohn (moderator)
22 december 2019 om 10:24Hangt het wellicht samen met je menstruatie?
ReagerenJoyce22 december 2019 om 12:47De laatste paar keer lijkt van wel de voorgaande keren was het willekeurig in de maand. Ik denk van niet.
De dokter opperde endometriosis, maar gaf aan dat dit echt met de menstruatie samenvalt doorgaans.
ReagerenJohn (moderator)
22 december 2019 om 15:11In de regel wel. Maar niet per definitie. Kan ook rond de eisprong ontstaan
ReagerenJoyce22 december 2019 om 20:37Klopt en het zou niet de eerste keer zijn dat ik buiten de medische “standaard” zou vallen. Moet morgen even bellen, ik denk dat hij het er dan wel over gaat hebben hoe of wat. Ik hoop alleen dat ik iets kan krijgen als het weer zo heftig terugkomt.
Bedankt voor al uw reacties :)!
ReagerenCatootje24 december 2019 om 17:23Orgaan eruithalen kan soms nodig zijn maar doet niets aan de oorzaken van je klachten. Maagzuurremmers zorgen voor verlies van vitaminen en mineralen en bij langer gebruik ook aan aminozuren en vetzuren, wat op zich al klachten kan geven.
Een orthomoleculair therapeut zou je kunnen helpen je algehele gezondheid te verbeteren. Dit uiteraard niet in plaats van medische zorg.
ReagerenJoyce1 januari 2020 om 02:28Orgaan eruithalen kan soms nodig zijn maar doet niets aan de oorzaken van je klachten. Maagzuurremmers zorgen voor verlies van vitaminen en mineralen en bij langer gebruik ook aan aminozuren en vetzuren, wat op zich al klachten kan geven.
Een orthomoleculair therapeut zou je kunnen helpen je algehele gezondheid te verbeteren. Dit uiteraard niet in plaats van medische zorg.
De gal hebben ze er uit gehaald toen ik 16 was, ik ben nu 36. Toen hadden ze nog niet dat ze pillen hadden om galstenen op te lossen, of deze werden niet gebruikt. Ik heb sindsdien ook altijd last van de maag. Meestal met periodes heel erg.
Qua maagtabletten pak ik die eigenlijk in periodes dat ik veel maagzuur heb. Ik wil liever geen medicatie nemen. maar soms is dat het enige om het een beetje binnen de perken te nemen. Ik probeer het echter niet elke dag in te nemen. Ik heb inderdaad een B12 tekort gehad (nu lijkt deze wel goed te zijn, en vitamine D en B11.
Ik zal eens kijken naar de orthomoleculair therapeut, heb daar nog nooit eerder van gehoord :). Bedankt!
Reageren