Zoeken Vraag het forum

Hoezo moet je dan naar de huisarts?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • meis82

Beste mensen,

Ik zit met het volgende: er is bij mij ooit prikkelbaar darmsyndroom vastgesteld, na jaren buikpijn en een darmonderzoek om te kijken of ik de ziekte van Crohn had.

Ik heb mijn voeding toen aangepast (geen witbrood, meer vezels etc) en het ging eigenlijk een paar jaar prima.

Nu had ik al 2 maanden last van behoorlijke pijn en krampen onder in mijn buik. Vaak een tijdje na het eten.

Toen kreeg ik last van verstopping. Dat duurde een week en op den duur ging dat gepaart met veel bloed en abnormaal veel slijm. (ik ben bekend met slijm bij de ontlasting, want dat had ik ook vanwege PDS, maar niet zoveel als nu).

Omdat overal op internet stond dat je met die combinatie de huisarts snel moest bellen, omdat dit vrijwel altijd om een infectie zou gaan heb ik dat gedaan. Eigen huisarts was er niet dus een ander. Kreeg een laxerende siroop.
    Volgende dag toch naar mijn eigen huisarts nog gegaan, omdat het erg veel pijn deed om naar het toilet te gaan en omdat ik misselijk en suffig was.

Ze kon niks ontdekken met dat onderzoekje. Geen aambeien e.d. Ze zei: is wel een beetje schraal. Kreeg vaseline en movocolon mee.

Nu zijn we een aantal dagen verder en de stoelgang is weer redelijk, maar het voelt gewoon anders dan anders. Tijdens en na naar het toilet gaan voelt het sowieso alsof het niet leeg is, maar voel ook duidelijk veel irritatie inwending. Voel me ook nog steeds in zijn algemeenheid niet lekker en heb erg veel pijn in mijn onderbuik. Nu ook als ik niet heb gegegeten. Het zit met name aan de linkerkant.

Het bloeden veranderde van een plasje bloed in strepen bloed en inmiddels geen bloed meer.

Wat ik me nu afvraag… moet ik dus nu maar af doen als dat het vanzelf wel over gaat of toch maar heel oplettend blijven en desnoods naar de huisarts?

Ik vind het niet echt geruststellend dat er op internet (waar je volgende de dokter niet naar moet luisteren) staat dat het een ontsteking kan zijn en dat ik alleen laxeermiddelen meekrijg.

13 reacties
    Reageren
    brenda A

nee, je moet zeker niet afwachten, de klachten lijken hier serieus genoeg.
    geen risico nemen.
    de pijn zit links, dit kan wijzen op Diverticuls, misschien zijn deze wat ontstoken, of is het darmslijmvlies ontstoken.
    je bent niet lekker, hebt pijn en je bent misselijk dus er had in ieder geval bloed moeten worden geprikt om te kijken of er een onsteking aanwezig is. heb je ook koorts?
    als er een ontsteking zit kan er even geen inwendig onderzoek plaatsvinden, maar de huisarts kan jou wel alvast aanmelden voor een darmonderzoek.
    persoonlijk vind ik dat hier niet goed is gereageerd, dus terug naar de huisarts maandag en zeggen dat je je niet serieus genomen voelt.
    sterkte Brenda..

Reageren
    Anoniem

Het is goed om na toiletbezoek af en toe ‘achterom te kijken’. Door uw ontlasting geregeld te bekijken, krijgt u informatie over de gezondheid van uw spijsverteringsstelsel. Voor veel mensen is dit een gênant onderwerp; ze vinden het vervelend of vies om hun ontlasting te bekijken, en al helemaal om erover te praten. Dat is jammer. De spijsvertering en stoelgang zijn normale lichaamsprocessen. Net zoals de ademhaling en bloedcirculatie.

Op deze website vindt u informatie over spijsvertering en het belang van een alerte houding: http://www.spijsvertering.info/wees-alert/kijk-achterom/

Reageren
    meis82

Bedankt voor de reacties! Ik ben tot op heden nog niet teruggeweest. Ontlasting is weer vrij normaal, maar ik heb dagelijks heel veel krampen onder in mijn buik, wanneer de stoelgang op gang komt.
    De kramp verdwijnt ook niet automatisch als ik naar het toilet ben geweest.
    De misselijkheid is er ook nog steeds.

Ik zal weer eens gaan bellen. Zou niet de eerste keer zijn dat deze huisarts een steekje laat vallen.. laten we gerust zeggen keer of 4 bij mij alleen al. Misschien tijd voor een andere :S

Reageren
    meis82

Nou, even een update. Zoveel weken verder… weer contact met de huisarts gehad. Hij wil dat ik desnoods 3 maanden de Movicolon ga nemen.. ookal heb ik geen verstopping.

Inmiddels heb ik naast bloed bij de ontlasting ook steeds vocht achter uit lopen. Vannacht zo’n pijn gehad dat ik op het punt stond de huisartsenpost te bezoeken. Kon amper lopen en mijn broeken kan ik niet eens aan, omdat dat drukt.
    Ook ben ik constant alles aan het opboeren wat ik eet of drink en heb heel erge spierpijn. Ben er helemaal klaar mee.. morgen maar weer bellen.

Reageren
    Simone

Is er destijds een coloscopie gedaan om de diagnose Crohn uit te sluiten? Je hebt het over een ‘onderzoekje’ maar wat voor onderzoek bedoel je daar nu precies mee?

Reageren
    meis82

[b]Simone schrijft:[/b]
    [quote]Is er destijds een coloscopie gedaan om de diagnose Crohn uit te sluiten? Je hebt het over een ‘onderzoekje’ maar wat voor onderzoek bedoel je daar nu precies mee?[/quote]

Hoi Simone,

Ze noemde het een endoscopie (?). Dat is jaren terug geweest en was inderdaad vanwege het vermoeden Crohn.

Darmen waren perfect schoon zei de internist toen.

Ik ben dinsdag weer naar de huisarts gegaan want de pijn was niet meer vol te houden. Ik gaf aan dat ik onderzocht wilde worden op poliepen, maar volgens hun was het niet nodig, omdat ze die dan jaren terug in dat onderzoek al aan hadden getroffen, omdat ze langzaam zouden groeien.
    Toen ik vroeg hoe het dan zat met dat bloed begon ze ineens over dat ik scheurtjes zou hebben. Terwijl ze vorige keer toen ze heeft gekeken zei dat ik dat niet had. Beetje vreemd.

Ze heeft gevoeld bij mijn buik en dikke darm was heel erg hard en opgezet. Heb nu duspatal retard meegekregen, maar werkt nog voor geen meter.
    Had vandaag een buik als een vrouw die 6 maanden zwanger is. Krijg mijn broek niet meer dicht… kan niet voorover buigen om mijn veters te strikken.. en volgens anderen zag ik behoorlijk grauw in mijn gezicht. Exact zoals ik me voel dus. :S

Na aandringen van mij gaan ze me nu ook testen op b12 tekort. Ik heb inmiddels diagnose CVS/ME, fibromyalgie, prikkelbare darm en chronische bronchites… maar er is gek genoeg nog nooit op b12 getest. Misschien dat daar dan nog iets uit gaat komen. Want weet het ook niet meer.

Ik eet voldoende vezels, groenten en fruit. Had jaren geen last en bloed nu voor het eerst. Dus ik vind dat het onderzocht moet worden. Maar eenmaal de stempel PDS, dan zijn al je klachten daaraan toegeschreven kennelijk.

Reageren
    meis82

P.s. bleek wel dat ik destijds ook een behoorlijk cyste had (bijna 3 cm doorsnee) in mijn baarmoeder, die toen ook buikpijn veroorzaakte.

Reageren
    meis82

Inmiddels donderdag met spoed naar de ehbo gestuurd na bezoek aan de dokter. Buik was extreem gezwollen en hard. Inwendig onderzoek pijnlijk. Kon amper zitten of liggen. Staan was nog het minst pijnlijke. En had verhoging.

Moest gezien worden door de chirurg.. uiteindelijk omdat ze het niet wisten weer naar huis gestuurd na een paar uur.
    Kortom.. ben geen steek verder. Ben weer met duspatal gestopt, want merk dat ik daar meer last van krijg.

Bloed kwam zeker niet van scheurtjes ofzo zeiden ze het in het ziekenhuis en was wel zorgwekkend. Als het niet over zou gaan na een paar dagen weer endoscopie. 🙁

Reageren
    Larssen

En hoe is het nu met je? Is er een röntgenfoto gemaakt van de buik? Wat was hierop te zien?

Reageren
    meis82

Ze hebben enkel een foto gemaakt om te kijken of er veel ontlasting in de darmen zat. Ze kwamen ook al binnen 20 seconde melden dat er wel wat ontlasting zat ja.. en dat was het.

Het is nog steeds niet goed. Zwelling van de buik is iets afgenomen, maar ik heb steken en het begint zich steeds meer uit te breiden. Lijkt wel alsof ik uitstralingen heb naar borst en armen. Zou wel erg vreemd zijn natuurlijk.

Omdat ik meerdere diagnoes heb (ook qua pijnklachten) kan ik ook niet meer goed beoordelen wat nu waarbij hoort dus het is lastig.

Ik ga sinds het stoppen met duspatal wel weer beter naar het toilet dus neem dat spul echt niet meer. En verder… tja, ik wacht even af tot na het weekend.

Heb wel nog steeds verhoging

Reageren
    Erik

Vinger aan de pols, de adviezen van de dokters opvolgen en bij alarmsignalen aan de bel trekken.
    Ik hoop dat het snel beter wordt voor je.

Reageren
    meis82

Ik update hier maar weer.. omdat wellicht later iemand anders er nog iets aan heeft.
    Nog steeds een opgezwollen buik, ondanks dat de ontlasting weer normaal is.

Is een echo gemaakt, maar niks op kunnen zien. Moet nu naar de maag darm lever arts.

Wel een ontdekking: heb een b12 tekort. Van daaruit wordt nu verder gezocht

Reageren
Reageer op: Hoezo moet je dan naar de huisarts?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.