- Anoniem15 januari 2026 om 14:18
Hallo,
Ik ervaar de laatste tijd iets waar ik graag advies over wil. Soms voel ik het alsof ik even niet goed kan ademhalen. Het gebeurt meestal maar heel kort, 1 à 2 seconden, en daarna gaat het weer normaal. Het gevoel zit vooral in mijn borst en keel, en soms voelt het alsof mijn hart overslaat en ik ademnood krijg. Het is beangstigend, ook al duurt het maar kort.
Het gebeurt niet constant, maar soms meerdere keren per dag of sporadisch over een paar dagen. Verder voel ik me meestal normaal, maar deze korte momenten zorgen voor angst.
Ik vraag me af wat dit kan zijn. Is dit iets dat door stress of paniek kan komen, of moet ik me zorgen maken over hartproblemen of andere lichamelijke oorzaken? Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen of tips over hoe ik dit kan aanpakken en of het verstandig is om het medisch te laten onderzoeken.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
15 januari 2026 om 21:07Het meest waarschijnlijke lijkt mij overslagen. Dat kan voorkomen bij schildklierziekten, bloedarmoede of hoge bloeddruk.
Reageren
Daar zou je je huisarts voor kunnen raadplegen.
Als je jong komt dit veel voor zonder bovenstaande oorzaken. Slaaptekort, overmatig koffie gebruik en alcohol/ drugsgebruikende kan eea ook meer laten voorkomen.