- Paul1 augustus 2026 om 04:32
Ik ben Paul, 19 jaar oud en ik heb al 3 jaar last van Chronische Hyperventilatie. Dit is gekomen nadat ik zware longontsteking heb gehad 3 jaar terug. Ik ben hierdoor 24/7 licht in mijn hoofd. Hierbij komen ook klachten als duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid, onscherpte, slechtere eetlust en slechtere concentratie kijken. Ik ben hiervoor naar een fysiotherapeut, ademhalings therapeut en een osteopaat geweest. Ik kreeg van mijn fysiotherapeut en ademhalings therapeut ademhalingsoefeningen mee om mijn geconstateerde ademhalingsritme stoornis op te lossen. Dit heeft voor mij echter nog niks opgeleverd. Ik heb mij sinds ik 3 jaar geleden ziek ben geworden geen dag meer “gezond” gevoeld. Ook de osteopaat heeft niks voor mij kunnen betekenen. Het is bij mij dus ontstaan door een zware longontsteking en niet door bijvoorbeeld stress. Ik voel me elk moment van de dag zo en soms ook nog wat slechter. Heeft iemand hier ervaring mee of andere ideeën die mij kunnen helpen?
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
1 augustus 2026 om 09:20Ik neem aan dat er ook naar de lichamelijke kant van je klachten is gekeken? Maar je klachtenpatroon valt wel binnen de diagnose hyperventilatie. En meestal ligt daar een psychische oorzaak aan ten grondslag. Dus misschien goed om je WEL daar op te richten (bv met een psycholoog) en niet mogelijke stress -oorzaken bij te ontkennen (door te zeggen dat het alleen maar door de longontsteking komt..)
Reageren