Zoeken Vraag het forum

Bang voor borstkanker

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Linda

Ik wil vast meteen aangeven dat ik net herstellende ben van een burn-out met hypochondrische angsten en dien symptomen.

Echter kreeg ik eind januari last van gevoelige borst links af en aan. Ik had dit voor mijn zwangerschappen ook rondom menstruaties of eisprongen dus ik dacht dat zal het wel zijn.

Ik ben 34 en heb nu hele slappe borsten nadat ik een jaar geleden definitief stopte met borstvoeding na 2 jaar (2×2 jaar gegeven bij 2 kids).

Dus ik kan echt mega veel voelen in m’n borsten al dan niet alles.

Dus ik wilde zelfonderzoek doen omdat ik die gevoeligheid af en aan had en toen voelde ik links hardere klieren en rechts is helemaal zacht van binnen en voel ik niks hards.

Ik voel geen duidelijke knobbel of knikker maar wel duidelijk 1-2 harde klieren, op een iets hardere massa.

De verpleegkundige assistente voelde het verschil tussen beide borsten en zei me niet met spoed door te sturen maar ze wilde me wel laagdrempelig doorsturen dan wisten we het ook zeker. Oftewel ze twijfelt…. Maar ze zei dan zul je daarna ook meer rust hebben.
    Toen ik zei eigenlijk geen mammo te willen pushte ze toch een beetje van doe nou maar toch dan heb je rust erna.

Ik heb maandagochtend de echo / mammo (wil alleen echo proberen omdat ik “jong” ben en durf geen mammo). Ik ben super bang en denk dat ik kanker heb. Heb hele dag lopen voelen en nu doet het zeer. Rechtse borst voel ik echt helemaal niks maar links wel. In linker borst dus. En ik voel dus 1-2 hardere klieren en soms lijkt het een groter stuk wat echt heel hard voelt maar het voelt gewoon anders daar binnen in die borst.

Ik heb wel dus altijd heel veel melkproductie gehad en in die borst ook weleens bijna borstontstekingen.

Ik maak me zo zorgen!!!

22 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het is een beetje dubbel wat je schrijft.
    Je bent heel erg bang voor borstkanker, maar een mammografie wil je niet omdat je daar bang voor bent…. Waarom ben je bang voor een mammografie? Ik snap dat dat onderzoek wat vervelend kan zijn, maar dat lijkt me toch niet erger dan de angst voor borstkanker

Reageren
    Linda

Omdat het me eng (pijnlijk) lijkt en ik weet dat ze tot 30 jaar echo doen. Ik zou graag willen dat ze dat nu ook doen omdat dit maar paar jaar scheelt…
    Denk je dat ik me zorgen moet maken John… ik ben 34 en heb twee kleine kids. Maak me zo’n zorgen. Ook al zei ze dat ze dat zelf niet extreem deed maar ja dat zeggen ze vaker neem ik aan…

Reageren
    Suus

Eigenlijk heeft de assistente al gezegd dat je je geen acute zorgen hoeft te maken.
    Daarom ben niet met spoed doorgestuurd.

Reageren
    John (moderator)

Of ik denk dat je je wel of niet zorgen moet maken maakt verder ook niet uit. Je maakt je al zorgen. Daar verandert mijn antwoord ook niks aan. Bovendien kan ik daar zo ook geen antwoord op geven.
    Als je de echo laat maken en er komt verder niets uit dan wat opgezet klierweefsel, is het dan goed voor jou? Geen angst meer? Of ga je dan denken: had ik toch maar de mammografie laten doen dan was ik er echt heel zeker van geweest?

Reageren
    Linda

Nee voor mij is dat persoonlijk genoeg.

Ik weet ook precies de plekken waar ik wat
    Voel dus daar zou ik het dan ook op richten qua echo zeg maar.

Dus het is idd wel de afweging nu voor mij dat ik daar liever voor kies. Ik zou me daar zeker bij neer kunnen leggen.

Alleen ik maak me zo’n zorgen dat ik haast al denk terminaal te zijn.
    Ik kan gewoon niet goed inschatten hoe goed m’n kansen zijn. De huisarts idd was niet ongerust maar stuurt me duidelijk wel door.

Want toen ik zei: mss laat ik het wel niet doen want wil geen mammo toen zei ze dan maak ik de keuze voor jou doe dat maar want ik kan ook alleen maar voelen en er niet in kijken en dan heb je erna rust.

Tsja oftewel ze twijfelt ook en weet het ook niet zeker. Ben nu continu geruststelling aan het zoeken en aan het voelen…. Ik weet het dat is obsessief gedrag…

Reageren
    John (moderator)

Natuurlijk stuurt de huisarts je door. Je staat stijf van de angst en de stress… Dat is dan de enige mogelijkheid om voor jou zekerheid te krijgen en de angst te doorbreken

Reageren
    Suus

Het zegt al genoeg hoe het jou bezig houdt, dat je op een forum, waar helemaal geen artsen zijn, vraagt of het beleid van jou huisarts het juiste is.
    Terwijl je huisarts je heeft gezien, zowel je geestelijke als lichamelijke toestand, en aan de hand daarvan het beleid heeft bepaald.
    Gebaseerd op een studie geneeskunde en praktijk ervaring.
    En ze heeft ook gezegd waarom ze je doorstuurt: voor je gemoedsrust en om echt helemaal zeker te zijn.
    Waar ze zeker van is, is jou angst en waar ze nooit 100% zeker over kan/mag zijn, is iets wat ze niet kan zien.
    Twee goede redenen dus om je door te sturen, ookal zou ze er eigenlijk van overtuigd zijn dat er niks aan dehand is.
    Je schrijft dat je steeds aan het voelen bent, stop daar mee, want je veroorzaakt straks zo zelf een irritatie of ontsteking.

Reageren
    Linda

Deze hele extreme angst kreeg ik wel pas echt na de doorverwijzing.

Ik weet idd wat ze zei…. Maar het komt niet binnen.

Het voelt overigens niet als echt een duidelijke knobbel of pit. Het lijken echt eigenlijk op een soort verzameling van wat hardere melkklieren.

Andere borst heeft dit niet dus dit was de reden van doorsturen.

Maar mijn hoofd maakt er iets heel terminaal van en ik weet dat ik daar aan moet werken maar dat is soms nog lastig

Reageren
    Linda

Ik heb een echo en uiteindelijk toch een foto laten maken zodat hij wat zekerder was, de radioloog.

Hij zei het ook te voelen en ziet ook verdikt weefsel op de echo, maar nog zonder kwaadaardige eigenschappen. Ook op de foto had het goedaardige eigenschappen maar hij weet volgens mij nog niet helemaal wat het is.

Dus nu heeft hij me naar huis gestuurd en over 3 maanden terug voor echo om te kijken of het groeit omdat ik dit niet kon vertellen of ik dacht dat het groeide.

Oftewel nog drie maanden onzekerheid. De kans op iets slechts is feitelijk kleiner dan 2% maar dez onzekerheid is echt moeilijk.

Hij zei dat als ik het echt niet trok ik beter biopt kon laten nemen maar anders was echo over drie maanden ok.

Reageren
    Linda

Ik vind het lastig om dit te parkeren… heb ik nu een slechte of goede uitslag? Wat denken jullie?

Reageren
    John (moderator)

Er waren in ieder geval geen kwaadaardige dingen te zien.

Reageren
    Linda

Dus je denkt dat ik het met een gerust hart kan loslaten of werkt dat zo niet

Reageren
    Suus

Bekijk het dubbel positief: er is niks gevonden en je staat onder controle.
    Dus kans, die al kleiner dan 2% was, zit men ook nog eens bovenop.
    Ik denk dat je eigenlijk niet veiliger kunt zitten

Reageren
    Linda

De redenen dat hij het volgens mij nog niet 100% zeker kan zeggen is:

– hij ziet niet overduidelijk wat voor goedaardig iets het is (hij ziet ook niet overduidelijk een cyste of hamartoom
    – hij niet weet of het is ontstaan in korte tijd en of het dus groeit

Het was wel gladbegrensd en kan gewoon wat dikker klierweefsel zijn, maar hij voelde wel duidelijk de “knobbel” die ik ook voel en rechts voel ik helemaal niks. Dat verschil zorgt ervoor dat ze het onderzoeken

Reageren
Reageer op: Bang voor borstkanker
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.