- PDS10031 januari 2019 om 20:46
Hey allemaal! Al eens eerder hier bericht maar we zijn nu al weer een jaar ofzo verder. Zal het kort en overzichtelijk maken.
Kinds af aan al veel last gehad van darmen en zat vaak lang op de wc maar at wel veel.
Rond 18de kreeg ik te maken met warmteklachten als ik op de wc zat, ik kreeg het dan heel warm en bleef vaak ook lang zitten. Wel at ik erg veel en was ik 98 kilo en haalde ik elke dag een broodje frikandel. Ongezonde tijd maar wel erg lekker.
Omdat ik toen ook al veel darmklachten had heb ik endoscopie en alles gehad en kwam PDS eruit.
Toen ik klaar was met mijn opleiding en ik 23 was werden de klachten veller. Was wel flink afgevallen en at gezonder alleen de klachten leken juist erger! Sinds vorige jaar begonnen met een low-fodmap dieet en leek te helpen.
Nu heb ik wel wat triggers ontdekt maar inplaats van diarree dat ik voorheen had, heb ik veel verstopping. Veel keuteltjes die er na lang persen uitkomen, veel slijm. En dan na 40 minuten ineens veel diarree. Ik moet standaard ook een uur zitten zodat alles eruit komt en ik mij fit voel. Anders voel ik mij vaak misselijk of beroerd.
Ook laat ik standaard na het poepen enorm veel boeren en luid ook. Net een griep gehad en helaas had ik weer veel last van mijn darmen, diarree, verstopping, veel boeren na ontlasting en dan weer misselijk zijn. Veel pijn op mijn linker helft van mijn buik.
Mensen hier ervaring mee? Wat kan ik doen?
7 reactiesReagerenPDS10031 januari 2019 om 21:25Wat ik vergat te melden is dat ik nog steeds last heb van een slijmvlies prolaps. Klein gedeete van mijn rectum die naar buiten hangt als ik pers. Neem aan dat zoiets ook problemen/verstopping kan opleveren!
ReagerenJohn (moderator)
31 januari 2019 om 21:30dat zou kunnen, maar kan ook een gevolg van verstopping zijn
ReagerenPDS31 januari 2019 om 21:40Ja, nog tips wat ik zou kunnen doen? Beweeg niet zoveel maar drink meer dan genoeg water. Let ook op voeding en eet goed groente. Misschien niet laxerend genoeg want ik vermijd veel fodmaps zoals bonen enzo.
ReagerenJohn (moderator)
31 januari 2019 om 22:06beweging is toch belangrijk…
ReagerenPDS10031 januari 2019 om 22:23Zal inderdaad mijn best doen daarmee. Heb ook macrogol meegekregen van de doktor dus maar proberen of dat helpt. Niks aan darmklachten vind ik. Vaak genoeg dat ik wel een nieuwe darm zou willen hebben maar ja!
ReagerenJohn (moderator)
31 januari 2019 om 22:45Over enkele jaren, kun je die waarschijnlijk gewoon via internet bestellen
ReagerenPDS1001 februari 2019 om 14:59Weer een nieuwe dag. Gisteren in totaal 3 keer wezen poepen en 2 keer daarvan was heftige diarree van allemaal breierige kleine drolletjes was echt vermoeiend. Weet dat ik pds heb maar maak mij daar toch soms zorgen over. Hopelijk vandaag wat minder. Heb nog niks van die macrogol genomen
Reageren