- JB5 februari 2018 om 12:59
Hallo iedereen,
6 weken geleden heb ik een stevige griep gehad. Na een week en een half was de griep weg, maar zat ik nog een beetje te hoesten door ‘passieve’ kleine kriebel in mijn keel. Dit had ik vaker gehad na een griep/verkoudheid dus nam ik hiervoor altijd een hoestdrank. Dus ben ik dat dan ook weer gaan doen. Ik begon met Broncostop; het werkte bij mij altijd wel prima en meestal was de hoest na een paar dagen ook weer weg. Nadat het flesje op was zat ik nog te hoesten. Toen ben ik maar aan de volgende begonnen: Bisovon. Toen kreeg ik een middel van een vriendin die er goede ervaring mee had, helaas ben ik de naam kwijt, maar het wordt ook gebruikt als je licht astmatisch bent. Dit middel werkte ook niet.
Dropjes, keel snoepjes, drinken, alles heb ik geprobeerd.Nadat het hoesten erger werd (of terwijl, het cirkeltje Kriebel>hoesten>slijm in keel>hoesten steeds weer kwam) besloot ik toch maar naar de dokter te gaan.
Mijn longen zijn schoon, ook hoorde hij niks verkeerds aan mijn luchtwegen.
Van mijzelf weet ik dat ik niet astmatisch ben gezien ik ook niet een hevige hoest heb. Ook ben ik niet allergisch.
De dokter besloot uiteindelijk Codeinefosfaat mee te geven. Een middeltje dat de kriebel tegenhoud om het cirkeltje ‘kriebel>hoesten>slijm>hoesten’ te doorbreken en dat het hoesten uit zichzelf dan ophoud. Dit medicijn slik ik 2x per dag(1x overdag, 1x s’avonds) Ik moet zeggen dat de pillen wel erg helpen, maar ik gebruik het nu 2 en een halve weken. Dit medicijn mag ook niet heel lang gebruikt worden gezien het ‘verslavend’ kan zijn. Nadat de eerste strip op was van het medicijn (1e week dat ik het gebruikte) ben ik weer naar de dokter gegaan. Hij besloot uiteindelijk weer een srip Codeinefosfaat mee te geven.
Dit is nu de 3e week die in gaat. In het algemeen heb ik in totaal 2 nachten gehad dat ik het medicijn niet hoefde te gebruiken voor het slapen omdat ik geen last er van had, maar toch als ik wakker wordt heb ik nog altijd die kleine kriebel in mijn keel. Ik kan het tegenhouden, maar als ik er niet aan denk begin ik onbewust weer te hoesten en te schrapen.Ik heb dit nog nooit eerder in mijn leven gehad. Zoals eerder vermeld heb ik wel eens last van hoesten na een griep of verkoudheid, maar dat is binnen 5 dagen weer weg. In totaal zit ik nu zo’n 5 weken te hoesten. In het algemeen hoestte ik ook nooit of had ik last van deze kriebel.
Heeft iemand ook ervaring hier mee en misschien tips?
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
5 februari 2018 om 13:08Er heerst een hardnekkige hoest, die enkele weken kan duren. Helaas is er niets tegen te doen behalve dus een hoestdempend middel als codeine te gebruiken. Probeer het gebruik ervan zoveel mogelijk te beperken en neem het alleen ’s nachts als het niet anders kan.
ReagerenJB5 februari 2018 om 14:54Hallo, bedankt voor je antwoord. Helaas kan ik niet anders dan de codeine ook overdag te gebruiken. Anders zal ik alleen maar te schrapen en te kuchen en denk ik dat het er niet beter van wordt.
Ik neem aan dat 5-6 weken nog ‘normaal’ is voor deze kriebel hoest? Hoelang kan zo’n hoest door blijven gaan, en gaat het vanzelf over zelfs als ik zo veel schraap en hoest wanneer ik de codeine niet gebruik?
ReagerenJohn (moderator)
5 februari 2018 om 15:295-6 weken kan makkelijk.. Ik kan je helaas niet zeggen hoe lang het nog gaat duren….
ReagerenJB5 februari 2018 om 22:00Gemakkelijk 5-6 weken, Ook zo’n kriebelhoest? dus het zou eigenlijk gewoon uit zichzelf moeten overgaan zo iets? Ik heb dit nog nooit meegemaakt dat een kriebelhoest zo lang bij blijft.
ReagerenS.7 februari 2018 om 13:55kan het ook zijn dat je luchtwegen door de griep te gevoelig zijn geworden? ik vraag me af of dat mogelijk is maar heb het ooit van iemand gehoord
ReagerenJohn (moderator)
7 februari 2018 om 14:22Het kan nog steeds een gevolg van de griep zijn…
ReagerenJB7 februari 2018 om 20:47Ik heb gisteren een dag zonder de Codeine gedaan tot aan 10 uur in de avond, moet zeggen dat het echt heel vreselijk was… Alleen maar zitten schrapen en hoesten door de gevoeligheid in m’n luchtpijp.
@J, Dat klopt. Gezien Tandor zei dat het makkelijk nog 6 weken kan aanhouden. Alleen moet ik wel zeggen dat m’n luchtpijp/keel wel heel gevoelig is als ik adem door neus of mond. De prikkel kan ik wel heel erg merken. ik kan het schrapen/kuchen tegenhouden als ik net uit bed kom en heb nog niet gegeten enz. maar het is wel een irritant gevoel moet ik zeggen. Ik heb dit nog nooit eerder gehad, dus ik weet niet hoe ‘normaal’ dit is na een griep…….
ReagerenJohn (moderator)
7 februari 2018 om 21:51Er heerst een heel vervelende griep en verkoudheid, waarbij de hoestklachten heel lang aanhouden
ReagerenCor24 december 2018 om 08:15Ik heb Precies het zelfde.
alleen loop ik er al een jaar mee ?
heb er gewoon mee doorgewerkt met kringen onder me ogen van de vermoeit heid van het hoesten.
zit nu al een maand thuis ga zo de dokter weer bellen.
groet Cor
ReagerenAnita2 maart 2019 om 00:32Ik weet het ook niet meer in totaal een 10a12 weken aan het kuchen zonder slijm al een long ct scan gehad was alles goed ,heb het ergst tegen de avond en zo snel ik in bed lig helemaal niets geen last van
Reagerenjet1 augustus 2019 om 10:16Ik heb dit ook… een kriebeltje in de keel die ik wel kan onderdrukken maar die heel vervelend/storend is. Probleem is ook dat ik er steeds aan denk en dan lijk ik die kriebel nog meer te voelen.
Hoe is het nu bij jullie? is het al over?
Reageren