Twee jaar geleden begon ik plotseling last te krijgen van vreemde lichamelijke klachten, en sindsdien zijn ze nooit verdwenen. Het begon met tintelingen over mijn hele lichaam, vooral aan de linkerkant, oncontroleerbare spiertrekkingen en ernstige zwelling van mijn lippen. Ook zweet ik extreem.
Wat me daarnaast opviel, is dat mijn haar sinds die dag anders aanvoelt. Het lijkt statisch en beweegt uit zichzelf richting mijn gezicht. Zodra het mijn huid raakt, zwellen die plekken verder op en voelen ze strakgespannen aan. Soms ontstaan er rode vlekken die paars verkleuren. Het voelt bijna alsof ik allergisch ben voor mijn eigen haar en huid.
Mijn klachten zijn er nog steeds en maken het moeilijk om in slaap te komen. Andere dingen die ik merk:
• Steken in mijn borst en ruggengraat
• Vreemde sensaties op mijn gezicht, zoals kou of nattigheid
• Oorsuizen, een hoorbare hartslag in mijn oor, en soms hoge of zoemende geluiden
• Het meest bizarre: sommige van die geluiden lijken uitwendig hoorbaar
Afgelopen zomer ben ik naar een neuroloog geweest, maar ik heb toen alleen de tintelingen en spiertrekkingen benoemd. Ik durfde niets te zeggen over de hoorbare geluiden en zwellingen, uit angst om niet serieus genomen te worden. Tot nu toe is er twee keer bloedonderzoek gedaan, maar daar kwam niets uit.
Omdat er in mijn bloed niets afwijkends te zien is, vraag ik me af of dit misschien vanuit mijn hersenen of ruggenmerg komt. Ik heb me er enigszins bij neergelegd dat er misschien niets aan te doen is, maar ik zou heel graag willen begrijpen wat er aan de hand is.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Of herkent iemand deze klachten?
Wat ik nou niet zo goed begrijp is, dat als je dan naar een neuroloog gaat je niet alle klachten benoemd. Het is toch juist belangrijk om alle klachten te vermelden.
Vraag: ben je bang voor ernstige ziekten? Heb je last van angsten of veel stress?
Ik heb jarenlang met chronische stress geworsteld en PTSS ontwikkeld. Ik weet dat stress invloed kan hebben op lichamelijke klachten, en ik sluit niet uit dat het meespeelt.
In het verleden heb ik vaak meegemaakt dat mijn klachten niet serieus werden genomen, ook al vertelde ik alles eerlijk. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu soms terughoudend ben in wat ik deel, uit angst om weer niet geloofd te worden.
Ik ben niet echt bang voor ernstige ziekten, al was ik dat in het begin wel. Nu, na twee jaar, maak ik me er minder zorgen over, maar ik ben nog steeds op zoek naar iets wat het kan verklaren.
Je klachten zouden toch nog een gevolg van de stress en ptss kunnen zijn icm chronische hyperventilatie