- Anoniem22 oktober 2013 om 10:08
Hallo,
Ik heb geregeld last van druk op mijn borst/rug tijdens zware inspanning (hardlopen/wielrennen). Het voelt ook als een zware pijn, maar het is voornamelijk de druk alsof m’n ingewanden naar buiten willen.
Het kan erger worden als ik tegen de wind in moet fietsen/lopen en met koud weer.
Even wat minderen helpt en dan ebt het weer weg.Op het moment dat ik het krijg kan ik niet meer fatsoenlijk doorademen, alleen korte teugen. Alsof m’n longen niet meer uit kunnen zetten.
De klachten zijn erger bij hardlopen dan bij het wielrennen, misschien door het verschil in inspanningsniveau?
Ik ben een man, 29 jaar, heb gerookt, maar ben al een jaar gestopt. Geen overgewicht of familieleden die op jonge leeftijd zijn gestorven aan een hartkwaal.
Begin vorig jaar ben ik vanwege deze klachten in het ziekenhuis gecontroleerd, een ECG, Fietstest, Echocardiogram en 24-uurs holter. Dit was allemaal in orde, maar had het gevoel dat de cardioloog vanwege mijn fysieke gesteldheid en leeftijd mij niet heel serieus nam.
Ik heb ook wel eens pijn in het midden van mijn bovenrug/borst tijdens normale bezigheden/werk. Maar dan gaat het alleen om pijn en niet die grote druk.
Bij mij is de grootste angst dat mijn kransslagaders dicht zitten door arteriosclerose. Vorig jaar is bijvoorbeeld een profzwemmer hieraan plotseling overleden, die ook fysiek helemaal in orde was maar zijn aders zaten 90% dicht en kreeg daardoor een hartinfarct.
Het enige dat mij geruststelt is het feit dat het veel erger is met hardlopen dan wielrennen…
Ik wil niet direct naar de huisarts omdat ik hem gewoon weer exact hetzelfde verhaal moet gaan vertellen als 1,5jaar geleden en dan???
Iemand een idee wat het nog kan zijn, kan het noch aan mijn hart liggen?