- Mayke8717 februari 2011 om 11:47
Hallo allemaal,
Ik loop nu een maand of 3-4 rond met het volgende probleem: Zogauw ik van het licht direct naar een donkere ruimte ga, krijg ik vlekken voor mijn ogen.
Niets vreemds zou je zeggen, want je ogen moeten wennen aan het donker.Maar dat hebben ze dan al gedaan, want de vlekken komen pas na een minuut of 5 in het donker opzetten. Het zijn paarse vlekken, soms met een beetje gekartelde randen (als een getekend zonnetje), maar ook vaak glad (zoals een wolk).
Ik ben al bij de oogarts geweest en ook bij de neuroloog. Er zijn geen afwijkingen gevonden in mijn ogen of hersenen (echo van het oog, netvliesfoto’s, zenuw-echo, zenuw doormeten, mri van cerebrum, gezichtsveldonderzoek).Omschrijving:
Het zijn een soort paarse of wit/grijze/gele, rookachtige, brede gladde kringen die heel snel langskomen, van buiten naar binnen, waar ze verdwijnen in het centrum van mijn gezichtsveld, maar dan is al lang de nieuwe kring op weg. (Zoals wanneer je een steen in het water gooit, maar dan net de andere kant op).
Ze verdwijnen na een minuut of 5 a 10, of wanneer ik er minder op let (zover dat dan mogelijk is) heb ik er minder lang last van.De neuroloog denkt toch aan oogmigraine, maar de oogmigraine waar ik over hoor gaat vaak over een halve maanvormig flikkerscotoom. Dit is het echter niet. Er zijn heel veel vormen van oogmigraine, dus ik wil graag weten of er mensen zijn die mijn symptomen/vormen herkennen.
Ik heb hier iedere nacht last van sinds begin november 2010.
Ik slik momenteel 150 mg lamotrigine tegen deze symptomen. Ik heb het idee dat het iets helpt. Ik had eerst ook veel ‘bliksemflitsen’ en paarse scotomen in het centrale gezichtsveld (soms zelfs in het schemerdonker) toen ik deze pillen nog niet slikte.Daarnaast heb ik nog last van een ander verschijnsel. In het donker mis ik een redelijk groot stuk van mijn centrale gezichtsveld. Stel je voor: je laad je horloge op met glow in de dark wijzers. Vervolgens kijk je hiernaar in het donker en dan zie je de wijzers niet! Als ik mijn horloge dan rechts of links van het centrale punt houd, zie ik wel weer iets.
Ik weet dat mijn vader en mijn broertje dit waarschijnlijk ook hebben, ik heb hetzelfde bij hen getest.
Ik maak me er totaal niet druk om, maar ik ben wel benieuwd of andere mensen dit ook herkennen!Groetjes Mayke
10 reactiesReagerenGreene17 februari 2011 om 17:40Waarom is er geen onderzoek gedaan naar epilepsie en heb je wel een anti-epilepticum voorgeschreven?
Vraagje:komen de kringen in het ritme van de hartslag?
ReagerenMayke17 februari 2011 om 17:47Lamotrigine schijnt vaker te helpen bij oogmigraine, dat zegt mijn neuroloog in ieder geval.
Hij heeft me uitgelegd dat migraine in feite ook een soort aanvalletjes zijn en dat deze medicijnen deze aanvallen blokken.
De kringen zijn niet in het ritme van mijn hartslag. Er zit niet echt een ritme in geloof ik. Ik zal er straks eens op letten.
ReagerenSanne17 februari 2011 om 17:58Dit geneesmiddel helpt de migraine aura voorkomen.
ReagerenThomas21 december 2016 om 22:46Hallo mayke,
Ik heb hetzelfde probleem en ik heb ook oogmigraine. Ben hiervoor naar de dokter geweest en die zei dat de vlekken door migraine komen en ik er niet veel tegen kon doen.
Hopelijk was dit een goed antwoord!
Groetjes!Ps. Ben pas 14 dus de leeftijd maak niet uit
ReagerenSmekens3 april 2018 om 23:48Hallo
ik heb dit probleem ook al zeer lang ik ben dan ook pas 16 jaar oud. Bij mij is het altijd in het donker dat ik alleen maar paarse vlekken zie en in andere kleuren ook. Ik ben hiervoor nog nooit naar een arts geweest, omdat ik dacht dat het normaal was. Maar dat is het duidelijk niet. Ik heb hier niet zoveel last van maar soms kant het wel storen.
Reagerensteph24 juni 2019 om 01:46Mocht iemand het ooit nog lezen:
Reageren
Idiopathic childhood occipital epilepsy of GastautLee13 november 2019 om 07:51Spirituele mensen zien dit ook…
ReagerenEd25 juni 2025 om 17:00Ook last van,telkens in het schemerdonker
Reageren
Zie ik een zwarte vlek ene oog meer of de andere
En wanneer ik de ogen sluit zijn het witte vlekken
Ik draag nu zoveel mogelijk een zonnebril om het sterke licht wat te vermijden
In de winter geen last vanCarla2 juli 2026 om 10:01Ik zie ’s nachts een flinke zwarte vlek midden in mijn gezichtsveld. Als ik mijn ogen sluit is hij licht. In de schemer is de vlek vaak donkergroen. De vorm is voor elk oog net iets anders.
Reageren
Eigenlijk ben ik op die plek vrijwel blind. Kan dan ook niet op mijn horloge kijken of een waterglas pakken. Ik dacht eerst dat het kwam door een te fel leeslampje, maar gisteren geen licht aan gehad en het is hetzelfde. Ik ben er een paar jaar terug voor naar de oogarts geweest, omdat ik het toen in de vakantie had. Die kon niets bedenken.
Intussen ben ik nu gewoon thuis en is het sinds een week weer begonnen. In ben 74 jaar oud.
Peter (huisarts)
2 juli 2026 om 20:52Voor wat je lichtende vlekken betreft zou ik denken aan (gewone) “nabeelden”, zeker als het voor beide ogen bestaat.
Reageren
Wat je missen van het centrale gezichtsveld betreft: dat is iets wat een oogarts zou moeten onderzoeken (door het kijken naar je netvlies en door het meten van je gezichtsveld)