Zoeken Vraag het forum

Chronische hyperventilatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jongedame

Al lange tijd heb ik klachten als raar worden in mijn hoofd, wazig zien, slap in mijn benen, gevoel van onderuit gaan, hoofdpijn, misselijk, licht in mijn hoofd, ineens heel erg zweten, etc etc. Na wat onderzoeken heeft de kno arts mij de diagnose chronische hyperventilatie gegeven. Echter twijfel ik hier een beetje aan, ik kan me in de symptomen vinden, maar niet in de oorzaak daarvan. Ook vraag ik me af of het mogelijk is bij chronische hyperventilatie dat ik me het ene moment bijna topfit voel en het andere moment doodziek. En zijn er misschien andere ziekten oid wat het nav deze klachten zou kunnen zijn? Hartelijke groet, een ongeruste jongedame.

10 reacties
    Reageren
    John (moderator)

CHV kan dat soort klachten best veroorzaken hoor.

kijk hier maar eens welke klachten er allemaal kunnen ontstaan:

http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

Reageren
    Jongedame

De symptomen herken ik me ook wel in. Maar ik vraag me af of het bij chv kan dat ik me het ene moment best heel goed voel en het andere moment doodziek op bed lig?! Of dat dit dan toch iets anders moet zijn dan chv.

Reageren
    John (moderator)

Maar ik vraag me af of het bij chv kan dat ik me het ene moment best heel goed voel en het andere moment doodziek op bed lig   Ja, dat zou inderdaad kunnen

Reageren
    Jongedame

Ik heb gelezen dat uit een ecg onderzoek chv aan het licht zou moeten komen. Ik heb zo’n onderzoek gehad en daar is niets uitgekomen. Is chv nu uitgesloten?

Reageren
    John (moderator)

Nee, want chronische hyperventilatie heeft NIETS met je hart te maken en kan ook niet met een ECG worden vastgesteld.

Reageren
    Jongedame

Vannoteren tijdens het auto rijden werd ik niet goed. Ik begon te trillen, zweten, werd bleek en het werd zwart voor mijn ogen. Gelukkig kon ik op tijd de weg af en heb snel wat gegeten, waarna het iets beter werd. Dit doet me denken aan een te lage bloedsuiker, kan dat het zijn? Of kan dit ook van de chv komen?

Reageren
    John (moderator)

Een te lage bloedsuikerspiegel zou zeker kunnen. Maar CHV kan ook de oorzaak zijn.

Reageren
    Catootje

Denk bij ‘hyperventilatieklachten’ ook aan de rol van voeding en tekorten aan allerlei stoffen. In het westen eten we vaak teveel snelle suikers, wat zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat ontregelingen kan geven in hormonen en neurotransmitters en vele klachten kan uitlokken. Ook kan op die  manier insulineresistentie ontstaan.

Beter zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler. Veel brood eten kan ook een averechts effect hebben. Beter bijv een maaltijdsalade met een beetje brood. Ook kunnen er voedselovergevoeligheden spelen, zoals histaminerijke voeding.

Daarnaast kan je tekorten hebben aan allerlei stoffen; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Denk aan (onder andere) stoffen als magnesium, zink, chroom, vitamine B, C en D en omega 3. Dit soort stoffen zijn belangrijk voor allerlei lichaamsfuncties, onder andere ook voor de insulinegevoeligheid. Mensen die weinig vlees eten komen eerder stoffen tekort als lysine, taurine, creatine, carnitine, carnosine, zink, vitamine B12 en ijzer. Bloedonderzoek zegt wat dat betreft niet zo heel veel.

Reageren
    Helpp

Een aantal weken geleden kwam ik voor de eerste keer in aanmerking met een paniekaanval. Ik had last van een draaierige gevoel(onwerkelijk), hartkloppingen, tintelingen,ik kreeg moeite met ademhalen en was super bang om flauwgevallen. Ik ben toen naar het ziekenhuis gegaan, omdat ik natuurlijk niet wist wat mij overkwam. Daar hebben ze een filmpje gemaakt van mijn hart, longen gecheckt en alles bleek goed te zijn.

De arts vroeg mij of ik de laatste tijd veel stress ervaarde en dat klopte. Ik had net een heftige tentamenweek achter de rug, ook ben ik angstig aangelegd als het gaat om mijn gezondheid en ben ik snel geneigd om mijn eigen diagnoses te stellen.

Nu ben ik ongeveer 1 maand verder en ben ik nog steeds niet beter. Zelf heb ik nog last van tintelingen over mijn hele lichaam(vooral benen), gespannen spieren, zwakkere spieren, onwerkelijke gevoel, het gevoel dat ik niet in mijn lichaam zit, ANGST, kan me moeilijk concentreren, ik slaap moeilijker, soms het gevoel dat Mn hoofd te zwaar aanvoelt voor mijn nek, soms ook moeite met ademen, handen voelen stijf aan.

Ben een paar keer bij de dokter langs gegaan, 3 x een bloedonderzoek gedaan. Bleek dat ik vitamine D te kort had en HB 7,4. Daar ook pillen voor gekregen. Voor de rest kon hij niks voor mij betekenen, hij denkt dat het psychisch is en dat ik met een psycholoog moet praten. Zelf eiste ik een verwijzing naar een neuroloog, omdat ik die tintelingen gewoon niet gezond vind. En heb dus volgende maand een afspraak staan.
    En het rare is dat ik nooit lichamelijke klachten ervaarde, maar sinds die paniek aanval ALLEEN MAAR.

En oja, ik ben 19 jaar! Komt iemand dit bekend voor?

Reageren
    F

Jazeker komt dat bekend voor. Precies hetzelfde gehad. Mijn vit. D was ook veel te laag. Schommel nu tussen de 100 en 120 en heb nergens last meer van. Omhoog gekrikt met 5000 IE per dag liposomale druppels vit D van CureSupport.

Reageren
Reageer op: Chronische hyperventilatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.