Home / Keel, neus & oren / Middenoorontsteking, vocht vanuit schedeldak? osteomyelitis?
Hallo,
Ik vraag mij af of ik een ostemyelitis heb.
Continu loopt er vocht van hogerop, zeg maar mn schedel, naar de buis van Eustagius en dan naar mn mond. De verbinding van de schedel naar de buis van Eustagius hoort er niet te zijn. Kan dat een gevoelssensatie zijn? Ik had, voor de antibiotica, lichte koorts 37,5 (noraam 36,5 bij mij) en een polsverhoging van 20 slagen per minuut. Sinds de Amoxicilline is het rusitg. Overmorgen is de kuur afgelopen.
Nadere toelichting:
Mijn grootte zorg is een middenoorontsteking met uitbreiding in het botweefsel van mijn schedel. Een osteomyelitis.
Middenoor
Al 4,5 mnd voelt het alsof het drupt in mn oor.
Vanaf oktober 2011 voel ik langzaam vocht in mijn oor stromem als ik het hoofd schuin naar achteren doe. Als mijn hoofd twee uur zijwaarts houdt en het voel stromen, komt er echter niets uit. Doe ik mijn hoofd achterover dan voel ik het ook stromen. Het voelt aan als een vloeistof die wat dikker is dan water.
Sinds de Fluticason neusspray die op 6 februari 2012 is gestart voelt het alsof er continu vocht van redelijk hoog bij mijn oren naar beneden stroomt en naar mijn keel. Soms krijg ik er een prikkelhoest van. Als ik mijn hoofd rechtop houdt stroomt het het beste door.
Ik besefte dat het het middenoor moest zijn en dat het na maanden erg vol gelopen zou moeten zijn. Ik nam een lange warme douche en wel een uur stroomde er vocht uit. Het voelde alsof vocht door een gangetje liep en dat het uit een verzamelplaats van vocht kwam. Aan het eind voelde en hoorde ik luchtbubbeltjes en het was alsof een vocht reservoir aan de onderkant was leeggelopen. Alleen even daarna voelde het alsof er een ander reservoir begon leeg te lopen waarvan het vocht uiteindelijk door hetzelfde gangetje liep als de vorige. Het betrof 3-4 zulke reservoirs en aan beide zijden. Zo heb ik wel een uur onder de douche gestaan.
Nu verwachtte ik dat de reservoirs leeg waren, maar een uur later begon er net zo goed weer vocht te stromen van bij mijn oor, naar mn keel. Het vocht voelde ook warm en binnenin voelde het branderig. Mogelijk iets verhoging, alleen 375 noem ik geen verhoging om mee naar een dokter te gaan. Ik noem het nog geen koorts. Hoewel mijn temperatuur normaal temp 364 is.
Enkele maanden eerder constateerde mijn ouders dat ik wat gloeide en koorts had. Dit ging na 2 dagen voorbij. Zo nu en dan voelde ik vocht harder bij mijn oren stromen. Het voelde op een gegeven moment alsof vocht omhoog gestuwd werd bovenin werd uitgeperst en langs mijn oren naar beneden stroomde. Mijn temp was 375 en mijn pols was even 100/minuut, en even later +/- 80-85 per minuut. Ik voelde mij erg raar. Hou er rekening mee dat ik 4 mnd ervoor een marathon conditie had met een pols rond de 60 en als dit in rust naar 80-100 gaat je dit erg voelt.
Het vocht komt van rechts en links hoog op/in mijn schedel, van voor mn oren en achter mijn oren. Steeds is het gevoel hetzelfde. Eerst loopt er een hote leeg, annemelijk de buis van Eustagius dan is het even rustig en alsof langzaam vocht van hogerop in mijn schedel naar beneden stroomt. Ook voel ik later bubbels bij mijn oor en neemt het gehoor even wat af als er veel voorbij mkijn oor stroomt. Ik ben bang voor een bacterie in mijn schedel.
Op maandag 20 februari om 15.00 is gestart met Amoxicilline. Ongeveer twee uur na de eerste inname kreeg ik een herhaling van het gevoel met stuwing en vochtdoorstroming van de avond ervoor. Bij de tweede inname om 23.00 had ik beduidend minder klachten. Vrijdag 24 februari heb ik het idee dat het rustiger is. Mijn temp is verdwenen (nu constant benden de 37 en mijn pols blijft 60-65). Wel stroomt het zo nu en dan van boven/zijn van mijn schedel naar beneden. Vooral als ik mijn hoofd achterover doe kan ik dit bevorderen.
[b]Gebruikte medicatie:[/b]
De medicatie is vooral vanwege de dubbele otitis Externa geweest.
[b]Flucloxacilline[/b] hielp goed tegen de otitis externa, maar ik merkte geen verbetering voor de middenoorontsteking, Vocht begon nog steeds te lopen als ik mijn hoofd schuin naar achteren hield.
Fluticason neusspray: na deze medicatie merkte ik dat het vocht begon te lopen en dat ik mijn hoofd rechtop moest houden om het via mijn keel weg te laten lopen.
[b]Amoxicilline [/b](tegelijk met de Fluticason)hielp tegen de middenoorontsteking, De temp daalde en mijn polsslag daalde. Het werd er rustiger van. Natuurlijk was er een combinatie met Fluticason.
Fluticason werkt na 3-4 dagen.
Hoe ontstaat hoge bloeddruk?
Meestal is er geen oorzaak voor de hoge bloeddruk te vinden. In sommige families komt hoge bloeddruk vaker voor. Verder kunnen overgewicht en het gebruik van veel zout, veel drop en veel alcohol de bloeddruk verhogen. De [b]bloeddruk kan ook stijgen door gebruik van [/b]bepaalde medicijnen, zoals sommige pijnstillers (zoals ibuprofen en diclofenac), de anticonceptiepil of [b]corticosteroïden (prednison)[/b]. In zeldzame gevallen is de hoge bloeddruk het gevolg van een nieraandoening.
bron:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBK1a.htm
Morgen naar de kno arts. De buitenoorontsteking is er nog steeds, mild, maar het gaat niet weg. Door vocht van een sinustitus?
Sinusitis sphenoidalis?
Anatomisch plaatje:
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=430157
Hoi Peter,
Nou je weet veel over het menselijk lichaam zeg!
Misschien wel te veel; de Flucloxacilline neusspray is een antibioticum en werkt i.h.a. erg goed, echter, je moet de "troep" wel uit je neus snuiten, je sinusoiden (voorhoofdsholten) goed leegmaken, anders blijft de ontsteking. Dus of je ostemyelitis hebt weet ik niet, maar begin met je neus snuiten en goed!
Groetjes,
Gus
[b]KNO arts: [/b]
oren zien er beide goed uit. Wel in beide ooren restjes watten!! Die zijn verwijderd.
[b]Rontgen schedel:[/b] geen vloeistofspiegels in de sinussen. (En ook geen osteomyelitis..maar dat had ik al begrepen)
Gelukkig is de oorontsteking over.
Alleen nog dat druppende gevoel dat sterk verergerde sinds de Fluticason. Fluticason neusspray werkt na 3-4 maximaal. Drie vier dagen voor het heftige gevoel had ik 2x een spray genomen. Het klopt precies. Omdat de neus direct in verbinding staat met je keel zal het nooit alleen lokaal toegediend worden, er gaat altijd wat je keel in.
Werkt de Fluticason eenmaal, dan is het effect dezelfde dag te merken.
Ik heb het getest door Fluticason wel/niet te gebruiken en bij gebruik van Fluticason krijg ik de klachten.
Alle medicijnen zijn trouwens hier te vinden.(Fluticason is geen antibiotica)
http://www.fk.cvz.nl/
Corticosteroid allergie? (1-2 weken afwachten dus of het voorbij gaat)
Begrensde 'ontsteking? Ontstekingslabwaarden: BSE, leucocyten.
[b]Ik ga wel zelf laboratorium onderzoek, leuco en BSE aanvragen.
Dit kan tegenwoordig zelf!![/b] http://laboratorium-stanna.nl/vragentop_bestanden/vragentop.htm
Eigenlijk vind ik dat de huisarts deze niet al te dure lab aabvraag al(lang) had moeten doen.
Vandaag heb ik zelf in Helmond lab aangevraagd. Ja kan het labformulier van internet printen. Aankruisen wat je onderzocht wilt hebben (de prijs staat direct achter de labonderzoeken) tussen 7.30 en 17.00 naar de kliniek gaan en lab laten prikken.
http://www.servicelabs.nl/aanvform.htm
http://www.servicelabs.nl/a_ezh18v.pdf
http://www.servicelabs.nl/a_ezh18a.pdf
De infectieparameters heb ik laten prikken, omdat ik dat uitgesloten wil hebben en eventueel kan herhalen om te zien of een infectie weg is.
Infectieparameters:
- Leucocyten (hoeveel afweer cellen je lichaam heeft aangemaakt)
- BSE (bezinkinkssnelheid)
- CRP (een eiwit dat verhoogd is bij ontstekingen.)
Daarnast nog wat extra's, omdat ik het lab heb aangevraagd om te onderzoeken, of door met vervolgonderzoek, na te gaan of er meningitis is. (aangezien ik er toch was en de test niet zo duur zijn)
- Trombocyten (kunnen verlaagd zijn bij een ontsteking)
- Glucose (nuchter). (als vergelijkingswaarde voor als in het ergste geval het glucose in de liquor bepaald moet worden voor meningitis onderzoek)
- ASAT (leverenzymen. Verhogngh wijst op abnormale activiteit. In mijn geval kan het nog verhoogd zijn door de antibiotica)
- ALAT (leverenzymen)
- Creatinine (om te zien of de nieren goed functioneren)
- Hb (hoeveel rode bloedcellen ik heb. Niet erg relevant,maar wel een algemene test of er wat aan de hand is)
Waar ik aan denk dat het kan zijn:
dd
[b]Geirriteerde glandula parotis (bijoor speekselklier).[/b]
Waarom: Bij decongestiva/slijmvliesverdunners stroomt het vocht sneller weg. Bij praten en slikken stroomde het makkelijker weg. De lokatie. Het gevoel alsof het uit verschillende holtes komt (speeksel wordt in holtes gemaakt en stroom vanuit daar naar de mond/keel).
[b]Corticosteroid allergie.[/b]
Waarom? Toen ik in het beginmijn hoofd schuin chterover hield kreeg ik een druppend gevoel bij het oor terwijl er geen druppels waren. In het begin gebruikte ik Triamcinilon, waar corticosteroiden in zitten. Ook in Sofradex, wat ik later gebrui8kte zitten corticosteroiden (prednisolon). In de Fluticason neusspray zitten corticosteroiden en 4 dagen na gebruik van een dubbele dosi (2 snuiven), als het effect het hoogst is, vond de extreme reactie plaats met stuwing naar het hoofd en veel vocht/druppels. Bij staken nam het af. Bij hergebruik kreeg ik na zon 6-8 uur weer klachten.
[b]Infectie[/b] die meer kans krijgt bij gebruik van een ontstekingsremmer zoals corticosteroiden.
Waarom? de buitenoorontstekingen waren duidelijk, dus er was een infectie. Corticosteroiden zijn ontstekingsremmers en remmen zo je afweer tegen bacterien en virussen. Bij corticosteroid gebruik hebben de bacterien mogelijk de overhand gekregen.
Helemaal niets
Waarom: normaal hou ik mijn hoofd niet schuin achterover en heb ik dan geen aandacht voor mijn oren. Misschien voelt het altijd al zo als ik er eerder op had gelet. Door corticosteroiden wordt het slijmvlies dunner en gaat het harder stromen.
...mochten de ontstekingwaarden verhoogd zijn en het neemt na 2 weken niet duidelijk af, dan nog maar eens naar de huisarts. Hoewel ik mij af vraag of op een geven moment niet elke minuut telt en ik misschien beter zelf een MRI/CT kanaanvragen via internet. Binnen 2 dagen, of binnen een week kan je dan terecht (afhankelijk van waar je het laat doen). Ja duur...maar hoe duur is levenslange schade..
http://www.privatescan.nl/losse-scan
http://www.prescan.nl/nl/onderzoeken/totalbodyscan?groepa&gclid=CIy_s47G2q4CFUaEDgodYRM2dg
http://www.bodyscan.nl/total-bodyscan?gclid=CNHkmZrG2q4CFYeGDgodhw_Geg
Of de speekselklier afvoer vd glandula parotis (oorspeekselklier) was beklemd door de zwelling vd oorontsteking. Bij cortico nam de zwelling af en het begon te stromen..
Twee uur na start Amoxi reageerde het ook flink.
..maar die neusspray....die blijft niet alleen lokaal...de bloeddruk was 25 punten hoger bij een 'aanval'. Nu heb ik altijd een lage bloeddruk...maar bij anderen, die een hoge bloeddruk hebben...
Zo zijn er talloze redenen waarom je bij een aanhoudende ziekte (oorontsteking)verder moet zoeken. Strikt volgens de NHG standaard (slechts adviserend), standaard voor Nederlandse Huisarts Geneeskunde, had eerder door verwezen moeten worden. (de watresten zullen later zijn ontstaan door het douchen met vaseline watten, maar daarna houdt het de ontsteking en recidieven wel in stand). De watresten zijn niet herkend door de huisarts en de HA kan deze niet zelf weghalen...zat tamelijk diep en vastgekoekt.
Patiënten krijgen ook corticosteroïden, zoals dexamethason Handelsnaam
Decadron
Maxitrol
Oradexon
Tobradex
. Na een behandeling met antibiotica ontwikkelt zich namelijk een ontsteking doordat de bacteriën door de antibiotica in stukjes worden opgedeeld.
Uit de Merck manual. tamelijk goed en gratis op internet.
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec06/ch089/ch089b.html
Overigens de Fluticason is nog steeds geen antibioticum, maar er zitten wel stoffen zoals alcohol bij die bacteriedodend zijn.
......ik heb het al zo lang..dat ik niet denk dat deze bacterie mij plots kan overrompelen zoals bij een acute meningitis..daarvoor heb ik al te veel afweerstoffen. Zucht. Speeksellier en over 2 weken is het over , let maar op!
Lab BSE, leuco, CRP: geen teken van activiteit/infectie.
De X-schedel was een PA, ofwel Posterior Anterior, van achter naar voren ingeschoten. Op een Rontgenfoto zie je vooral bot, maar sosm een vloeistofspiegel. (op een echo, ct en mri, kun je vloeistof zien
Geen oorontsteking meer, geen acute infectie in lab. Ik douch nu 2 x heet en lang en het komt flink los. Het vocht wordt steeds dunner en minder. Het zit wel werkelijk van onder tot boven vol, haast bovenop mn schedeldak en ook aan de achterkant.
Mensen met erge verkoudheden herkennen het wel.
In middels heb ik de foto opgevraagd (ze hebben een pdf op hun site staan waarop je het kunt opvragen) en binnen 4 dagen op cd rom ontvangen.
De vraagstelling bij de foto is: Sinusitis? Conclusie: geen sinusitis vd neusbijholten.
Daar ben ik het mee eens, want het is geen itis/ontsteking.
Ik ga mij verder verdiepen met in de holten aan de zijkant vd schedel, volgens mij de sinus sphenoidalis.
ik bedoel...ik douch 30 minuten en het stroomt eruit. mensen die ik spreek met oorproblemen in het verleden herkennen en bevestigen direct dat het vocht bij de oren(binnenin) wegloopt, door de buis van Eustagius. Het is beroerd moeilijk terug te vinden op internet. heeft iemand een link? Literatuurverwijzing?
Het gaat steeds beter trouwens, lang douchen, muts op, Ortrivin neuspray.
Op de site vh ziekenhuis kun je een formulier invullen en aangeven of je informatie aan het dossier wilt toevoegen. Dat heb ik gedaan (nog wat symptomen beschreven) en ze hebben de informatie overgenomen. Als ik wil kan ik nog een afspraak maken.
Ook heb ik een paar dagen geleden antistoffen in mijn bloed laten bepalen bij servicelabs. Namelijk IgG, IgA, IgM. Dat zijn immuunglobulines/antistoffen die verhoogd zijn als je ziek bent, zoals griep of verkouidheid.
Dat doe ik omdat het slijm/snot nu van achterhoofden tot en met mijn voorhoofd komt. Het komt los na een half jaar, maar is erg veel. Ik drink ook extra water nu. Ik hoop dat mijn immuunsysteem het wint, als het erger wordt ga ik toch naar de kno. Nu weet ik wel welk woord ik moet gebruiken: verkouden, dan begrijpt ie het wel. Maar dan wil ik wel eerst de uitslag van de afweerstoffen hebben om te laten zien dat het wel erg fors is.
Het is een sereuze mastoiditis.
Alleen stroomt er ook slijm vanaf mijn achterghoofd over (in) mijn rug naar beneden. Vandaag na het douchen wel heel erg veel. Ik heb de kno gebeld. Vandaag een afspraak gekregen.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!