- Mike26 januari 2017 om 19:58
Een aantal jaren terug heb ik een ongeluk gehad waarbij ik tijdens het sporten met school een honkbal tegen mijn neus kreeg. De volgende ochtend mocht ik naar een KNO-arts. Deze meneer heeft met veel moeite mijn neus terug geduwd op z’n plek, mijn neus was dus blijkbaar gebroken.
Sindsdien staat mijn neus ietwat scheef, van voor bekeken staat hij iets naar rechts. Een collega van mij heeft recent een septumcorrectie gehad omdat hij maar uit 1 neusgat ademde en voelt zich nu stukken beter. Zo kwam ik op het idee om langs de huisarts en vervolgens bij een KNO-arts langs te gaan.
Volgens de KNO-arts zit mijn bot netjes op z’n plek, maar is mijn tussenschot scheef. Ik adem nu zeer weinig tot niet uit mijn linker neusgat. Nu vroeg ik de KNO-arts of de zichtbare scheefstand zal verdwijnen na een septumcorrectie en kreeg een ja als antwoord.
Het interessante is dat de scheefstand naar rechts wijst, maar dat mijn linker neusgat dicht zit. Dit betekent dus dat het tussenschot naar links toe scheef staat en daardoor dus het linker neusgat vernauwt. Dit betekent weer dat de arts het tussenschot naar rechts zou moeten verplaatsen om ‘m weer recht te maken. Maar aangezien de zichtbare scheefstand van buiten naar rechts is, ben ik bang dat na de operatie m’n neus nog schever zal staan.
Dit denk ik omdat ik zelf het idee heb dat de scheefstand ook (gedeeltelijk) wordt veroorzaakt door het bot dat toch niet helemaal recht lijkt te staan. Ik kan het helemaal mis hebben en wil de KNO-arts op z’n woord geloven en de septumcorrectie ondergaan, maar ben erg bang dat het achteraf tegen zal vallen.
Ik lees graag de reacties om mijn verhaal!