- Ozymandias12 april 2011 om 17:01
Deze vraag gaat niet alleen over m’n krakende nek. Ik ben hier wel terechtgekomen omdat ik zocht op oorzaken voor het bovenstaande. Ik zal bij het begin beginnen.
Toen ik 13 was, bleef mijn onderkaak ineens hangen. Met (relatief) veel kracht m’n mond verder opentrekken resulteerde in flink wat gekraak. Sindsdien kan ik op elk moment van de dag iets in m’n kaak kraken. Als je met je mond een O maakt, voel je bij je oor iets bewegen (net voor dat uitsteekseltje bij de ingang van je oor). Hier kraakt het bij mij.
Een jaar later, m’n enkels en knieën beginnen te kraken als ik een tijdje op een bepaalde manier zit en er dan kracht op zet (spieren aanspannen of gaan staan). Ook blijft m’n linkerheup soms hangen als ik lang in kleermakers(-achtige)zit zit. Zodra dit terugschiet, doet het ook aardig wat pijn.
Niet veel later gaan ook m’n polsen meedoen. Ik kan ze op 2 manieren kraken. Rechterhandpalm naar boven, linkerduim onder het polsgewricht en dan met allebei in tegengestelde richting kracht zetten (pols naar onder, duim naar boven). De andere manier is om al m’n vingerspiertjes te spannen en m’n pols naar me toe te bewegen (dat m’n hand boven m’n arm uitsteekt zeg maar). Deze laatste manier is pijnlijk, terwijl de andere dat niet is.
Nogmaals, niet al te veel tijd later blijft m’n schouder hangen. Ik bewoog een beetje met m’n schouder en hij schoot los. Hier heb ik sindsdien eigenlijk nooit echt last meer van gehad.
En als laatst, m’n onderrug en nek. Soms voel ik veel druk in m’n onderrug. En dan ineens kraakt er iets.
Mijn nek doet soms zelfs pijn als ik het niet kraak. Vooral ’s ochtends kan ik hem amper bewegen (niet pijnlijk, gewoon stijf). M’n nek is te kraken door m’n linkeroor naar m’n linkerschouder te bewegen (of m’n rechteroor naar ’n rechterschouder).Al het bovenstaande is irriterend zolang ik het niet kraak (ik heb het gevoel alsof er constant druk op staat). Kraak ik het, voelt het veel beter.
Ik ben pas 17, dus ik zou niet weten wat het is.
Alvast bedankt.
9 reactiesReagerenOzymandias26 april 2011 om 21:59Niemand?
ReagerenEllen27 april 2011 om 08:39Ik heb jouw bericht gelezen, net als vele anderen, denk ik, maar er staat geen vraag in jouw bericht, dus waarop wil je antwoord hebben?
Wat is precies jouw vraag? Of wat zijn jouw vragen, als je er meerdere hebt. Wees zo duidelijk mogelijk, dan heb je meer kans op een reactie.
ReagerenOzymandias27 april 2011 om 11:09Ik wil graag weten wat het zou [u]kunnen[/u] zijn.
ReagerenDaan27 april 2011 om 11:41Ook ik heb je bericht gelezen, en ik heb wel begrepen dat je van alles kunt kraken en dat het soms zeer doet en soms ook niet. Maar wat nou precies jouw vraag is, begrijp ik ook niet. Wil je weten waarom je iets kunt kraken? Of waarom het kraken pijnlijk kan zijn? Of dat je überhaupt iets moet kraken? Ozymandias, kun je jouw vragen duidelijk stellen?
Reageren
Groeten, DaanOzymandias27 april 2011 om 14:55Natuurlijk. Mijn vraag is eigenlijk, hoe komt het dat ik dat allemaal kan kraken? Ofja, hoe zou het kunnen komen?
ReagerenAnoniem27 april 2011 om 17:13Hypermobiele ligamenten
ReagerenAnoniem27 april 2011 om 17:14Lees meer vragen en antwoorden over hypermobiliteit
Reageren
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=hypermobiliteit&sa=zoeken#1259Ozymandias27 april 2011 om 18:34Heb het even doorgelezen, maar volgens mij heb ik daar geen last van. Kwam een testje tegen:
Hoe wordt de diagnose gesteld?
– De volgende tests worden gebruikt om hypermobiliteit vast te stellen:
– overstrek de pinken 90° of verder;
– leg de duimen tegen de voorarm;
– overstrek de ellebogen ongeveer 10°
– overstrek de knieën ongeveer 10°
– buig voorover en leg de handen plat op de grond zonder de knieën te buigen.
Kunt u vijf of meer gewrichten op deze manier overstrekken, dan is er sprake van
hypermobiliteit. Laboratoriumonderzoek en bloedonderzoek leveren geen
afwijkende waarden op bij hypermobiliteit. Te soepele banden zijn ook niet op
röntgenfoto’s te zien. Het hypermobiliteitssyndroom, waarbij u allerlei klachten krijgt
door hypermobiliteit, wordt wel verward met bepaalde reumatische aandoeningen.
Zo krijgen sommige patiënten de diagnose fibromyalgie terwijl ze eigenlijk
hypermobiel zijn.
Bij extreme hypermobiliteit zal de arts onderzoeken of er een onderliggende ziekte
is die de hypermobiliteit veroorzaakt. Extreme hypermobiliteit is echter zeldzaam.Echter, geen enkele van deze dingen kan ik doen.
ReagerenQueen27 september 2011 om 07:39Bij mij kraken diverse gewrichten en al geruime tijd. Met name mijn nek, rug en armen (schouder, elleboog, polsen) Het merendeel is gaan kraken na een kwetsuur zoals een verstuiking of kneuzing. Daarbij denk ik dat er bij mij sprake is van een verhoogde spanning waardoor met tijden het kraken heviger is.
In mijn omgeving is wel eens gesuggereerd dat ik voor sommige gewrichten hypermobiel zou zijn.
Verder heb ik vaak het gevoel dat er iets vast staat, een stram gevoel. Dan is kraken bijna een moeten. Helaas lukt het dan niet altijd. Een fysiotherapeut heeft mij ooit gezegd dat ik met name met de nek op moet passen met kraken. Liefst zo min mogelijk en geen manipulatie (bijv. hand tegen hoofd drukken). Want hierdoor zouden de gewrichtsbanden teveel uitgerekt raken.
Reageren