Zoeken Vraag het forum

Kan een hartaanval erfelijk zijn?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Henk

Hallo iedereen,

Mijn beide opa’s zijn overleden aan een hartaanval. Mijn ene opa overleefde er drie en stierf op zijn 76e aan hartaanval nummer vier, en mijn andere opa stierf al op zijn 49e door een hartaanval.

Nu vraag ik mij af: is dit gewoon toeval of kan zoiets in de familie zitten? En zo ja, is er een manier om erachter te komen of ik een verhoogd risico loop om ook een hartaanval te krijgen?

9 reacties
    Reageren
    Anoniem

Tsja, als het in de familie zit, is er een relatief grote kans aanwezig…

Reageren
    Henk

Maar hoe groot is dat risico? Is het mogelijk om dat te onderzoeken?

Reageren

Primaire preventie

Mensen die nog geen hart- en vaatziekten hebben, kunnen wel primair preventief handelen ter voorkóming van hart- en vaatziekten. Het eventueel aanpassen van de leefstijl is hierbij het meest relevant: meer gaan bewegen, stoppen met roken en niet te vet eten. Zo handelen zij pro-actief bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Ook kunnen zij hun cholesterol laten meten (laten ‘prikken’) en hun bloeddruk laten meten. Het belangrijkste hierbij is dus het wegnemen van zoveel mogelijk risicofactoren.

Lees verder/Bron:
    http://www.voorkomhartaanval.nl/content/hartaanval/preventie.asp

Reageren
    Bram

Het kan inderdaad in je familie zitten. Als het in de familie zit kan het wijzen op slechte vaten, een te hoog cholesterol of vetspiegel in het bloed, hoge bloeddruk.slechte leefgewoonten (overgewicht, roken) of suikerziekten. Dit kun je laten testen en indien er bv een te hoog cholesterol is dat behandelen.Zeker dus een reden actie (huisarts) te ondernemen.
    Met vriendelijke groet, Bram

Reageren
    Henk

Bedankt iedereen, ik denk dat ik binnenkort maar eens een afspraak bij de huisarts ga maken.

Reageren
    Margriet

Hoi,
    Houd je ons op de hoogte?!

Reageren
    Henk

Als ik het niet vergeet, zal ik na het doktersbezoek nog even laten weten wat hij zei.

Reageren
    Margriet

Nou, het zou fijn zijn als jij jouw ervaring weer met ons wilt delen! Niet vergeten dus!

Groetjes

Reageren
    Henk

Ik ben inmiddels bij de dokter geweest en hij heeft mijn bloeddruk gemeten en mijn bloed laten controleren op cholesterol en dergelijke. Alles was verder goed, dus volgens hem is er geen reden tot bezorgdheid.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Reageren
Reageer op: Kan een hartaanval erfelijk zijn?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.