Zoeken Vraag het forum

Darmklachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Pds100

Hallo iedereen!

Toch maar even een account aangemaakt hier want op sommige logenoten forums kost het geld. Ik zal het korthouden.

Ik ben 23 jaar nu en heb eigenlijk al 10 jaar darmklachten. Vooral dat ik vaak lang op de wc zat. Nu kon ik daar wel mee leven maar sinds begin 2017 een fikse buikgriep opgelopen. Sindsdien is het vrij zwaar gegaan en heb ik vaak last van boeren, buikkrampen, misselijkheid, vermoeidheid en diarree.
    Nu ben ik in 2010 al onderzocht, endoscopie en alles en hebben ze niks kunnen vinden. Enige dat ze vonden is dat ik een verkeerde poeptechniek heb. Bekkenbodem stond te strak en kreeg als diagnose pds. Ook sinds dit jaar achter gekomen via waterstof ademtest dat ik lactose intolerantie heb maar mijd alle producten al waarin lactose zit of melk ingredienten zoals weipoeder.

Heb tijdje bekkenbodem therapie gevolgd, moest kruik op mijn buik hebben en buikademhalingsoefeningen doen. Leek een beetje te helpen maar door de hectiek hield ik dat niet lang vol.

Terug te komen op 2017: Misselijkheid was erbij gekomen. Iets dat ik nooit had zover ik wist. Ontlastingonderzoek weer en bloed, niks uitgekomen. Ze wilden niet weer endoscopie doen bij het ziekenhuis omdat ik dat al 7 jaar geleden heb gehad en er niks uitkwam. Wel weer mij aangemeld bij Fysio voor bekkenbodem.

Nu doe ik niet zo lang nog Fysio. Maar heb nog steeds schommelende klachten en het beinvloed ook mijn priveleven zoals uitgaan met vrienden. Te misselijkheid soms.

Huisarts heeft diëtiste aangeraden. Las iets over het FODMAP diët. Iemand ervaring hiermee? Misschien nog tips voor mij? Drink 2,5 water per dag. Groente en fruit voor oplosbare vezels. Maar wil gewoon dat 2018 een jaar wordt voor minder klachten en ben een beetje ten einde raad.

Alvast bedankt jongens voor de tips en hints (Als ik die krijg!)

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je kunt het FODMAP dieet natuurlijk proberen. Daarnaast kun je bij PDS pepermuntolie capsules ( Tempocol) proberen. Dat zou je klachten aanzienlijk kunnen verlichten

Reageren
    Pds100

Zal ik idd misschien nog eens proberen. Heb ze thuis liggen alleen merkte er niet zoveel van. Diezelfde dag kreeg ik wel een dikke maagkramp. Kwam daarna ook meteen veel ontlasting opzetten. Ook soms pijn rechtsonder inplaats van links. Verder veel geborrel en nou ja misselijk soms. Heb alleen de laatste tijd idee dat het ook wat obstipatie is aangezien ik soms lang op de wc zit en pas na een half uur het er echt uitkomt en niet het idee heb dat alles er dan uit is.

Reageren
    Pds100

Doe nu al een tijdje Fodmap en gebruik tempocol pepermuntolie. Op het begin leek het beter te gaan en had ik juist inplaats van diarree obstipatie.

Maar ik heb laatste tijd weer veel klachten. Pijn boven mijn navel, links van mijn buik pijn. Ook laatst rechts en toen mijn huisarts daar op drukte schoot ik overeind maar die zei dat het waarschijnlijk obstipatie was aangezien er bij mijn bloedonderzoek geen ontstekingen waren gevonden.

Ook mijn Fodmap dieetist vind het raar hoe mijn buik reageert en is er nog niet helemaal uit wat mijn triggers zijn. Ben nu een tijdje met Tempocol gestopt aangezien mijn ontlasting een enorm sterkte geur had van pepermunt. Ik soms pepermunt boeren liet en het vrij sterk was. Ook kreeg ik de laatste tijd weer diarree en rook het enorm sterk naar pepermunt. Dacht bijna dat er een verband was.

Dus ja vaak weer veel misselijk, diarree en zowel druk boven mijn navel als in mijn zij. En voel soms bij mijn anus ook druk alsof ik inderdaad moet poepen terwijl ik net 20 minuten lang heb gezeten.

Wat ik ook vergeten ben te vertellen is dat ik sinds mijn 12de een gedeeltelijk rectum proplaps heb door het harde persen. Komt dus altijd een klein stukje darm uit als ik op de wc zit. Ziet er best raar uit maar ben het gewend nu.

Ook gebruik ik vanwege Syndroom van Asperger, Citalopram 50 MG. Antidepressiva dus. Wellicht dat het daar mee te maken heeft? Ik hoop dat iemand dit herkent want het begint erg lastig te worden en word er soms vrij wanhopig van. 7 jaar geleden darm-maag onderzoek gehad toen ik 17 was en niks uitgekomen. Moet ik mij maar weer onderzoeken?

Reageren
    John (moderator)

Antidepressiva kunnen wel obstipatie veroorzaken…..

Reageren
Reageer op: Darmklachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.