Home / Maag & darmen / Wijdere darmen na jarenlange opstipatie?
Hallo,
Ik heb jarenlang last gehad van obstipatie. Waarbij ik extreem veel moest boeren en last had van koliekaanvallen op de plek van de darmen. Tevens heb ik elke dag last van rugpijn en het moeilijk en vaak kleine beetjes urineren. Nu ben ik begonnen met laxeermiddelen. Dit helpt want de klachten nemen beetje bij beetje af.
Nu lees ik veel op internet over het feit dat je darmen bij langdurige obstipatie "wijdere" of bredere darmen hebt, en dat daardoor o.a. lage rugpijnklachten en plasklachten kunnen ontstaan.
Bestaat dit echt? en hoe lang kan het herstel duren tot de darmen weer in normaal zijn?
Ben je met die klachten ook al bij de huisarts geweest? Eet je gezond en drink je voldoende?
Ja, daarmee ben ik inmiddels ook al bij de huisarts geweest. Ik heb wel een redelijk hoge BMI (28) maar eet naar mijn idee niet ongezond. Ik heb jarenlang te weinig gedronken, maar daar ben ik al sinds een paar maanden vanaf gestapt, ik drink nu minimaal 1.5 liter water op een dag. De echte lage rugpijn klachten zijn pas recent ontstaan. Het is niet fijn, elke avond als ik in met mijn rug op bed lig voel ik het.
Omtrent het boeren laten, deze klachten heb ik al wel 5 tot 10 jaar. Het loopt inmiddels uit de hand. Want ik moet vrijwel elke twee minuten boeren. Het is gewoon lucht wat omhoog komt uit de slokdarm, ik kan het niet tegenhouden. Het geluid van het boeren is goed hoorbaar, ook door de omgeving.
Het boeren komt uit je maag. Je rugklachten zouden ook heel goed een andere oorzaak kunnen hebben. Met een BMI van 28, is het niet erg aannemelijk dat je "gezond" eet. Laat bij de huisarts een bloed- en urineonderzoek doen om te kijken of er geen infecties zijn.
Gebruik eens een tijdje de eetmeter van het voedingscentrum.
Ja, ik kijk het even aan met de laxeermiddelen, maak de kuur af, en mocht er niks verbeterd zijn... dan vraag ik denk ik een verwijzing voor een onderzoek van de maag. Ik heb zelf ook al een klein vermoeden gehad dat mijn rugpijn misschien te maken heeft met mijn overgewicht. De app heb ik nu al een week geïnstalleerd, en ik ben goed op weg :). Recent heb ik mijn urine al laten onderzoeken, hier is niets uit gebleken.
Bedankt voor de feedback.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!