- Marina13 oktober 2025 om 13:33
Ik ben een vrouw van 58 jaar en ben zo rond mijn 15de begonnen met de Diane pil vanwege acne problemen.
Toen begonnen ook de migraine aanvallen, maar ik heb dit nooit in verband gebracht met de Diane pil.
Deze pil heb ik jarenlang gebruikt totdat een huisarts mij vertelde dat langdurig gebruik van deze pil niet goed was vanwege het verhoogde testosteron gehalte.
Toen ben ik op Marvelon overgestapt en daarna weer op de Diane-35 omdat een nieuwe huisarts mij verzekerde dat deze pil aanzienlijk verbeterd was.Toen in 2007 een andere leverancier de Diane-35 verstrekte begon ik serieuze gezondheidsproblemen te krijgen, het verkrampen van spieren. Voornamelijk in beide benen en mijn nekspieren, zo erg dat deze spasmen me verlamde en ik tijdens een aanval in de auto niet in staat was verder te rijden.
Ook kreeg ik zware migraine aanvallen die dagenlang bleven aanhouden met tijdelijke gezichtsverlammingen.
Bij toeval kwam ik er zelf achter dat dit nare bijwerkingen van de Diane pil was en ben ik per direct gestopt met deze gifpil. Onmiddellijk hielden de klachten op.Toen ben ik overgegaan op het spiraaltje Mirena tot aan mijn 55ste jaar.
En toen begonnen de migraine klachten weer, wekelijks.
Weliswaar niet zo hevig als tijdens de Diane periode, maar het belemmert mijn dagelijks functioneren wel.
Onlangs heeft de huisarts mij Candesartan voor geschreven, het duurde even voordat het echt goed begon te werken en de juiste dosering werd gevonden.Ik vraag me af of deze migraine aanvallen zijn ontstaan door een verstoorde hormoonhuishouding door al die chemische hormoon rotzooi die we achteloos “de pil” noemen.
Zijn er vrouwen die een soortgelijke ervaring hebben met de Diane pil of een ander anticonceptiemiddel?Ook ben ik benieuwd naar mensen met migraine die een honger gevoel hebben (uiteraard niet tijdens de aanvallen), vettoename, vochtinname en hun darmfunctie.
Ik weet dat ik niet aan mijn dagelijkse 2 liter water per dag kom en mijn voedingspatroon ronduit slecht is als jarenlang alleenstaande. Pas sinds enkele weken probeer ik daar serieus verandering in te brengen door uitgebalanceerde Hello Fresh maaltijden te bereiden en ik merk dat mijn darmen ineens (luidruchtig) hun uiterste best moeten doen om al die gezonde vezels en prikkels te verwerken. Ook ben ik nu minder moe, hoewel ik nog steeds slecht slaap.