- Anoniem30 december 2013 om 23:38
Hallo,
Ik ben een jongen van 13 jaar, en ik heb steeds meer steken bij mijn hartstreek. Ik ben al een keer ingezakt op het voetbalveld en met ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Ze zeggen dat het hyperventilatie is maar toch maak ik me erg zorgen er over. Wat nou als ik met mijn vrienden aan het afspreken ben en er gebeurt iets met mij; wat moeten hun doen? Ik zit hier erg mee en durf eigenlijk niet meer echt veilig op straat te gaan.. Kan iemand advies geven?
Groeten. Melle
1 reactieReagerenTandor131 december 2013 om 00:28Je vrienden hoeven niets te doen. Je kunt er zelf iets aan doen. Op het moment dat je merkt dat er een aanval aankomt, dat kun je dus merken omdat je dan het gevoel hebt dat er te weinig zuurstof in je longen komt en je steeds dieper moet gaan ademhalen, moet je dus anders gaan ademhalen.
dat gaat zo:
adem 5 tellen in door je neus en adem 10 tellen uit door je mond. Blijf dat enkele keren herhalen. Je zult snel merken dat dat helpt.In de columns over angst die ik heb geschreven staan ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen die je ook heel goed tegen hyperventilatie kunt gebruiken. Probeer die maar eens uit.
Reageren
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst