- Anoniem16 oktober 2013 om 14:54
Hallo,
Ik ben 29 jaar en heb de laatste tijd wat problemen met mijn “geheugen” en veel last van deja vus.
Heb geen last van stress en slaap verder prima…Sinds een paar maanden vergeet ik enorm veel dat ik maar een minuutje hoef te onthouden, dus het gaat alleen om het korte termijn geheugen.
• Ik denk bijvoorbeeld, zometeen als ik ga moet ik dit meenemen. 1min. later zit ik in de auto en heb ik het niet bij…
• Ik ga nu deze 4 dingen doen in het huishouden en dan effe tv kijken, even later zit ik tv te kijken en heb ik 2 dingen gedaan…
• Ik kom zometeen langs de benzinepomp, even snel tanken. Halve minuut later rijd ik er doodleuk voorbij…Dit zijn een aantal voorbeelden, op het werk moet ik ook niet 2 of meer opdrachten tegelijk gaan doen, want ik vergeet het ene gewoon af te maken.
Verder heb ik echt veel last van deja vu’s de laatste tijd, toch wel +/- 10x per week.
Af en toe duren ze wel zo’n 30 seconden.Deze dingen zijn echt in een paar maanden sterk toegenomen!
Moet ik hiermee naar de huisarts?
Waar kan het aan liggen?
8 reactiesReagerenTandor116 oktober 2013 om 20:50Misschien ben je te druk en met teveel dingen tegelijk bezig. (in je hoofd).
Reageren
Wat versta je onder deja-vu´s?Anoniem17 oktober 2013 om 14:35Het gebeurt inderdaad als ik dingen tegelijk wil doen of tegelijk wil onthouden, maar dat was een paar maanden geleden nog echt geen probleem…
Onder deja-vu’s versta ik dat het even lijkt alsof je al iets mee hebt gemaakt, af en toe duurt dit redelijk lang en dan ga ik dingen proberen te voorspellen…
ReagerenTandor117 oktober 2013 om 17:56De de deja-vu´s zijn eigenlijk normale verschijnselen. Ik denk dat veel meer mensen dit wel eens zullen hebben.
Als je te lang te veel dingen tegelijk wilt doen (multitasken)komt er een moment dat je geheugen overbelast wordt. Je gaat dan snel dingen vergeten.
Ga het een tijdje wat rustiger aan doen.
ReagerenAnoniem23 oktober 2013 om 08:15Hoi Tandor1
Het is niet zo dat ik de laatste tijd meer dingen moet onthouden of meer dingen tegelijk doe. Overbelasting lijkt mij sterk namelijk aangezien ik ook niet iemand ben die altijd veel hoeft te onthouden.
Ik vraag mij af er iets in mijn hoofd kan zitten waardoor ik dit krijg?
Als ik mijn korte termijn geheugen test en mij concentreer (b.v. met zoveel mogelijk afbeeldingen onthouden) lukt het mij wel prima en heb ik een bovengemiddeld geheugen.
Wil dit dan weer zeggen dat het niet kan liggen aan iets in mijn hoofd?Ik merk dat ik vooral dingen vergeet als ik even kort 2 dingen tegelijk wil doen, dan vergeet ik het eerste ding gewoon te doen..
Verder heb ik een aantal keer de laatste maanden gehad dat ik iets vreemds doe, in plaats van de suiker uit een staafje in mijn kom te gieten, giet ik het in de vuilnisbak. Dit kwam omdat ik al in mijn hoofd de gedachte had dat ik het papiertje daarna daarin moest gooien.Verder heb ik de laatste tijd meer last van hoofdpijnen, maar deze verplaatsen zich over heel mijn hoofd. Ene keer zit het boven mijn oog, de andere keer midden op mijn hoofd en de andere keer weer achter in mijn hoofd.
Reageren
Soms heb ik hele felle steken in het midden boven op mijn hoofd, zo erg dat ik mijn ogen dicht knijp.Tandor123 oktober 2013 om 18:45De dingen die je schrijft, doen mij toch sterk denken aan een vorm van overbelasting. Een vorm van stress dus.
Dingen die mij ook wel eens overkomen. Maar ik weet dat het wordt veroorzaakt om dat ik onbewust met te veel andere dingen in mijn hoofd bezig ben. Met onthouden heeft dat dan niets te maken. Maar er gaat op dat moment te veel door je hoofd.
Soms heb je dat zelf niet meteen in de gaten.Misschien goed om eens langs te gaan bij de huisarts.
ReagerenAnoniem30 oktober 2013 om 13:28Ik merk nu dat ik vooral dingen ga vergeten als ik mijzelf heel erg op iets anders ga focussen.
Als ik echt mijn best doe om iets te onthouden, dus even een paar seconden (i.p.v. 1x snel er aan denken) blijft het wel hangen en vergeet ik het niet.Ook is het probleem dat wanneer ik thuiskom en iets ga doen in het huishouden ik tegelijkertijd andere dingen bedenk die ik even snel moet doen, ik ga deze dan eerst doen en daarna misschien nog wat anders waardoor het eerste dat ik wilde doen dus wegvalt…
Vorige week ben ik een dag ziek geweest, misselijk in de middag, ’s avonds flinke koorts en ’s nachts daarbij veel reflux klachten. De dag erna was alles bijna beter (lichte diarree) maar had ik wat hoofdpijn voor in mijn hoofd, ook bij bukken enz.
Een dag hierna had ik daar nog steeds last van, vooral als ik buiten in de kou ging wandelen!Nu, 5 dagen later, heb ik nog steeds ’s ochtends wat pijn (kan op een punt boven op mijn hoofd maar ook in het voorhoofd zijn) en gevoel van druk. Koude maakt de druk wat erger.
Ik heb nog geen extreme hoofdpijn gehad. Het is wat kwakkelend zeg maar…
Bepaalde hoofdbewegingen kunnen doffe pijnscheuten geven.Ik ben pas naar de dokter geweest, dus ga niet graag meteen weer naar de dokter.
ReagerenAnoniem7 juli 2015 om 22:29Hallo anoniem,
Ik heb precies de zelfde klachten als jij! Ik zou graag willen weten hoe het nu met jou gaat? En wat heb je gedaan tegen je klachten?
Mvr eliza
ReagerenDoug11 augustus 2026 om 15:47Heb er zo’n 20 jaar last van nu 1x inde maand zo’n 6 intense dejavu aanvallen die op zich een vreemd high gevoel geven, vervolgens vraag of zeg ik heel de dag dezelfde dingen en ben vergeten dat ik ze gevraagd heb, de week die daarop volgt voel ik me extreem angstig alsof er iets te gebeuren staat, verheugen op iets lukt me niet, na deze week gaat het weer goed, alleen zitten er gaten in mijn geheugen, zo wet ik gebeurtenissen of plaatsen die ik heb bezocht niet meer, hersenspinsel wijzen niks uit , waarschijnlijk een soort trauma, maar het is ontzettend vervelend, ook voor je omgeving
Reageren