Zoeken Vraag het forum

Darm/ontlastingsklachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • NV

Goedemorgen,

Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen. Inmiddels ben ik bijna een vaste klant bij de huisarts.

Sinds 5 maanden heb ik darm/maagklachten. Het is allemaal begonnen na een vakantie in Griekenland. Eenmaal terug van die vakantie kreeg ik last van erg plakkerige ontlasting en ging het aantal keer naar de wc flink omhoog. Normaal gesproken ging ik 1 tot 3 keer per dag naar de wc voor ontlasting. Toen zat ik soms ineens 5x per dag op de wc voor ontlasting. De ontlasting was vrij gelig en brijig. Daarnaast was de ontlasting vrij vet. Nadat dit niet vanzelf overging ben ik hiermee naar de huisarts gegaan. De huisarts dacht aan een verstopping of een niet goed werkende alvleesklier door alcohol consumptie op vakantie of een parasiet. Het bloed onderzoek was schoon( de alvleesklier werkt naar behoren) en ook de ontlasting was schoon(geen parasiet). Nadat de klachten aanhielden is ook de schildklier getest. Hier kwam ook niks benoemings-waardig uit. Ondertussen kreeg ik omeprazol, omdat het wel eens gastritis of een maagzweer kon zijn. Omdat ik slechter ging slapen van de omeprazol kreeg ik pantoprazol. DMV de pantoprazol sliep ik wel beter, echter verdwenen de klachten niet.

Ik ben vervolgens door de huisarts naar de internist gestuurd en ben door de medische mangel gegaan. De tft test was negatief (geen parasiet) en uit mijn bloedonderzoek kwamen geen vreemde uitslagen naar voren. (ijzer, magnesium, b12 was in orde. Daarnaast was de elastase in mijn ontlasting goed) De internist heeft mij toen doorgestuurd voor een gastroscopie, omdat ze alsnog vermoeden dat het uit mijn maag kwam. Tijdens de gastroscopie zag alles er goed uit, ook uit de biopten kwam niks naar voren. Ik mocht ook direct stoppen met het innemen van de pantoprazol.

De klachten verdwenen echter niet en ik begon steeds slechter te slapen. Van paar keer per nacht wakker worden tot niet meer in slaap komen. Het is nu zelfs zo erg dat ik soms hele nachten wakker lig omdat ik niet in slaap val, terwijl ik erg moe ben. Zoals je kan begrijpen heeft dit veel invloed op mijn dagelijkse werkzaamheden en werk.

Het wakker liggen gaat altijd gepaard met heel veel borelingen in de darmen en winderigheid. Naar de wc gaan helpt 5 minuten en daarna beginnen de borelingen weer. Bij de ontlasting is dan meestal een klein beetje slijm te vinden.

Via de internist heb ik nog een adem glucose test gehad. Zij dachten inmiddels aan een bacteriële overgroei in de darmen. De test was echter negatief. De internist gaf aan dat het toch een bacteriële overgroei in de darmen kon zijn en stuurde me naar huis met de tekst het heeft tijd nodig om te herstellen en in de loop van de tijd worden de klachten vanzelf minder. (dec 17)

Inmiddels zitten we eind februari en lijken de klachten alleen maar erger te worden. Van 1x per week nacht overslaan zitten er nu meerdere dagen slecht slapen bij gepaard met veel darmactiviteit. Vanwege het slechte slapen heb ik ook steeds minder zin/kracht/energie om te gaan sporten. Als ik wel ga sporten dan levert dit gelijk darmklachten op.

Onderstaand conclusie brief van het ziekenhuis:

Bespreking
    Het betreft patiënt met blanco relevante voorgeschiedenis met sinds eind augustus klachten van pijn in epigastrio en een veranderd defaecatiepatroon. In het laboratoriumonderzoek, onder andere naar antistoffen passend bij coeliakie, werden geen bijzonderheden gezien. Er waren geen aanwijzingen voor malabsorptie gezien een normaal actief vitamine B12 en feces elastase. Bij gastroscopie en de afgenomen biopten waren geen afwijkingen en bij de triple feces test waren geen parasieten aantoonbaar.
    De ademtest bevatte geen afwijkingen. Mogelijk betreft het bacteriële overgroei, ontstaan na de vakantie van patiënt. Hij was zelf gestart met het innemen van probiotica. Alhier werd geen controle afspraak gemaakt.

Conclusie
    Status na maag/darmklachten, meest waarschijnlijk bacteriële overgroei na vakantie.
    Geen aanwijzingen voor H.pylori, ulcuslijden, coeliakie, reflux, parasitaire infectie, malabsorptie.

Bijgevoegd heb ik alle testuitslagen. Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen inmiddels word ik er moedeloos van. Heb een tijd bepaalde voeding proberen te vermijden (lactose en alcohol) echter maakte dit geen enkel verschil voor de klachten.

De klachten die ik nu nog heb:
    – Slapeloosheid?
    – Veel darmgeluiden
    – af en toe steken links onder m’n navel
    – vette ontlasting
    – Af en toe brijige ontlasting
    – Drukkend gevoel linkerzij

[blockquote]BBCode you used is not allowed.[/blockquote]

[blockquote]BBCode you used is not allowed.[/blockquote]

10 reacties
    Reageren
    nv

Zie dat de uitslagen van het ziekenhuis niet geladen zijn. Hierbij de uitslagen nogmaals.

Reageren
    John (moderator)

Waar is de test gedaan die je bij het eerste bericht meestuurde? Er zijn geen bijzondere afwijkingen in de testen.
    Hoeveel en wat drink je zoals op een dag?

Reageren
    NV

Beste Tandor,

Die test heb ik zelfstandig laten doen bij darmklachten.nl, omdat de klachten aanhielden. (betreft een ontlastingsonderzoek) De uitslag is besproken met de huisarts en deze gaf aan dat candida en gisten normaal zijn in de darmen en deze geen klachten horen te geven. (huisarts heeft contact opgenomen met internist om te bespreken.

Ontbijt:
    2 boterhammen met hagelslag of pindakaas en 1 glas melk of water

Tijdens werk (8:30 – 17:30)
    2 bakken koffie in de ochtend en 4 bakken thee/ 4 glazen water in de middag
    rond 10:30 1 stuk fruit (appel of banaan of mandarijn) en 1 koek
    rond 12:30 3 boterhammen (kipsaté salade, of salami, of kaas, of eisalade, of smeerworst)
    rond 15:30 1 stuk fruit
    rond 18:00 avond eten

Na het avondeten eet ik meestal niks meer en drink ik nog ong 500ml water of 1 glas slaaplekker thee

Avondeten verschilt per dag. Meestal 2x per week pasta, 1x rijst met kip, 1x vet (shoarma of frituur), 3x hollandse prak.

Reageren
    John (moderator)

Je drinkt in ieder geval genoeg. Maar krijgt wel redelijk wat zetmeel en vetten binnen. Er zijn in de onderzoeken geen afwijkingen te vinden.
    Probeer eens je voeding wat aan te passen. Minder vet broodbeleg, volkorenbrood gebruiken en volkoren pasta en zilvervliesrijst. Gebruik ook meer groenten .

Reageren
    NV

– Kunnen zetmeel en vetten die klachten geven?
    – Wat van mijn eten bevat veel vet (behalve de 1x shoarma of frituur)?
    – Ik eet al bruin volkorenbrood als boterhammen.
    – Ik zal komende tijd de 2 ochtendboterhammen vervangen door Brinta met melk.

Bedankt voor je antwoorden.

Reageren
    John (moderator)

Vetten en zetmeel zouden dat op termijn kunnen veroorzaken.

Kipsaté salade, of salami, of kaas, of eisalade, of smeerworst, bevatten allemaal redelijk vetten naast shoarma en frituur.

Reageren
    NV

Ik zal m’n broodbeleg veranderen. Nog aanraders wat beter is?

Reageren
    John (moderator)

gewoon mager broodbeleg. Kipfilet, kalkoenfilet, fricandeau of rosbief

Reageren
    Emi

Het is een tijdje terug maar ben benieuwd hoe het nu met u gaat.

Reageren
    Johannes

Dit lijkt ook sterk op mijn klachten.

Ook na vakantie, in dit geval Turkijke.

Heeft u een oplossing gevonden?

Reageren
Reageer op: Darm/ontlastingsklachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

4 min leestijd

Striae tijdens de zwangerschap: wanneer, voorkomen en welke crème helpt?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.