Home / Hart, bloed & bloedvaten / Pijn borst in rust maar niet bij inspanning! help
Ik ben een jongen van 23 en kamp al bijna anderhalf met pijn aan mijn borst. Het gaat heen en weer. het komt en het gaat. Ik ben al een keer opgenomen in het ziekenhuis voor een ECG, inspanningstest en andere onderzoeken maar volgens de dokter is er niks mee met mijn hart. Telkens als de klachten terug komen, maak ik me zorgen. Ik ben meerdere keren naar de 1e hulp geweest, maar telkens was er niks.
Klachten zijn, pijn midden borst, soms links en recht met uitstraling naar armen en schouders. Daarnaast voel ik me ook vermoeid. Ik heb soms ook last van hartoverslagen. Het doet ook pijn als ik op mijn borstbeen druk. Het rare is dat ik hier geen last van heb tijdens het sporten.
Graag een reactie aub! Dit zou me gerust stellen
De klachten zouden door hyperventilatie veroorzaakt kunnen worden, met name omdat je er in rust last van hebt.
Heb je veel last van stress/spanningen?
Doe eens even de test op:
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietest
Kan de pijn bij hyperventilatie ook uitstralen naar de kaken?
Volgens de test heb ik hyperventilatie, maar ik ben bang dat ik het mis heb en me hart is ondanks meerdere onderzoeken. Ik voel me ook echt vermoeid en slapen en vooral als ik aan de pijn denk , dan voel ik het juist.
Daarnaast voel ik me soms ook misselijk en de pijn zit voor een groot deel midden van mijn borst.
Het zijn toch echt klachten die bij hyperventilatie passen hoor.
Kijk maar eens op onderstaande link en vergelijk die met je eigen klachten.
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen
Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen
Kan het bij hyperventilatie ook zo zijn dat de klachten weggaan en na 3 weken bijvoorbeeld weer terugkomen? Ik heb dit nu al een anderhalf jaar lang en telkens ben ik bang dat het toch wat anders is.
Ik waardeer uw snelle antwoord!
Ja, dat kan inderdaad. Het kan met vlagen optreden. Het is vooral afhankelijk van stress en spanning
Ok bedankt voor uw antwoord.
Ja dat klopt, ik heb vaak last van spanningen en stress. Ik raak snel in paniek en ben bang voor kleine dingen waarvoor ik vroeger helemaal niet bang voor was.
Door klachten zoals pijn op de borst met uitstraling naar armen, nek , rug en kaak maak ik me zorgen dat het toch me hart kan zijn ondanks meerdere keren een ECG gemaakt te hebben. De pijn op me borst komt in vlagen. Het komt , blijft een minuut of 10 en gaat dan weg voor een half uur of uur. Dit heb ik al een paar dagen
Wat kan ik het beste doen?
Zoals ik al eerder al schreef : ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen.
Lees ook eens de columns over angst die ik heb geschreven.
Je zou de huisarts ook kunnen vragen om een verwijzing voor een psycholoog om eens over die angst te praten.
De klachten wat jij omschrijft zijn angstaanvallen met hyperventilatie. Ik ben nu 46 en heb dit sinds mijn 21ste. Door de spanning ga je verkeerd ademen en daardoor worden de klachten erger. Je beland in een vicieuze cirkel van hyperventilatie en angst spanningen. Daardoor krijg je meer spanning op de borst omdat je lichtelijk verkrampt. Ik heb mij goed kunnen helpen door een fysiotherapeut die me ademhaling therapie gaf. Daarbij als het te erg word heb ik xanax om de angst te onderdrukken. Klachten bij mij waren pijn op borst uitstralen naar arm links, pijn in nek en keel, tintelende vingers, droge mond, dik aanvoelende tong, pijn in aangezicht. En angst voor het hart en vele dodelijke ziekten. Alles door die spanningen. Ik ben er bijna helemaal vanaf gekomen na mn echtscheiding. Mijn ex raakte altijd met mij mee in paniek en daardoor werd t erger. Mijn huidige vrouw blijft rustig waardoor ik ook rustig blijf en mij zo kan concentreren op m'n ademhaling en angst. De angst zet nu nog heel soms kort door en trekt na een paar minuten weer weg. Voorheen kon het weken aanhouden en zelfs artsen konden mij niet overtuigen dat mij niks mankeerde. Het vreemde was dat ik op m'n 32ste echt stervende was en ik een half jaar in het ziekenhuis gelegen heb omdat ik opgegeven was. Al die tijd heb ik totaal geen angst gehad voor de dood. Ik was er zelfs heel rustig onder. Ik heb daardoor geleerd dat als t echt zo is dat je een rust gevoel over je krijgt en geen paniek. Sindsdien ben ik niet meer bamg voor de dood of enge ziekten. Je moet voor jezelf leren dat je klachten vanzelf weer weggaan en je niks mankeert. Heel moeilijk maar met een goede therapie best te doen. Sterkte!!
Bedankt voor uw tips en Richard bedankt dat je je verhaal wilde delen. Ik wens jullie beiden een gezonde leven!
Ik wist niet dat angst/spanning en hyperventilatie zoveel pijn kan veroorzaken in je lichaam!
Ik herken de klachten, bij mij komt het vanuit de maag. Mss kun je daar eens een paar dagen op letten, gebeurd het als je honger hebt of moet eten of net hebt gegeten?
Ehm ik weet net of het echt uit de maag komt. Soms is het na eten, maar het komt op iedere moment van de dag. Kan dit dan betekenen dat je iets met je maag hebt? Alleen tijdens het slapen merk ik er niks van. Wat ik wel heb is, ook al heb ik genoeg geslapen, toch voel ik me vermoeid, vooral in de ochtend!
Ik weet dat het de geleden is dat hier wat is gepost maar ik heb een soort gelijk iets. Vooral tijdens dat ik rust pijn link boven in borst vlakbij oksel. Tijdens slapen heb ik er ook geen last van slaap gewoon goed. Was gisteren met spoed naar de huisarts en die luisterde naar me hart en longen en zei dat die goed klonken en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk het Syndroom van Tietze heb.
Wat vervelend dat de ha ook niets kan vinden. Bij mij is dat ook zo. Heb ook echt weken last van druk op de borst alsof er iemand de hele dag op mijn borst zit. Geen ademhalings problemen het is echt alleen die druk. Het doet ook zeer en straalt uit naar mijn nek schouders en rug. Vooral na inspanning mar niet tijdens. Wordt vaak snachts wakker door de pijn op mijn borst en steken. Ook meerdere malen harttesten ondergaan zonder resultaat. Wat zou het zijn?
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!