- Anoniem18 maart 2015 om 13:33
Hallo
Ik ben 17 jaar, en heb al een tijdje last met het doorslikken van eten.
Toen ik pas 16 was geworden, had ik ongeveer hetzelfde probleem, ben toen
naar het ziekenhuis gegaan, en ze zijn toen met een slangetje zo m’n slokdarm in gegaan, ze zeiden dat er verder niks aan de hand was en dat me keel alleen geirriteerd was door het opkomend maagzuur ik kreeg toen maagremmers. Na 6/7 maanden, kon ik eindelijk weer eten maar dan nogsteeds met moeite.
Ik heb mezelf aangeleerd om naar rechts te slikken omdat ik dat fijner vond. Toen minder dan een week geleden heb ik brood met ei zitten te maken, en heb zonder dat ik oplette , heb ik een groot stuk brood met ei zonder te kauwen zo doorgeslikt, ik kreeg het heel benauwd en heb daarna gelijk water gedronken, sindsdien kreeg ik hetzelfde probleem, ben toen gelijk naar de huisarts gegaan, en ze zei dat me keel weer alleen geirriteerd was, en kreeg daar weer maagzuur remmers voor, maar het probleem is, wanneer ik iets probeer te eten, slik ik automatisch naar rechts omdat het fijner is voor mij, maar na dat ik heb gegeten, krijg ik het heel benauwd rond het gedeelte van me ademsappel, en een beetje een stekelig en trekkent gevoel in de buurt van me sleutelbeen, boven m’n borst. Wat ik nu alleen maar eet en drink is brinta/thee/chocomelk/water en afentoe een spiegel eitje proberen of brood, maar dat gaat heel moeizaam en ik ben gewoon bang voor iets ernstigs ..
Ik vraag me nu echt af wat ik moet doen ..Hoop dat iemand iets voor me kan betekenen
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 maart 2015 om 19:55Ik denk dat dit probleem zich voornamelijk in je hoofd afspeelt, tenzij er dus iets met je maag of maagportier aan de hand zou zijn. Maar dat moet de arts dan onderzoeken. Ik denk dat je een vorm van slikangst hebt ontwikkeld.
Reageren
Als er dus niets met je maag of maagportier aan de hand is, vraag dan aan de huisarts een verwijzing voor logopedie. Een logopedist(e) kan namelijk kijken of er iets mis gaat met slikken. Daarnaast moet je met eten kleine hapjes nemen en die uitgebreid kauwen.Anoniem19 maart 2015 om 11:38Hallo,
Ik heb geen idee of het aan me maagportier kan zitten of aam me maag.
Reageren
Ik zal de huisarts vragen of ze me rond dat gebied willen onderzoeken.
vanaf jongs of aan had ik al problemen met benauwdheid, eten moeilijk doorslikken enz..
Ik heb wel gemerkt sinds vandaag, dat ik wanneer ik naar rechts slik, met eten of drinken, dat ik een raar trekkent gevoel krijg, en dat ik iets aan het einde van me slokdarm voel, het voelt een beetje drukkend & pijnlijk aan. De huisarts beweerde ook dat me slijmvlies geirriteerd is en dat me slokdarm rood is, verder heb ik nog tips nodig , wat ik het best kan eten of drinken?
Ik zal binnekort weer een afspraak maken en kijken of ze me opnieuw kunnen onderzoeken, en als er dan echt niets aan de hand is, zal ik daadwerkelijk een slikangst hebben ontwikkeld.John (moderator)
19 maart 2015 om 12:58In principe, moet je alles proberen te eten en te drinken. Kleine hapjes en goed kauwen.
Reageren
Het kan natuurlijk zijn dat je last hebt van een verborgen reflux. Door opkomend maagzuur kan dan je slokdarm wel geïrriteerd raken. Maar dat zou dan onderzocht moeten worden door een MDL arts.Anoniem20 maart 2015 om 15:54Heb een afspraak gemaakt met de huisarts, dat ik dinsdag weer moet terug komen. Zelf heb ik geprobeert brood te eten met boter & hagelslag (zonder kortjes) dat ging wel, maar het irritante trekkende gevoel bij me sleutelbeen rechts, en rondom het strottenhoofd had ik een soort drukkend gevoel. Heb toen later op de dag wat Unox Kippen soep gegeten, en dat ging ook nog redelijk, maar de bom viel, toen ik brinta at met suiker,amandel essence, kaneel en poedersuiker. Heb toen gelijk vlak achterna een Rennie Express (Poeder) ingenomen, en ik heb toen nog nooit zo benauwd gehad, ik heb nogsteeds dat prikkelige gevoel en drukkend rechts bij m’n sleutelbeen, en heb het heel benauwd.
Ik heb geen idee wat ik moet doen
ReagerenJohn (moderator)
20 maart 2015 om 19:40Ik denk dat de amandel essence en de kaneel net iets te prikkelend waren.
Reageren
Je had beter neutrale brinta kunnen eten met suiker.