- Henk29 maart 2013 om 21:59
Hallo iedereen,
Mijn beide opa’s zijn overleden aan een hartaanval. Mijn ene opa overleefde er drie en stierf op zijn 76e aan hartaanval nummer vier, en mijn andere opa stierf al op zijn 49e door een hartaanval.
Nu vraag ik mij af: is dit gewoon toeval of kan zoiets in de familie zitten? En zo ja, is er een manier om erachter te komen of ik een verhoogd risico loop om ook een hartaanval te krijgen?
9 reactiesReagerenAnoniem30 maart 2013 om 13:42Tsja, als het in de familie zit, is er een relatief grote kans aanwezig…
ReagerenHenk31 maart 2013 om 18:29Maar hoe groot is dat risico? Is het mogelijk om dat te onderzoeken?
ReagerenQuote3 april 2013 om 11:17Primaire preventie
Mensen die nog geen hart- en vaatziekten hebben, kunnen wel primair preventief handelen ter voorkóming van hart- en vaatziekten. Het eventueel aanpassen van de leefstijl is hierbij het meest relevant: meer gaan bewegen, stoppen met roken en niet te vet eten. Zo handelen zij pro-actief bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Ook kunnen zij hun cholesterol laten meten (laten ‘prikken’) en hun bloeddruk laten meten. Het belangrijkste hierbij is dus het wegnemen van zoveel mogelijk risicofactoren.
Lees verder/Bron:
Reageren
http://www.voorkomhartaanval.nl/content/hartaanval/preventie.aspBram3 april 2013 om 15:21Het kan inderdaad in je familie zitten. Als het in de familie zit kan het wijzen op slechte vaten, een te hoog cholesterol of vetspiegel in het bloed, hoge bloeddruk.slechte leefgewoonten (overgewicht, roken) of suikerziekten. Dit kun je laten testen en indien er bv een te hoog cholesterol is dat behandelen.Zeker dus een reden actie (huisarts) te ondernemen.
Reageren
Met vriendelijke groet, BramHenk4 april 2013 om 23:25Bedankt iedereen, ik denk dat ik binnenkort maar eens een afspraak bij de huisarts ga maken.
ReagerenMargriet5 april 2013 om 01:16Hoi,
Reageren
Houd je ons op de hoogte?!Henk6 april 2013 om 19:24Als ik het niet vergeet, zal ik na het doktersbezoek nog even laten weten wat hij zei.
ReagerenMargriet7 april 2013 om 16:13Nou, het zou fijn zijn als jij jouw ervaring weer met ons wilt delen! Niet vergeten dus!
Groetjes
ReagerenHenk23 april 2013 om 12:27Ik ben inmiddels bij de dokter geweest en hij heeft mijn bloeddruk gemeten en mijn bloed laten controleren op cholesterol en dergelijke. Alles was verder goed, dus volgens hem is er geen reden tot bezorgdheid.
Bedankt voor het meedenken iedereen!
Reageren