- Jonathan20 augustus 2018 om 16:54
Hallo,
Volgens de dokter heb ik last van prikkelbare darm syndroom. Hierbij zou je een veelvoorkomend symptoom zijn dat je afwisselend last hebt van diarree/obstipatie. Echter merk ik dat ik zelden last heb van diarree, maar wel bijna altijd van ‘obstipatie’.
Ik vraag mij alleen af in hoeverre de obstipatie echt onder obstipatie valt. Ik heb niet vaak de aandrang om te poepen, maar als ik ga dan komt er vaak niet alles uit. Het kan zomaar voorkomen dat ik 3x per dag moet poepen om alles eruit te krijgen. De ontlasting is ook niet hard. Het zijn wel hele dunne keuteltjes als het ware. Doordat ik zo weinig ontlast heb ik welleens last van buikpijn. Valt dit onder obstipatie of is dit iets anders?
2 reactiesReagerenCatootje20 augustus 2018 om 21:51Misschien dat de boel niet goed doorstroomt. Had zelf last van overvolle darmen, terwijl de ontlasting normaal was. In plaats van de zakjes van de huisarts, waar zoetstof in zit, Colon Clean gaan gebruiken. Geeft wat meer volume aan je poep, zodat die er beter uitkomt. Verder hebben veel mensen een minder gezonde darmflora en tekorten aan diverse voedingsstoffen dus daar ook eens naar kijken. bloedonderzoek zegt niet zo heel veel over tekorten, zoals dat bijvoorbeeld bij magnesium het geval is. Je hele voedingspatroon is ook belangrijk. En zorgen voor voldoende gezonde vetten. Versgemalen of goed fijngekauwd lijnzaad is ook goed voor je stoelgang.
ReagerenJohn (moderator)
21 augustus 2018 om 00:46Dat kan dus ook een vorm van obstipatie zijn, maar het past wel bij PDS
Reageren