- Kagu23 maart 2018 om 17:17
Hey allemaal.
Ik ben een jonge vrouw (23 jaar) met een vrij ernstige vorm van hypochondrie. Dit is een paar jaar geleden begonnen en heeft zo zijn ups en downs gekend (waarbij er periodes zijn geweest dat ik er weinig tot geen last van had en andere periodes die zo erg zijn dat ik amper nog door het dagelijks leven kan gaan.
Na een lange periode van weinig of geen zorgen in verband met lichaamskwaaltjes is hier enkele weken terug toch weer verandering in gekomen. Het begon met spiertrekjes in een lokale plek in mijn arm die zich langzaam uitbreidden over mijn hele lichaam. Natuurlijk dacht ik meteen aan ALS (waar ik een paar jaar geleden ook voor heb gevreesd). Een paar dagen later kreeg ik opeens problemen bij het slikken. Het slikken op zich lukt vrij goed, maar vaak gaat dit samen met een globusgevoel. Bovendien heb ik gemerkt dat mijn neus en keel beginnen te prikken bij het drinken van bijvoorbeeld koffie. Het is alsof er vocht naar mijn neus vloeit, of in mijn keel achter blijft (het is niet zo ernstig dat ik voortdurend moet hoesten, en ik verslik me ook niet meteen meer dan anders).
Ergens ben ik me er van bewust dat deze lichamelijke kwaaltjes kunnen optreden vanwege mijn hypochondrie, en ik ga momenteel door een vrij stresserende periode, maar ik heb vaker artikels gelezen over lichamelijke klachten ten gevolge van stress. En nooit heb ik iets gelezen over vocht dat naar de neus stroomt of in de keel achter blijft na het slikken van vloeistoffen. Kan dit inderdaad optreden ten gevolge van stress en angst, of ligt hier een andere reden aan de basis? Mijn angst voor ALS belemmert me enorm in mijn dagelijks leven en ik voel me er niet gerust in. Wat kunnen jullie mij hierover vertellen?
Bedankt voor het lezen van mijn bericht en mijn excuses mocht ik dit niet in de juiste categorie hebben geplaatst.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 maart 2018 om 18:11Ik denk dat het toch klachten zijn die door stress/spanningen en hyperventilatie worden veroorzaakt. Met ALS heeft dat helemaal niets te maken
ReagerenKagu23 maart 2018 om 20:34Bedankt voor je reactie, Tendor!
ReagerenKagu23 maart 2018 om 20:38Oh, ik ben daarbuiten ook vergeten te melden dat ik steeds vaker krampen heb in bijvoorbeeld mijn handen. Kan dat ook een gevolg zijn van de stress?
ReagerenJohn (moderator)
23 maart 2018 om 20:41Ja hoor
Reageren