Zoeken Vraag het forum

Second opinion nodig?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Darmgedoe

Beste mensen van Dokter.nl,
    hopelijk kan iemand me helpen. Ik heb darmklachten en mijn huisarts heeft al wat dingen gedaan en is steeds volgeboekt. Ik heb al veel op internet gekeken en daar wordt ook duidelijk dat veel mensen lang moeten wachten op een juiste diagnose voor darmklachten.
    Ik ging in november (?) naar de dokter omdat ik al maanden steeds last heb van buikpijn en het in november op z’n ergst was. Er zit vaak heel veel slijm bij mijn ontlasting, wat ook leek samen te gaan met de pijn. Meestal is mijn ontlasting vrij vloeibaar, soms ook echte diarree. Daarentegen heb ik ook wel eens last van verstoppingen, maar minder vaak.
    Om erachter te komen wat er aan de hand was heeft mijn dokter me een monster laten nemen van mijn ontlasting wat in een laboratorium is getest (zo’n test met 1 buisje) en een bloedonderzoek om schildklierproblemen uit te sluiten. Er kwam niks uit de bloedtest. Het laboratorium heeft uitgesloten dat er sprake is van een ontsteking of parasiet. Er kwam wel uit dat er een bacterie aanwezig was die gemeld moest worden bij het GGD (hoewel ik niet precies weet welke), maar het ziektebeeld dat bij die bacterie hoort is een paar dagen flink veel last van je buik o.i.d.
    Mijn dokter concludeerde daarop dat ik Prikkelbare Darmsyndroom heb of een overgevoeligheid voor voedsel en zei dat ik maar moest gaan experimenteren of ik reageerde op lactose of gluten.
    Ik heb tot nu toe nog geen samenhang met bepaalde voedingsmiddelen kunnen vinden, ik heb ook een glutentest gedaan die je kunt kopen bij de drogist (hoewel ik niet weet hoe betrouwbaar die is) en deze was negatief. Ik vond het erg gek dat er kennelijk ook door de dokter tests kunnen worden gedaan maar ze me zelf laat experimenteren en ook dat ze zonder heel veel onderzoek PDS vaststelde terwijl lijkt of dat vooral is ‘we weten niet wat er is, maar je hebt darmklachten’.
    Het slijm wordt eigenlijk nergens genoemd (het is bij mij vaak oranje/geel). Ik wil zo graag weten wat het is, het is er niet constant en ik weet gewoon niet wanneer ik last krijg van pijn en niet uit de buurt van het toilet ga kunnen blijven. Zou het zin hebben om een second opinion te vragen?
    Groetjes,
    Darmgedoe

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

mijn huisarts heeft al wat dingen gedaan en is steeds volgeboekt. Ik mag toch aannemen dat je een keer een afspraak bij de huisarts kunt maken….

PDS zou kunnen als er verder geen andere oorzaken zijn. Maar als er een darmbacterie is vastgesteld zou die natuurlijk ook de oorzaak kunnen zijn.  Je weet niet meer welke bacterie dat was?

Reageren
    Darmgedoe

Ik heb al afspraken gehad, maar het was steeds moeilijk een plaatsje krijgen en een uur in de wachtkamer. Ik weet niet meer welke bacterie het was, het was er eentje die bij het GGD gemeld moet worden, dat zijn er niet zo heel veel. In principe veroorzaakt die bacterie een paar dagen heftige klachten, dus ik vond het vrij vreemd dat deze werd aangetroffen. De dokter zei dat antibiotica ook niet zouden werken bij de bacterie, omdat veel goede bacteriën weg zouden gaan en niet alle slechte bacteriën.

Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat het toch goed is om een nieuw onderzoek te laten doen om te kijken of de bacterie dan ook wel weg is….Soms is een AB kuur toch echt wel nodig. Als de bacterie door voedsel binnen is gekomen, zou het kunnen zijn, dat je een nieuwe besmetting hebt als je dus hetzelfde voedsel weer gegeten zou hebben. Vaak veroorzaakt door eten buiten de deur…

Reageren
Reageer op: Second opinion nodig?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.