Home / Keel, neus & oren / Keel, neus & oren / Steeds terugkerende keelontsteking?
Goedendag!
Ik heb ongeacht het seizoen / weer, heb ik gemiddeld 1x per maand een terugkerende keelontsteking/ amandelonsteking(?). Het is alsof de keel niet de kans krijgt om te herstellen, gezien een keelontsteking op zijn "nu heb ik er last van" hoogtepunt een week duurt, maar vaak al een aantal dagen ervoor begint rood te worden. Uiteraard met de standaard klachten; pijn bij slikken, moeilijk kunnen eten omdat het blijft hangen, hoestig, droog.. maar geen opgezette klieren.
Nu is mijn vraag; is dit een keelontsteking of een amandelonsteking? En wat kan doen om dit wat te kunnen verkomen?
Als je te vaak een keel/ amandelontsteking hebt kun je je afvragen of je afweer wel goed is. Daar speelt voeding, gezond leven, voldoende slaap een rol bij. Of je kleedt je te licht! (Met name via alternatieve geneeszienswijzen is het ook bekend dat er een verbinding is tussen koude voeten en verminderde weerstand in de keel..)
Of je afweer goed is en je niet iets "vreemds" onder de leden hebt is te testen door middel van een bloedonderzoek.
De amandelen bestaan uit lymfe weefsel dat het immuunsysteem, de aanmaak van afweerstoffen afweerstoffen aanzet bij besmetting.
De amandelen zwellen dan op en de infectie wordt bestreden.
Als er een chronische amandelontsteking bestaat kan een KNO arts de keelamandelen wegsnijden. Het is niet altijd een "succes gegarandeerd" verhaal. er blijven mensen die ondanks een ingreep keelpijn perioden blijven houden!
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!