Zoeken Vraag het forum

Benauwd, hoesten bij praten en ademhaling door de mond

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ben twee weken geleden opgenomen in het ziekenhuis voor een longontsteking. De nodige medicatie voor gehad maar geen gevoel van verbetering. Longinhoud is goed, zuurstof, hartslag en bloeddruk allemaal in orde. Kalium te laag. Nu sinds twee dagen thuis.

Maar zodra ik ga praten lijkt het alsof mijn longen of middenrif samentrekken en kom in een vreselijke krachtige hoestbui terecht met benauwdheid als gevolg. Hoest wit taai slijm op wat met water niet is weg te spoelen ( zeer kleverig). Ook ademhaling door de mond veroorzaakt hetzelfde. Ben heel kort van adem maar zolang ik door mijn neus adem of met een doek voor mijn mond blijft het hoesten onder controle. Soms hoest ik ongecontroleerd of onverwacht en komt mijn tong tussen mijn tanden terecht …erg pijnlijk.

Als ik het aan een dokter vertel (schrijvend) zegt hij doodleuk dat ik het moet zeggen, praten dus. Heb al twee weken een lijst met medicatie waarvan ik geen verbetering voel. Voel slijm opkomen en heb vaak een sliert slijm in mijn keel die ik met omgekeerd slikken in mijn mond krijg zodat ik het kan uitspugen ( weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen) Dokter zegt stress. Voel me totaal niet serieus genomen en heb het constant zeer benauwd….kan iemand me helpen. Heb na een hoestbui het gevoel dat ik in de brand sta en vreselijke hoofdpijn. Kan dan ook moeilijk licht verdragen. Koude washand verzacht maar dat was volgens arts niet nodig. In het ziekenhuis mocht ik nevelen waardoor het leek alsof mijn longen zich weer ontspanden. Heb nu het gevoel alsof het twee gipsblokken zijn.

Vera

5 reacties
    Reageren
    Tandor1

Ik zou zeggen maak een afspraak bij de longarts. Als het goed hoef je vanwege de eerdere opname geen nieuwe verwijzing.

Reageren
    Anoniem

Heb 10 dagen op de longafdeling gelegen, maar vandaag een andere soort puffer gekregen die wel wat ontspant.

Het vreemde is zolang ik door mijn neus blijf ademen…tis wel oppervlakkig maar heb ik weinig last van hoest en benauwdheid. Zodra ik begin te praten lijkt het net alsof je een haal neemt van een zware sigaar en vervolgens over je longen inhaleert. Krijg dan vreselijke hoestbuien en slijm ontwikkeling.

Met een doek voor mijn mond kan ik wel door de mond adem halen, maar niet te diep….

Reageren
    Tandor1

Dat wil zeggen dat je luchtwegen bij inademing door de mond nog steeds erg geïrriteerd raken. Wacht even enkele dagen en kijk wat het resultaat is met de nieuwe puffer. Als het niet verbeterd: terug naar de longarts.

Reageren
    Suus

Ik ben ook herstellende van een longontsteking maar als ik moet praten zien ze dat ik erg benauwd ben ook mijn diëtiste ik heb een puf die ik 4 x per dag gebruik elke 4 uur puffen en een van 2x per dag nu ook bij arts in opleiding geweest luchtwegen infectie zei die vrouw ben net klaar met pretnisolon kuur maar ik blijf erg benauwd moet ik weer terug naar de huisarts bellen

Reageren
    John (moderator)

Ga dan terug naar de huisarts als je het erg benauwd blijft houden.

Reageren
Reageer op: Benauwd, hoesten bij praten en ademhaling door de mond

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.