- Marjolein10 mei 2017 om 15:51
Hallo Tandor,
zoals u weet, loop ik nu maanden met mijn klachten aan maag/darmen bij MDL arts. Ze hebben van alles onderzocht, maar kunnen niks vinden.
Ik heb vanwege mijn steken in mijn maag contact gehad met vervangende MDL arts. Die heeft mij sucralfaat voorgeschreven (4x per dag). De steken in mijn maag zijn nu iets minder, behalve met het eten. Dan verga ik van de pijn. Ook ben ik binnen 2 weken weer 1 kg afgevallen.
Net mijn eigen MDL arts gesproken. Die kan mij geen andere pijnstillers geven. Nu moet ik 9 juni bij haar terug. Als ik veel afval of als ik veel pijn heb, mag ik haar bellen.
Nu heeft ze waarschijnlijk 3 opties voor mij…
1) Niks doen, omdat alles al onderzocht is en niks te vinden is. Ze hebben wel PDS gevonden en ga Fodmapdieet volgen vanaf volgende week.
2) nog een keer een maagonderzoek ondergaan. Maar zij denkt dat dat zinloos is en dat ze niks gaat vinden.
3) Second opinion bij academisch ziekenhuis (maar omdat zij niks hebben gevonden, denken zij dat dat zinloos is).
Welke optie zou u mij aanraden? En PDS, kan dat ook maagklachten geven?
Hoor graag van u, ook al zou u geen antwoorden op mijn vraag weten.
Gr Marjolein
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 mei 2017 om 16:57Ik zou dan voor de derde optie kiezen. PDS geeft doorgaans geen maagklachten. Maar als PDS een gevolg is van stress/spanningen, kan de maag daar natuurlijk ook op reageren.
Gebruik eens pepermuntolie capsules ( Tempocol) . Het is bewezen dat deze helpen bij PDS. Behalve als je veellast hebt van maagzuur is het beter om ze niet te gebruiken.
ReagerenAnoniem10 mei 2017 om 20:18Ik herken hier veel in..
Bij veel stress heb ik ontzettende steken ook rondom me maag. En is me buik helemaal van slag
Loop ondertussen thuis.. merk dat de klachten langzaam verdwijnen
ReagerenMarjolein10 mei 2017 om 20:28hallo Tandor,
bedankt voor je reactie! Dan ga ik voor de 3e optie.
Ik gebruik idd al tempocol, die helpen goed tegen de darmkrampen. Dit zijn de medicijnen die ik op dit moment gebruik voor maag/darmen:
– 2x 40mg pantaprazol
– 4x 1mg sucralfaat
– 3x 500mg paracetamol
– 2x tempocol
Daarnaast neem ik deze medicijnen nog:
– 1x Amitriptilyne 10mg (migraine)
– 2x candersartan 4 mg (migraine)
– 1x nitrofurantoine 50 mg (chronische blaasontsteking)
– 2x 100 mg beclametason (astma)
– 1x 100 mg Ventolin (astma)
– 1x Telfast 150mg (allergie)
– 1x Tryginon
Dat zijn ongeveer 20 medicijnen per dag. Kan je ook maagpijn krijgen van al deze medicijnen bij elkaar? Dat ben ik namelijk vergeten om te vragen aan mijn arts.
Groeten Marjolein
ReagerenJohn (moderator)
10 mei 2017 om 20:31Niet zo raar dat jij last van je maag hebt met al deze medicijnen. Dat zal zeer waarschijnlijk ook de oorzaak zijn.
ReagerenMarjolein10 mei 2017 om 20:37omdat ik tot nu toe alle medicijnen nodig heb, kan ik ze niet zomaar stoppen.
Maar met wie kan ik het best over mijn medicijnen hebben? Mijn MDL arts of de huisarts? Want welke medicijnen kunnen maagpijn uitlokken?
ik heb trouwens geen last van stress/spanningen. Scoorde paar maanden geleden ook laag op hyperventilatie test
ReagerenJohn (moderator)
10 mei 2017 om 21:16Op de paracetamol en de pufjes na, allemaal. Ik zou het met de MDL arts bespreken
Reageren