Zoeken Vraag het forum

Ontzettend slechte eter

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ik

Mijn zoon van 4 eet letterlijk (bijna) niks en daar begin ik me toch wel zorgen om te maken. Hij eet geen groenten (dit lust zijn vader ook niet en die eet het dus ook echt niet. Wat vreemd dat hij altijd doodmoe is..) , bijna geen fruit, hij eet geen vlees (ik ben vegetariĆ«r. Ik bied het hem wel elke keer aan maar elke keer kijkt hij me aan of ik gek ben) hij eet geen ei, bijna nooit kaas. Melk wel soms. Het is altijd maar weer bruin brood en droge pasta (met saus zet hij het op een slaan, schoppen, gillen en smijt hij zijn bord op de grond). brood MET zoet beleg anders vreet hij het ook echt niet. Ik bied hem met het avond eten hetzelfde aan als ons maar hij eet gerust NIET. Elke keer begint hij te zeuren dat hij honger heeft als hij in bed ligt. Zoizo is hij vaak moe en slaapt ook vrij kort. Meestal ligt hij rond half 9, 9 uur pas knock out terwijl ik hem toch vaak rond half 8/8 uur uiterlijk naar bed breng. is ook standaard om 7 uur wakker. Misschien komt daar het vermoeide vandaan, dan hoop ik ook maar maar ik begin onderhand echt radeloos te worden. We krijgen het geen van 2 voor elkaar hem te laten eten. We kunnen dan ook niet goed met zijn driftbuien omgaan dus ik weet het niet meer.. heeft iemand tips wat ik hiermee kan doen? Graag niet de standaard “prak groenten door de pastasaus heen” etc want dat werkt echt voor geen meter. Dat soort dingen proberen we al vanaf het moment dat hij anderhalf was. Bedankt alvast!!!

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zou wel eens kunnen dat hij fors vitamine tekort heeft. Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de kinderpsycholoog voor zijn woede uitbarstingen .

Reageren
    Catootje

Proberen ervoor te zorgen dat hij wel genoeg eiwitten binnen krijgt, of dat nou vis, vlees of vegetarisch is. Kunnen bijvoorbeeld ook peulvruchten zijn, zoals linzen. Wel beter gekookt met wat zeewier, voor een betere vertering. In plaats van ei of kaas kan je ook denken aan edelgistvlokken maar wel uitkijken met zo’n kleintje omdat het droog spul is dus wel ergens doorheen. In pasta van peulvruchten (kikkererwten, linzen) zit ook meer eiwit dan in gewone pasta.

Wat groente betreft hem proberen te betrekken bij het eten maken. Samen tuinkers of andere dingen kweken.

Tekorten aan bepaalde voedingsstoffen kunnen ook leiden tot een gebrek aan eetlust, zoals magnesium, vitamine B en zink. EnĀ  misschien spelen er emotionele factoren. Dingen die er gebeurd zijn, spanningen thuis. Kinderen kunnen een afspiegeling zijn van de ouders.

Reageren
    Ik

Bedankt voor de goede tips!!!

Reageren
    vrouw39

Ik zou zeggen. Stop met bruinbrood en begin met volkorenbrood. Daar zitten echt heel veel vitaminen en mineralen in. Zelfde geldt voor de pasta. Probeer de volkorenvariant of een mix van beide. Eventueel toch aanvullen met supplementen. Er zijn vitaminen van bijvoorbeeld Dora, dat zijn echt een soort gummisnoepjes. En kijk ook even hoe je het pedagogisch gaat aanpakken. Hij heeft waarschijnlijk dondersgoed in de gaten dat jullie het echt heel belangrijk vinden en gebruikt het eten juist ook om zich te verzetten. Misschien helpt het als je het wat meer loslaat. Eventueel een droge volkoren boterham als optie op tafel erbij zodat hij toch nog iets eet. Als toetje yoghurt of vla voor de calcium. Toetje dus niet als machts- of beloningsmiddel gebruiken want dat heeft hij hard nodig. Een woede uitbarsting op deze leeftijd is nog heel normaal hoor, zeker als hij iets moet doen wat hij niet wil. Het is echt een soort strijdpunt geworden en daar kom je alleen uit door het even los te laten. Geef hem maar de optie tot een broodje bij het warme eten. Als het daardoor weer gezellig is aan tafel dan is dat het meer dan waard. Dat voelt misschien als toegeven als de strijd verliezen maar dat is niet zo. Ā Als hij weer een paar maanden ouder is kun je dingen weer beter uitleggen en samen met hem een plannetje maken. En als laatste; kinderen hebben niet heel snel een vitaminetekort. In alleen aardappels zitten ook veel goede dingen en tegenwoordig wordt aan veel dingen vitaminen toegevoegd. Ranja, boter voor op brood enzovoort.

Reageren
Reageer op: Ontzettend slechte eter
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.