Zoeken Vraag het forum

Migraine en triggers

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ongeveer 1 keer per jaar heb ik last van migraine. Een echte oorzaak heb ik hier nog niet voor gevonden.

Vorige week was het weer zover. Anderhalf uur ervoor had ik een kleine tros druiven gegeten. Nu heb ik wat opgezocht en blijkt dat dit migraine kan veroorzaken. Ik herinner me ook een aanval van vroeger waar ik ook druiven had gegeten. Van wijn krijg ik het dan weer niet.

Mijn vraag is hoe snel verkeerde voeding migraine kan uitlokken? Is anderhalf uur aannemelijk of was het gewoon toevallig?

13 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Anderhalfuur is wel heel erg snel, maar niet onmogelijk.  De vraag is alleen of het wel migraine is en geen allergische reactie.

Reageren
    Anita

ik had vandaag toch iets raars, ik weet niet of het onder migraine valt, maar ik kreeg kramp in m’n linkerzijde van mijn hoofd en de kramp trok door tot aan mijn linkerboven arm… dit is de eerste keer dat ik dit meemaak!? Wat zou dit kunnen zijn!?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou bij een migraineaanval kunnen horen…

Reageren
    Anita

Beste Tandor,

Het is nog heel lichtelijk aanwezig aangezien t vroeg in de middag opkwam (ben laatste tijd wel heel erg druk) maar ben wel geschrokken eerlijk gezegd. Wat is migraine precies !? Wat mij zorgen baart is dat het doortrekt tot aan mijn linkerarm en ik voelde t ook werkelijk vanuit mijn hoofd.

Is dit iets om naar de dokter te gaan!?

Alvast bedankt voor je reactie.

Reageren
    John (moderator)
    Anita

Hi Tandor,

Ik heb net even gekeken op de link die je gaf, maar ik heb daar eerlijk gezegd geen last van, ook nooit hoofdpijnen gehad. Dit was n kramp vanuit linkerzijkant hoofd van n paar seconden die doortrok naar linkerarm een soort kramp die als geleidelijk doortrok als stroom als t ware… maar daarna ook weer verdwenen… voel t nu nog heel lichtelijk een soort van tintelingen aan linkerzijde van m’n hoofd. Vind dit wel n beetje eng. Dus hoop dat dit ook onder n aanval valt, anders bel ik morgen toch even de huisarts …

Iniedergeval nog hartelijk bedankt voor je reactie.

Mvg… Anita

Reageren
    John (moderator)

Ga gewoon even naar de huisarts en bespreek het.

Reageren
    Anoniem

Het was zeker wel migraine. Ik heb steeds migraine met aura en het begon zoals steeds met vlekken in mijn gezichtsveld. Daarna tintelingen aan 1 zijde van mijn lichaam en daarna de hoofdpijn.

Wat is dan een ‘normale’ tijd na het eten van verkeerde voeding voor een migraineaanval kan beginnen?

Reageren
    John (moderator)

Doorgaans als de voedingsstoffen worden opgenomen. Doorgaans pas na enkele uren.

Reageren
    Catootje

Je hebt een allergie en een overgevoeligheid. Bij een overgevoeligheid kan de hoeveelheid nog uitmaken. Vaak is het wel een optelsom van factoren waardoor je migraine krijgt. Voeding, vooral teveel snelle suikers zijn niet zo goed. Ze zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Tyramine en histamine in de voeding, zoals kaas, chocolade, noten, eieren, zuurdesem enz. kunnen een reactie uitlokken. Tyramine zorgt voor een lichte vernauwing van de aderen en een licht bloeddrukstijging, wat klachten als hoofdpijn kan geven. Smaakversterker, bepaalde kruiden en alcohol versterken het effect van deze biogene aminen. Omdat deze biogene aminen een stressreactie in je lichaam geven en adrenaline vrijmaken kan de combinatie stress en een bepaald voedingsmiddel bij elkaar opgeteld net teveel zijn. Of een combinatie van meer biogene-aminenrijke voedingsmiddelen.

Bij migraine kunnen ook tekorten spelen, zoals magnesium, zink, vitamine B en D. Ook kan oestrogeendominantie een rol spelen. Dan is het oestrogeen te hoog ten opzichte van het progesteron. Kan je bijsturen met de juiste voeding en aanvullende middelen.

Reageren
    Anoniem

Omdat de frequentie dat ik migraine heb, volg ik de wetenschap hierrond niet echt op de voet.

Zijn er eigenlijk recent vooruitgangen geboekt? In de zin van medicatie die je bij aura’s kan innemen en de aanval onmiddellijk doen stoppen of andere zaken?

Reageren
    Milou

Vorige week at ik s avonds wat druiven en s morgens stond ik op en een vervelende migraine met aura, drie dagen daarna nog steeds zware hoofdpijn.

Ik heb nochtans direct Sumatriptan ingenomen.

Reageren
    Catootje

@Milou kan zijn dat je slecht reageert op druiven maar het is ook belangrijk  om te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, door te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Losse koolhydraten zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel. En fruit kan je beter overdag eten.

Reageren
Reageer op: Migraine en triggers
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.