Zoeken Vraag het forum

Kortdurende momenten van ademnood

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik ervaar de laatste tijd iets waar ik graag advies over wil. Soms voel ik het alsof ik even niet goed kan ademhalen. Het gebeurt meestal maar heel kort, 1 à 2 seconden, en daarna gaat het weer normaal. Het gevoel zit vooral in mijn borst en keel, en soms voelt het alsof mijn hart overslaat en ik ademnood krijg. Het is beangstigend, ook al duurt het maar kort.

Het gebeurt niet constant, maar soms meerdere keren per dag of sporadisch over een paar dagen. Verder voel ik me meestal normaal, maar deze korte momenten zorgen voor angst.

Ik vraag me af wat dit kan zijn. Is dit iets dat door stress of paniek kan komen, of moet ik me zorgen maken over hartproblemen of andere lichamelijke oorzaken? Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen of tips over hoe ik dit kan aanpakken en of het verstandig is om het medisch te laten onderzoeken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

1 reactie
    Reageren
    Peter (huisarts)

Het meest waarschijnlijke lijkt mij overslagen. Dat kan voorkomen bij schildklierziekten, bloedarmoede of hoge bloeddruk.
    Daar zou je je huisarts voor kunnen raadplegen.
    Als je jong komt dit veel voor zonder bovenstaande oorzaken. Slaaptekort, overmatig koffie gebruik en alcohol/ drugsgebruikende kan eea ook meer laten voorkomen.

Reageren
Reageer op: Kortdurende momenten van ademnood
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.