- Koen5 april 2017 om 11:05
Dag allemaal,
ik ben een man van 23 jaar en ik heb al 5 jaar lang last van hevige pijn. Ik ben al langs gegaan bij verschillende dokters en op onderzoek geweest in 2 verschillende ziekenhuizen. Op deze manier hoop ik misschien toch een oplossing te vinden. In de omschrijving zet ik al mijn klachten (deze hebben misschien niets met elkaar te maken).Omschrijving:
– Ik heb om de +-7 dagen last van pijn in de buik- en borststreek. De pijn duurt ongeveer 2 dagen en heeft ups- en downs, maar blijft wel constant aanwezig.
– De pijn begint tussen mijn middenrif en mijn navel.
– De pijn straalt uit naar mijn borst en eigenlijk ook naar de rest van mijn lichaam.
– Ik voel het vaak enkel uren op voorhand aankomen. De pijn begint soms met oorpijn (enkel voor de pijn in de buik begint).
– Mijn navel is ook zeer gevoelig. Mijn vriendin duwde hier per ongeluk tegen en dat deed echt pijn. In mijn navel vind ik ook zwarte korstjes terug. Ik denk dat dit bloed is. Ik douche me elke dag, dus ik denk niet dat het aan hygiëne ligt.
– Tijdens het lopen krijg ik soms ook steken in de borststreek.
– Ik kan mij echt niet concentreren wanneer ik pijn heb, maar de pijn voelt minder hevig aan wanneer ik mijn gedachten kan verzetten.
– Pijnstillers zoals Dafalgan werken NIET, maar 2 jaar geleden ontdekte ik toevallig dat Spidifen/ibuprofen de pijn enkele uren stopt! (voorlopig is dit de enige manier waarop ik de pijn kan bestrijden… daarom neem ik tijdens de pijnperiode ook deze pijnstillers in tot de pijn na ongeveer 2 dagen weg is).
– Ik kan wel nog steeds goed slapen, maar wanneer ik wakker wordt moet ik meteen een pijnstiller nemen tegen de pijn, die dan heel hevig is.(- Ik heb soms ook wel last van oprispingen (zeker tijdens het lopen, of wanneer ik te veel heb gegeten). Het gebeurd dan soms dat ik maagzuur opboer (dat brand tot in mijn keel). Dit gaat wel niet gepaard met de pijn)
Reeds onderzocht, zonder resultaat:
–Â PDS: pilletjes werkten niet
–Â divertikel van meckel
– Verschillende echo’s (ik denk voor galstenen)
– Verschillende CT-scans
– Bloedtest
– Pilletjes tegen parasitaire wormen</span>
In het ziekenhuis hebben ze mij verteld dat ik kerngezond ben en dat ze niets meer kunnen doen (gastro-enterologie UZ Gasthuisberg, België)…
Sommige mensen denken dat ik het mij inbeeld, maar ik weet het echt niet meer… Het enige dat ik weet, is dat het echt pijn doet.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Groeten,
Koen6 reactiesReagerenJohn (moderator)
5 april 2017 om 13:43Ik heb om de +-7 dagen last van pijn in de buik- en borststreek  Vallen deze klachten in de weekenden?
Is er ook een gastroscopie gedaan? Gebruik je medicijnen, alcohol of drugs? Heb je overgewicht? Heb je veel stress of spanningen (gehad)? Eet en drink je redelijk gezond? Gebruik je vaak energie drinks? Hoe is je ontlasting?  Je hebt geen andere ziekten of aandoeningen?
ReagerenKoen5 april 2017 om 13:58Deze klachten komen ongeveer elke week terug. Dat kan om op het even welke dag zijn.
Ik heb al een gastro- en coloscopie gehad, zonder resultaat. Ik gebruik, buiten de spidifen om de pijn te stillen, geen medicatie, geen drugs en geen alcohol (alcohol drink ik maximaal 1 keer per maand als ik eens uitga en dan is dat direct wel veel naar mijn normen). Ik heb geen overgewicht. Mijn voeding is misschien niet altijd gezond, maar echt ongezond ook niet. Ik drink wel veel frisdrank. Lactosevrij dieet werkte ook niet en stoppen met frisdrank gaf ook geen beterschap.  Energiedrinks drink ik niet. Mijn ontlasting is normaal (denk ik), maar dat vind ik een moeilijke vraag, want wat is normaal voor mij en wat is normaal? Misschien soms eerder harder stoelgang en soms met wat oranje slijm, maar ik heb er nog niet met een vergrootglas op gezeten ;). Ik heb ooit forlax en maagzuurremmers genomen, maar de pijn bleef. Voor de rest heb ik geen weet van andere aandoeningen. Mijn appendix is er al uit van toen ik 9/10 jaar was.Alvast bedankt voor de hulp!
ReagerenJohn (moderator)
5 april 2017 om 14:31Wat ik vreemd vind is, dat het periodieke klachten zijn. Dit zou in principe betekenen dat er een externe trigger zou moeten zijn. Bij maag/darmklachten, zouden ze er constant of in ieder geval vaker dan 1 x per week moeten zijn. Kan het zijn dat er bepaalde activiteiten zijn die voorafgaan aan de klachten? Â Of een wekelijks terugkerend gerecht? Eten buitenshuis?
De vraag over stress en spanningen heb je niet beantwoord….
ReagerenKoen5 april 2017 om 14:44Ik kan niet echt iets bedenken dat zich altijd voordoet net voor de pijn opkomt. Ik heb het altijd, dus ook tijdens vakanties wanneer ik totaal anders eet en wanneer ik totaal geen stress heb. Ik zit sinds kort ook terug op kot en hier eet ik anders dan thuis, maar nog steeds blijft de pijn periodiek terugkomen.
ReagerenJohn (moderator)
5 april 2017 om 14:53Best vreemd dan….
Ik kan er zo helaas ook geen oorzaak voor bedenken. Ik zou je toch willen vragen om 2 weken een soort van dagboek bij te houden, waarin je noteert wat je eet en drinkt en op welke tijden, en welke activiteiten je doet. Misschien dat er toch ergens een trigger is, die je zelf helemaal ontgaat
ReagerenKoen5 april 2017 om 15:19Dat kan ik inderdaad beter eens doen.
Een dokter heeft me een tijd geleden voorgesteld om naar een fysische arts te gaan aangezien spidifen de pijn stilt. Misschien is dat ook een optie.Momenteel ga ik niet meer op onderzoek, omdat ik de laatste keer min of meer wandelen gestuurd ben.
De wachttijden bij gastro-enterologie zijn ook echt lang.
Ik zal er misschien toch nog eens over spreken met mijn huisarts.Bedankt voor de hulp!
Reageren