Een dwang om diep in te moeten ademen, naar huisarts of niet?

Hallo,
    Ik ben een meisje van 15 en heb nu een paar maanden last van een aantal keer diep 'moeten' inademen om de zoveel minuten . Ik heb een beetje rond gekeken op het internet en heb gelezen dat sommige mensen het in iets extremere maten hebben dan ik.Ik heb bijvoorbeeld niet dat ik soms zwart voor mijn ogen zie, wel ben ik af en toe een klein beetje duizelig. Als ik de dwang krijg om diep te moeten inademen kan ik meestal wel rustig blijven ademen maar soms 'moet' het gewoon even en voelt het daarna echt als een opluchting. Mijn vraag is of ik hiermee naar de huisarts moet gaan of gewoon er voor moet zorgen dat ik rustig blijf en niet te vaak heel diep ga inademen?

Alvast bedankt

ps: als ik niet denk aan mijn ademhaling heb ik dit gevoel niet. Ik denk er dan simpelweg gewoon niet over na 'hoe' ik moet inademen

Reageren

Je klachten worden veroorzaakt door hyperventilatie. Ze kunnen ontstaan door een verkeerde ademhaling. Je zou ademhalingsoefeningen kunnen doen om het te voorkomen.

Oefeningen die je zou kunnen gebruiken vindt je hier:
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst/285-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-2

Reageren

Ik heb elke dag het gevoel dat ik diep adem moet halen, en als het niet lukt raak ik gestrest.
    Bij het slapen heb ik het ook vaak en kan daardoor niet slapen.
    En dat gebeurt alleen als ik aan denk.

Reageren

Het lijkt er toch op dat je hyperventileert. Je kunt hiervoor naar een fysiotherapeut gaan voor ademhalingsoefeningen. En dat natuurlijk wat aan de oorzaak doen...
    Heb je last van angsten/stress of spanningen?

Reageren

Ik ervaar momenteel heel veel stress en spanning .
    Ik ben veel aan het googlen en dat bezorgd mij ook heel veel stress. Kan het ook zijn dat ik op een leeftijd van 59 jaar Ocd heb?

Reageren

Ps en dat gebeurt alleen als ik aan denk dat ik over de drempel moet ademen

Reageren

Stress/spanningen en hyperventileren dus.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Een dwang om diep in te moeten ademen, naar huisarts of niet?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe