Zoeken Vraag het forum

PDS geen eetlust altijd misselijk en moe

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mark

Ik heb al tientallen jaren (35 jaar) pds, omdat het niet erg bekend was in mijn jeugd is daar toen niet erg veel aandacht aan gegeven. Wel heeft de huisarts mijn buik bekeken hier en daar eens op gedrukt maar verder niets. Had wel last van slijm in mijn ontlasting en ook harde ontlasting wat dan weer aanbeien met zich mee bracht, mijn moeder was degene thuis die altijd met probiotica bezig was, heb nu niet het idee dat het hielp. Toen ik op mezelf ging wonen en een nieuwe jonge huisarts kreeg vertelde hij dat ik PDS had, kreeg een stel A4tjes met daarop wat uitleg en een kuur van meer dan 20 zakjes met een soort gel, het was er in sinaasappel smaak en nog eentje, die moet je in een glas water roeren en daarna gelijk opdrinken. Dat ging een tijdje goed en daarna raakte mijn maag eraan gewend, hoor dat van meer mensen met pds. De klachten van Anoniem van 4 maart herken ik ook. Het duurde voor mij even voordat ik mijn pds onder controle had, wat kan ik eten zonder dat het gevolgen heeft, rustig blijven en niet in paniek raken, want dat kan juist dat opgeblazen gevoel een extra duw geven of tot gevolg hebben dat je nog vaker naar het toilet moet.
    Nu heb ik een paar maanden terug voor een infectie een tweede antibiotica kuur gehad, nu is de darmflora weer terug bij af en kan ik weer helemaal opnieuw gebinnen, ook de goede bactieren zijn gedood, gaat zo’n 3 maanden duren voordat de darmflora weer in orde is denken ze. Dus rustig blijven ging even niet, raakte ook in paniek, de pds aanvallen waren ook een stuk heviger dan ik gewend was.
    Waar ik eerst goed tegen kon was nu ineens moeilijk, de eetlust kwam vanzelf weer terug gelukkig. Wat mij helpt bij opgeblazen gevoel, opgeblazen buik of zuur, brok in je keel enz is een rennie voor het slapen gaan. In de ochtend probeer ik zoveel mogelijk vezels te eten, ik heb al sinds mijn jeugd meergranen pap, hoeft je maag niet zoveel voor te doen en gaat makkelijk naar binnen.
    PDS is bekend maar eigenlijk heeft men er weinig voor, mijn ontlasting en urine zijn de afgelopen weken onderzocht (andere huisarts) maar gelukkig geen vreemde dingen kunnen vinden.
    We gaan het de komende maanden weer zien en beleven, ik hoop dat het met anoniem wat beter gaat, wilde dit toch even met jullie delen nu ik net weer een kleine aanval heb.

Alias

Hallo, Ik ben altijd wel een darmenklant geweest, maar nu ik ouder ben krijg ik sinds 4/5 jaar heftige aanvallen: darmkrampen of doorlopende doffe pijn verdeeld over m’n buik, waar ik een hele nacht niet van kan slapen. Een keer was het zo erg dat ik bijna flauwviel op de wc. Die aanvallen beginnen geleidelijk aan, al dagen van tevoren, meestal met moeilijk kunnen plassen, opgezette buik, geen eetlust, misselijk, naar gevoel in de darmen. Dan ineens, vaak ’s nachts, hevige, erg pijnlijke krampen onderin de buik of een doorlopende doffe ontstekingspijn in de buik. Als die pijn weg wegebt dan krijg ik altijd daarna hoofdpijn, licht in het hoofd, nog gevoelige darmen en ontzettend moe. De energie is dan uit m’n lijf.
    Soms heb ik maanden geen aanvallen. Wél heb ik altijd na stress diaree. Ik heb veel stress en denk dat het hiermee samenhangt. Zo’n aanval duurt dus al met al minstens een week, met op- en afbouw.
    Eergisteren ben ik na zo’n aanval ’s nachts, de volgende morgen naar de dokterswacht gegaan, omdat ik me zorgen maakte. De arts heeft mijn klachten aangehoord en mijn buik gevoeld en zei dat ik PDS heb. Ik dacht dat altijd al maar ik ga hier nu ook maar van uit.
    Goed om al de verhalen te lezen hierboven, want bijv. geen eetlust en duizeligheid wordt niet bij de klachten van PDS op de sites genoemd.
    Ik ben benieuwd of iemand de tijdsduur van zo’n aanval ook herkent, dus met zo’n dagenlange op- en afbouw…

Reageren
    Julian

Dag,

Ik heb ook al pds sinds een jaar of 5, maar sinds deze vrijdag herken ik de klachten van alias heel erg. Heb me een hele week goed gevoeld maar toen ik vrijdagavond buiten was, kreeg ik plots heel erge steken in mijn buik en darmen. dit werd gevolgd door de ergste diarree die ik ooit heb gehad. sindsdien veel gerust en gedronken, maar toch veel van jouw klachten die ik herken momenteel. ben vanochtend naar de dokter geweest en hij zei me dat ik buikgriep heb. ik heb nu last van hoofdpijn, zeer vermoeid, veel winderigheid(ook met een heel speciale geur), opgezette buik en zeer beweeglijke darmen, slijm en schuim bij de ontlasting, ongecontroleerd naar het toilet moeten.

Ben hier toch een beetje radeloos over, denk je dat het echt buikgriep zou kunnen zijn want het lijkt vrij hard op jouw klachten.

Alvast bedankt

Reageren
    Anoniem

Eerst en vooral wil ik benadrukken dat een arts met voelen niet kan zeggen of je PDS hebt of niet. Ook niet met aanhoren van de klachten.

voor een diagnose van PDS te krijgen moeten er eerst verschillende onderzoeken plaatsvinden zoals:

1 stoelgangtest

2 calprotectine test

3 colonoscopie of camerapil

4 biopsies voor te laten onderzoeken.

indien hieruit niets komt gelieve dit nogmaals te herhalen en indien er dan nog niets is; ja dan heeft u PDS.

PDS is een erkende ZIEKTE. Het is niet iets zoals aa je hebt maar PDS. Dat is verleden tijd.  Bij PDS reageert of je immuunsysteem tegen bepaalde voedingsstoffen of is zijn je spiercontracties ontregeld of er is een dysbiose van darmbacteriën.

het is nog een heel eind eer dat men dit kan uitwerken. In België is er onder leiding van een Professor een recente studie alsook een team opgesteld die hiervoor aan het werk zijn. Het is EFFECTIEF bewezen dat het niet tussen de oren zit. Het is en blijft een AANDOENING.

in de nabije toekomst hoopt men hier na onderzoeken toch een medicatie voor te vinden maar momenteel is het dus moeilijk omdat men nog niet zeker weet waarom iemands immuunsysteem op een bepaalde ogenblik betrokken wordt in dit hele proces. Er spelen bepaalde activiteiten een rol en dat zijn BACTERIËN, PARASIETEN, HORMONENWISSELING en diverse.

u kunt alles via belgium pds opvolgen. Zoek maar op google. Men is recent hiermee bezig.

Reageren
    Mart-Jan

Al het bovenstaande heel herkenbaar….dagelijks veel buikpijn, vol gevoel., misselijk,geen honger.
    Inmiddels een maand bezig met het fodmap dieet…maar zelfs dat verdrijft de klachten niet.
    Wel flink afgevallen daarvan.
    Het is op hopeloos van te worden, het verpest de kwaliteit van leven enorm

Reageren
Reageer op: PDS geen eetlust altijd misselijk en moe
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.