Zoeken Vraag het forum

Oogproblemen (puntjes zien, vlekjes…)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Tinneken

Sinds een aantal maanden ben ik op de sukkel met mijn ogen. Het begon heel stom met een flitske (zag dit enkel als ik mijn oog op en neer sloeg) dit verdween na een half uur. Was wel wat geschrokken en raadpleegde dus vrijwel direct de oogarts. Die sloot alles zowat uit, mijn ogen waren inorde.

Ik bleef vage klachten houden zoals puntjes zien heel gek maar ik zie elke dag wel een paar keer een puntje ter grote van een glittertje/pixeltje dat precies oplicht en in minder dan een seconde weer verdwenen is. Ik moet toegeven ik begon me ontzettend te concentreren op mijn ogen.

Het viel me op dat ik veel gevoeliger werd voor licht. Bij de minste lichtbron (lamp, zonweerkaatsing op auto’s) heb ik zonnevlekken (zoals ik ze noem) vlekken die dan wegebben. Met momenten zelfs gekleurde maar dit komt gelukkig weinig voor.

Ik was toch niet gerust en ging voor een second opinion. Ook deze oogarts bevestige dat ik geen oogproblemen heb en dat mijn ogen gezond zijn. Hij heeft echt deftig gekeken naar mijn netvlies zelfs met vergrootglas zeg maar zodat hij alle vaatjes en weet ik wat nog allemaal kon zien. Niks aan de hand.

Wat me wel opviel was dat toen ik buitenkwam ik enorm veel last had van die glinsteringen en ik linkte dit met mijn vergrote pupil voor het onderzoek. Eens mijn pupil terug normaal was werden de glinsteringen weer zoals daarvoor 4, 5 keer op een dag ofzo.

Nu had ik er mezelf bijneergelegd dat ik die problemen heb. Voel me verder ok. Het ging beter en ik moet toegeven ik stoorde me er al minder aan. Als ik echt bezig ben valt het me al veel minder op MAAR… Gisteren uit het niets kreeg ik een witachtigegrijzige vlek voor m’n ogen die reageerde zoals een zonnevlek dat wanneer je met je ogen knippert je ze beter ziet en ze dan weer even weg is. Vooral op lichte oppervlakte viel ze op en na 5 minuten was ze weg. Daarna had ik zo’n doffe hoofdpijn die een half uur aanhield. Nu ben ik terug alerter dan ooit en echt ongerust. Vandaag zit ik rustig te ontbijten en kijk naar m’n vriend en wéér van dat. Deze keer kleiner en het duurde minder lang en deze keer had ik effe een doffe “pijn” in mijn oog.

Ik weet echt niet wat ik ermee moet. Ik heb verder geen klachten enkel die ogen die zo’n vage bijna onbeschrijfelijke klachten geven want leg maar eens uit wat je ziet aan iemand anders. De oogarts incl mijn huisarts vinden het niet nodig dat ik een neuroloog raadpleeg. Zelf vind ik het ook heel moeilijk om uit te leggen welke klachten ik nu net heb.

Wat moet ik hier nu mee? Ik zou zo graag hebben dat het gewoon overgaat. 🙁

Alvast bedankt!

10 reacties
    Reageren
    Anoniem

Lichtflitsen gevold door hoofdpijn, zou kunnen wijzen op migraine. Dit zou een vorm van migraine kunnen zijn. Overleg het even met de huisarts, en informeer je voor het bezoek aan de huisarts over de kenmerken van migraine en de kenmerkende symptomen zodat je zelf goed weet waar jet het over hebt. Misschien herken jij jouw symptomen op betrouwbare en onafhankelijke websites over migraine zoals:

Migraine, Wikipedia
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Migraine

NHG-Patiëntenbrief Migraine
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBN2c.htm

Nederlandse Vereniging voor hoofdpijnpatiënten Migraine
    http://www.hoofdpijnpatienten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=164

Nederlandse Vereniging voor hoofdpijnpatiënten, filmpjes
    http://www.hoofdpijnpatienten.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=77&Itemid=237

Reageren
    CM Broere

Wel bijzonder wat je beschrijft. Ik hoorde overigens geen klachten van hoofdpijn, klopt dat? Het aanhoudende verergerende aspect zonder hoofdpijn doet mij niet zozeer denken aan migraine.

Ik denk dat een bezoek aan de neuroloog wel een goed plan is. Bij aanhoudende klachten gewoon weer naar de huisarts gaan. Er zijn sommige vormen van epilepsie die zich enkel uiten met visuele sensaties. Echter kan je van een redelijke bloedarmoede ook sterretjes zien.

Succes ermee.

Reageren
    Elly Brandts

Van de opticien kreeg ik te horen dat het vuurvliegjes zijn.
    Ik heb dezelfde klachten.
    Vaak zie ik 20 minuten lichtflitsen,ook als ik de ogen dicht doe.
    Zoek het maar op bij …. Vuurvliegjes op het internet.
    ze kunnen er niets aandoen.

Sterkte.

Reageren
    Frans B.

Beste,

ik had ongeveer dezelfde klachten,(lichtflitsen, vlekjes en pijnprikjes).
    De oogarts vond geen abnormale afwijkingen, tot (een andere oogarts), me oogdruppels gaf, die m’n ogen extra bevochtigen.
    Elke avond, en s’morgens, een druppeltje. De pijnprikjes verdwenen al na een paar dagen. Toen minderde de lichtflitsen, en nu blijven de vlekjes ook weg.

ik wens je beterschap, Frans

Reageren
    Anoniem

Ik heb net hetzelfde probleem dokter en oogartsen vinden niets. Soms valt het me heel erg op soms zijn ze minder en let ik er niet op.
    Mvg

Reageren
    Stef

Beste allen die dit in de toekomst lezen,

Mijn hele leven lang vreemde sterren zien die meestal op de zelfde plek kwamen, soms complete kleurvelden die echt als pixels opgebouwd zijn en ook als rasters bewegen. Vaak een ziek gevoel en niet lekker zijn, warm worden en misselijk zijn. Daarna vaak een dof gevoel en pijn in mijn ogen.

Eerst de ogen laten controleren, niets aan de hand. Uiteindelijk werd ik naar de psycholoog gestuurd want het zou stress zijn, daarna bij de psychiatrie beland omdat het toch wel verdacht veel op hallucinatie’s cq psychotische symptomen leken. Op een bepaald moment antipsychotia slikken met alle gevolgen van dien, ik geloofde oprecht dat ik gek was.

Ik ben alles gaan uittekenen en een soort logboek gaan bijhouden en was zo kwaad omdat niets hielp en ik mij telkens ziek voelde. Uiteindelijk een waslijst van neurologen opgezocht en ze allemaal gemaild met de tekeningen en het logboek met het verhaal dat ik zo niet meer verder kon met mijn leven en niet meer ziek wou zijn en anders zelf voor een definitieve oplossing zou zorgen.

Paar maand aan de medicatie nu en ben er vanaf…….. visuele epilepsie!

Reageren
    ikke

Eigenlijk is dit een vraag aan Stef, ik weet niet of je hier een melding van krijgt als ik hier op reageer (ik hoop van wel!) omdat ik namelijk Héél graag wil weten of ze dit met een EEG hebben gezien?? Het verhaal van jou komt erg overeen met die van mijn dochter. Zij heeft echter al verschillende EEG’s gehad en daar is geen epilepsie op te zien maar toen zij nog geen 2 was raakte ze soms bewusteloos, conclusie en mijn gevoel, epilepsie! Toen het 3x in 1 week gebeurde kreeg ze medicijnen (tegretol) en na 2 jaar aan de medicijnen werd het nu afgebouwd. Nu is ze er volledig vanaf en heeft geen aanvallen meer gehad, maar vanaf dat we aan het afbouwen waren ging zij ook “glitters” zien. Soms een lampje?? en in het begin zag ze ook wel eens vliegjes of mugjes die er echt niet waren. Ze dachten eerst dat het misschien migraine was,maar er komt nooit echt een aanval van en dat vond de arts ook vreemd. Nu willen ze haar ogen laten testen, maarja….toen ze de tegretol kreeg had ze het niet! dus als het aan de ogen zou liggen zou je denken dat ze dat toen ook al moet hebben gehad. Ze lijd er echt onder en klaagt de hele dag! Ik hoop dat je kunt laten weten hoe ze er nu bij jou uiteindelijk achter zijn gekomen!?

Reageren
    Linda

Hoi Ikke, ik hoop dat je hier een melding van krijgt want ik heb weer antwoord op jouw vraag, of in ieder geval meer informatie. Ik heb epilepsie, om precies te zijn: Focale secundair gegeneraliseerde epilepsie. Sinds een paar maanden wordt het erger en treden de aanvallen vaker op. Daarbij heb ik nu ook heel vaak vlekken. Bij mij zijn het gele vlekken of flitsen (meestal gele vlekken) en daardoor raak ik lichtelijk in paniek. Ik heb dit aan mijn neuroloog verteld en die bevestigde dat dit kleine epileptische aanvalletjes zijn. Bij een grote aanval zie ik namelijk ook eerst flitsen en allerlei rare vlekken en daarna val ik weg.

Dusja, conclusie: bij mij is het epilepsie.

Reageren
    Netje

Het kan zeker migraine zijn. Zoals je het beschrijft klinkt het als de eerste stadia van een aanval. Er is ook een vorm van migraine waarbij je geen hoofdpijn of misselijkheid. In boek over migraine van oliver Sachs wordt het beschreven. Als ik het me goed herinner heeft het ‘migraine sans migraine’.

Reageren
    P3etraa

De druk in je hoofd kan te hoog zijn ben met de zelfde klachten in het ziekenhuis beland  werd ook eerst gezegd niks aan de hand en in januari voor het eerst wat ze dachten migraine

Nu kwamen ze aan met iih  verhoogde druk in het hoofd zonder duidelijke oorzaak

Nu is de oorzaak bekend een tumor verder ook niet ziek of pijn of zo alleen 1 keer soort van migraine

Reageren
Reageer op: Oogproblemen (puntjes zien, vlekjes…)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.